چرا سیستم پیامک مختل شده است؟

پاسخ: عبارات فوق مجموعا حاوی ۶ سوال است که در افکار عمومی مطرح شده برخی از آنها پاسخ روشنی دارند و برخی را بهتر است مقامات رسمی پاسخ دهند. مجموعا برای این ۶ سوال می‌توان این پاسخها را ارایه کرد: ۱ – علت قطعی سیستم پیامک   متاسفانه در این دوره از انتخابات ، جنگ …

پاسخ:

عبارات فوق مجموعا حاوی ۶ سوال است که در افکار عمومی مطرح شده برخی از آنها پاسخ روشنی دارند و برخی را بهتر است مقامات رسمی پاسخ دهند. مجموعا برای این ۶ سوال می‌توان این پاسخها را ارایه کرد:

۱ – علت قطعی سیستم پیامک

  متاسفانه در این دوره از انتخابات ، جنگ روانی ، بسیار گسترده و البته زشت و پلیدی بصورت تولید و توزیع انبوه شایعات و ادعاهای دروغ شکل گرفته بود و با پیامک در جامعه منتشر می‌شد. گستردگی تولید و انتشار شایعات پیامکی در روز ۵ شنبه ۲۱ خردادماه (روز منع تبلیغات) به حدی رسید که حتی دفتر رهبر انقلاب ناچار به انتشار اطلاعیه رسمی در عصر روز ۵ شنبه و تکذیب شایعات منسوب به ایشان شد.

  ادامه تولید و انتشار این پیامک‌ها می‌توانست بر سلامت انتخابات تاثیر بگذارد. به عنوان مثال اگر پیامکی با محتوای «فلان نامزد به نفع دیگری کناره‌گیری کرد» منتشر می‌شد، نه فقط می‌توانست سلامت انتخابات را مخدوش کند بلکه ظلم بزرگی به یکی نامزدها روا داشته می‌شد. علاوه بر این در روزهای منتهی به ۲۱ خرداد ، برخی ستادها با تولید و انتشار پیامک‌هایی ، نامزد خود را پیروز قطعی انتخابات معرفی می‌کردند که تداوم این کار احساس پیروزی در جامعه پیامک گیران را تقویت و نتیجه واقعی آرای کل کشور را برایشان غیرقابل باور می‌کرد که البته زمینه‌ساز روانی آشوب‌های اخیر هم شد.

تداوم قطع پیامک‌ها بعد از انتخابات را هم طبعا باید پیشگیری از سوء استفاده آشوبگران و هدایت کنندگان سازماندهی کنندگان آشوبها دانست.

۲ – اخلال در کار ناظران آقای موسوی با قطع شبکه پیامک‌ها

  شاید قطع شبکه پیامک کشور در روز انتخابات در کار ناظران آقای موسوی اختلال ایجاد کرده باشد اما با توجه به اینکه در روزهای حساس و شلوغ از نظر تبادل پیام‌ها (مانند عیدنوروز) ، پیامک‌ها با تاخیر ارسال می‌شود، جای این سوال باقی است که چرا ستاد آقای موسوی برای انتقال اطلاعات تخلفها، قصد داشتند از پیامک استفاده کنند؟! آیا به این نکته ساده «تاخیر در ارسال پیامک‌ها در روزهای شلوغ» توجه نکرده بودند و یا اینکه موضوع قطع پیامک‌ها را بهانه‌ای و مدرکی تقلبی دانستن نتیجه انتخابات قرار داده‌اند؟ 

۳ – کندی اینترنت و فیلتر کردن سایت‌ها

  در روزهای منتهی به انتخابات و ایام بعد از آن، کاربران فارسی زبان و ایرانی در اینترنت بسیار زیاد شده است و همان سوء استفاده از شبکه پیامک در برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها را هم شاهد بوده‌ایم. با این حال فیلتر کردن سایت‌های خبری یکی از نامزدها کار اشتباهی بود که جبران شد. به نظر می‌رسد اگر مسوولان وزارت کشور و شورای نگهبان نسبت به شایعات و سوالات بعضا منطقی ایجاد شده در اذهان حساس تر باشند و به سرعت به شایعات پاسخ داده و پاسخهای قانع کننده و ایجاب کننده‌ای به سوالات مطرح شده بدهند، نیازی به فیلتر کردن سایت‌های دروغپرداز و شایعه پراکن نخواهد بود.

  آنچه مسلم است هر چند برخی طرفداران نامزدها بسیار متعصب هستند و حرف نامزد خود را از هر دلیل و منطقی بالاتر می‌دانند، اما اکثریت قریب به اتفاق مردم و افکار عمومی ایران، منصف و منطقی هستند و با ارایه اطلاعات صحیح و قانع کننده ، مجاب می‌شوند.

۴ – پارازیت روی ماهواره‌ها

صرفنظر از ممنوعیت قانونی استفاده ازماهواره در کشور ما در روزهای اخیر برخی شبکه‌های ماهواره‌ای به طور رسمی و علنی در خدمت آشوبگران قرار گرفته‌اند و حتی طرز تهیه بمب دست ساز و آتش زدن سطل‌های زباله و ایجاد رعب و ناامنی را آموزش می‌دهند و بینندگان خود را به ایجاد آشوب و ناامنی تحریک می‌کنند. اخلال در امواج چنین شبکه‌هایی با هدف جلوگیری از سازماندهی کردن آَشوبگران و اقدامی صحیح ارزیابی می‌شود.

مجموعا به نظر می‌رسد در کشور ما مقررات مدیریت بحران، شفاف و روشن نیست. در برخی کشورها مثل آمریکا، فرمانداران ایالات‌ها اجازه دارند در مواقع بحرانی مثل وقوع زلزله، با «بحران زده» اعلام کردن یک منطقه خاص در مدتی خاص، برخی آزادی‌های شهروندان را نقص کنند. تجربیات بحران اخیر نشان داد که جای مقررات مشابهی در کشور ما خالی است تا در مواقع بحرانی، مردم بدانند کدام یک از آزادی‌های مدنی تا چه حدی و تا چه زمانی نقض خواهد شد و چه رفتارهایی جرم خواهد بود و مجازات آنها چه خواهد بود و حدود اجازه نیروهای امنیتی برای سرکوب آشوبگران و محدودیت‌های ارتباطی (نظیر ارسال پیامک یا اینترنت) تا چه حد خواهد بود. با فروکش کردن این بحران، تدوین این مقررات باید از جمله آموزه‌های بحران اخیر باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا