روش جدید پنهان نگاری سیگنال‌های مالتی مدیا در کشور ابداع شد

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس اخایی، پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح گفت: با این روش امکان دسترسی به امنیت بالاتری در زمینه داده ها و شبکه های مخابراتی فراهم شده است که می‌تواند کشور را در زمینه تهدیدات امنیتی در حوزه فن‌آوری اطلاعات مصون بدارد.وی افزود: پیش از این پنهان …

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس اخایی، پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح گفت: با این روش امکان دسترسی به امنیت بالاتری در زمینه داده ها و شبکه های مخابراتی فراهم شده است که می‌تواند کشور را در زمینه تهدیدات امنیتی در حوزه فن‌آوری اطلاعات مصون بدارد.
وی افزود: پیش از این پنهان نگاری در فایل های صوتی و تصویری ممکن شده بود، اما در این پژوهش این کار با مقاومت بیشتر و امنیت بالاتر میسر شده است. در واقع اطلاعات نهان شده به کمک روشهای پیشنهادی با به روزترین سیستمهای نهان‌یابی (تحلیل نهان نگاره) در جهان نیز قابل آشکارسازی نیستند.
این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در نهان نگاری هرگونه نشانه ای از پیام مخفی می شود تا امکان دسترسی برای دیگران ممکن نباشد.
وی به کاربردهای وسیع این روش اشاره کرد و اظهار داشت: این روش در امور تجاری مانند حفظ حقوق مولف، در رسانه ها برای حفظ مالکیت رسانه ای و در احراز هویت هم چون جلوگیری از جعل گذرنامه ها کاربرد دارد، ضمن این که در امور نظامی هم به منظور اختفای اطلاعات قابل استفاده است.
مهندس اخایی خاطرنشان کرد: تلاش در جهت شناسایی و کشف سیگنال های نهان شده، فاز بعدی این تحقیقات را شامل می شود که در حال انجام است.
گفتنی است نتایج حاصل از این پژوهش در ژورنال های معتبر بین المللی هم چون: IEEE Trans. on Image Processing ، IEEE Trans. on Multimedia، IEEE Trans on Information Forensics and Security و IEEE Trans. on Audio, Speech, and Language Processing منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا