افزایش ۲۶.۷ درصدی ارسال پیامک و درآمد ۴.۶ میلیارد تومانی ارتباطات سیار

شرکت مخابرات در حالی با سرمایه بیش از ۴ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بورس است که طی چند هفته اخیر با کاهش نرخ سهام به علت باور عمومی مبنی بر قطع پیامک و اثر آن در سودآوری این شرکت مواجه شده است.به همین دلیل قیمت هر سهم شرکت در حالی شهریور سال …

شرکت مخابرات در حالی با سرمایه بیش از ۴ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بورس است که طی چند هفته اخیر با کاهش نرخ سهام به علت باور عمومی مبنی بر قطع پیامک و اثر آن در سودآوری این شرکت مواجه شده است.
به همین دلیل قیمت هر سهم شرکت در حالی شهریور سال گذشته به ۲۱۲ تومان رسیده بود که در نتیجه عوامل درون و برون سازمانی خصوصاً اثر روانی قطع پیامک، قیمت ۱۷۶ تومانی هر سهم آن در ۲۱ اردیبهشت به ۱۳۹ تومان در روز گذشته رسید. این وضعیت موجب شد تا شرکت بورس با ارسال نامه‌ای در ۷ تیرماه خواهان شفاف‌سازی اثر قطع پیامک و وضعیت صورت‌های عالی سه ماهه اول سال ۸۸ شرکت مخابرات شود. این درخواست در حالی با پاسخ مسئولان مخابرات مواجه شده که صابر فیضی مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت سودآوری برگزاری مجمع سالیانه اعلام کرد.
*زیان ۱۵ میلیارد تومانی نداشته ایم که هیچ، سود هم کرده ایم
وی در رابطه با اثرات قطع پیامک بر سودآوری شرکت مخابرات گفت: در حالی این موضوع به صورت مکتوب به شرکت بورس اعلام شده که رقم اعلامی در بودجه طی سه ماه اول محقق شده است.
فیضی در برابر این سؤال که به باور عمومی خصوصاً سهامداران، قطع پیامک موجب ضرر حداقل ۱۵ میلیارد تومانی شرکت مخابرات شده توضیح داد: چنین رقم و موضوعی به هیچ‌وجه صحت ندارد، چرا که هرچند سیستم ارسال و دریافت پیامک قطع شده اما در عوض ارتباط تلفنی کاربران افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت مخابرات تأکید کرد: نرخ هر پیامک در حالی ۹ تومان است که هر نرخ تماس حداقل یک دقیقه مکالمه ۴۵ تومان محاسبه می‌شود،با این اوصاف درآمد هر دقیقه تماس تلفنی حداقل ۵ برابر درآمد پیامک است.
وی افزود: با این اوصاف نه تنها شرکت مخابرات در سه ماه اول سال با کاهش درآمد مواجه نشده بلکه مقداری هم افزایش سود داشته که اعلام خواهد شد .
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال دیگری که تلفن همراه مشترکین نیز در برخی مواقع قطع بوده است، پاسخ داد: بیشترین قطعی تلفن همراه در یکی از مناطق تهران ۴ ساعت بوده این در حالی است که سودآوری شرکت مخابرات از محل قطع تلفن همراه هیچ بوده است. از طرف دیگر شاید تلفن همراه برخی مناطق برای ساعاتی قطع بوده اما به محض رفع قطعی ، مشترک اقدام به مکالمه زیادی می‌کرد.
فیضی تأکید کرد: وضعیت سودآوری و عدم تأثیر مخابرات از قطعی پیامک به طور شفاف و کامل در صورت‌های سه ماهه اول سال ۸۸ خواهد آمد و در آن جزئیات تداوم سودآوری اعلام خواهد شد.
به گفته وی صورت‌های مالی سه ماهه اول حداکثر تا ۱۵ مردادماه منتشر خواهد شد.
*افزایش ۲۶.۷ درصدی ارسال پیامک و درآمد ۴.۶ میلیارد تومانی ارتباطات سیار
این اظهارات در حالی بیان می شود که براساس نامه ارسالی شرکت مخابرات به شرکت بورس ، در خصوص چگونگی تحقق درآمد پیش‌بینی شده از محل خدمات پیام کوتاه در سه ماهه اول سال جاری اعلام شده تعداد پیامک‌های موفق ارسال شده در سه ماهه اول سال ۸۷ به میزان ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۵۱ مورد بوده که برای مدت مشابه سال جاری (سه ماهه اول سال ۸۸) به ۶ میلیارد و ۴۱ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۴ پیامک افزایش یافته است.
با این اوصاف در مقایسه سه ماه اول سال ۸۸ با مدت مشابه سال قبل، پیامک‌های موفق ارسال شده معادل ۲۶.۷ درصد رشد نشان می دهد.
از سوی دیگر مدیران شرکت مخابرات تصریح کرده اند در بودجه مصوب سال جاری شرکت ارتباطات سیار ایران بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۴۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۵۲۶ تومان درآمد ناشی از مکالمات (شامل درآمدهای حاصله از پیام کوتاه) پیش بینی شده که درآمد تحقق یافته در سیکل اول درآمدی این شرکت (ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۸۸) ۴ میلیارد و ۶۹۳ میلیون و ۹۰ هزار و ۶۵۱ تومان بالغ می‌شود.
به عبارتی حدود ۹۸.۵ درصد رقم پیش بینی صورت گرفته محقق شده است.
این در حالی است که با توجه به قطع سرویس پیامک در روزهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رویکرد مشترکین به استفاده از سرویس مکالمه افزایش حدود ۱۰ درصدی در پیک ترافیک شبکه تلفن همراه اول در دوره یاد شده حاصل شده است.
*مجمع سالیانه مخابرات حداکثر در ۳۱ تیرماه
مدیرعامل شرکت مخابرات درباره زمان برگزاری مجمع سالیانه در پیش‌رو نیز خاطرنشان کرد: برگزاری مجامع شرکتهای استانی مخابرات در حالی به پایان رسیده که گزارش تلفیقی سال ۸۷ مخابرات یکشنبه گذشته به سازمان حسابرسی ارائه شده است.
فیضی ادامه داد: سازمان حسابرسی که در تهیه گزارش‌ها نهایت همکاری داشته و سنگ‌تمام گذاشته اعلام کرده در اولین فرصت گزارش عملکرد گروه مخابرات در اولین فرصت خواهد داد تا مجمع سالیانه مخابرات حداکثر در ۳۱ تیرماه برگزار شود.
به گفته وی سیاست تقسیم سود مخابرات بعداز نهایی شدن گزارش حسابرسی شده صورت‌های مشخص خواهد شد اما با توجه به تقسیم سود ۴۰ درصدی به دولت، حداقل ۵۴ درصد از سود هر سهم بین سهامداران توزیع خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا