قیمت‌ها در بازار داخلی ثابت می‌ماند

یکی از رشد قیمت‌ها به دلیل رشد تعرفه واردات مانیتور می‌گوید و دیگری از کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش شدید تقاضا.گروهی نیز از احتمال رشد قیمت‌ها طی روزهای آینده خبر می‌دهند و معتقدند با فرا رسیدن فصل تابستان، دوران رکود حاکم بر بازار نیز خاتمه می‌یابد و شاهد افزایش تقاضا، ورود مدل‌های جدید و افزایش …

یکی از رشد قیمت‌ها به دلیل رشد تعرفه واردات مانیتور می‌گوید و دیگری از کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش شدید تقاضا.
گروهی نیز از احتمال رشد قیمت‌ها طی روزهای آینده خبر می‌دهند و معتقدند با فرا رسیدن فصل تابستان، دوران رکود حاکم بر بازار نیز خاتمه می‌یابد و شاهد افزایش تقاضا، ورود مدل‌های جدید و افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
البته در رابطه با احتمال و همچنین دلایل رشد قیمت‌ها در بازار مانیتور دلایل مختلفی چه از طرف فروشندگان و چه از جانب واردکنندگان و تولیدکنندگان مطرح شده است.
گروهی بر این باورند، رشد قیمت‌ها با توجه به رکود حاکم بر بازار و همچنین بحران اقتصادی امکان‌پذیر نیست و در مقابل، گروه دیگری بر این باورند که بحران اقتصادی و به تبع آن سفارشی شدن تولید برخی از کالاها و کاهش عرضه می‌تواند زمینه ساز رشد قیمت‌ها در بازار باشد. برخی از واردکنندگان نیز معتقدند افزایش نرخ مواد اولیه تولیدی می‌تواند تا حدودی منجر به رشد قیمت‌ها در بازار شود.
این اواخر نیز اخباری مبنی بر رشد قیمت پنل‌های LCD منتشر شده است که به نظر می‌رسد با رشد قیمت این کالا شاهد رشد قیمت انواع مانیتور و تلویزیون LCD در بازارهای جهانی و به تبع آن بازار داخلی باشیم.
احتمال رشد قیمت‌ها در بازار مانیتورهای LCD
طی روزهای اخیر اخباری در زمینه روند صعودی قیمت پنل‌های LCD منتشر شده است و همچنین اعلام شده است این روند با توجه به افزایش تقاضای LCD طی ماه آینده ادامه پیدا می‌کند.
به گزارش (S&P)، باشگاه فعالانICT، قائم‌مقام کمپانی «چی‌می‌اپتوالکترونیک» (CMO‌) با اعلام افزایش تقاضا برای پنل‌های LCD این کمپانی، پیش‌بینی کردند که رشد صعودی قیمت پنل‌ها متناسب با افزایش تقاضا تا آخر تابستان ادامه پیدا کند. همچنین مدیرعامل کمپانی AUO دیگر کمپانی پنل ساز برتر دنیا و رقیب CMO نیز معتقد است که رشد قیمت پنل‌های LCD ادامه پیدا خواهد کرد.
البته با توجه به دوره رکود فعلی بازار ایران، خبرها حکایت از کاهش قیمت موقتی داشته است، اما با توجه به اعلام نظر صریح دو کمپانی پنل ساز برتر دنیا پیش‌بینی می‌شود که این کاهش قیمت موقت پس از پایان رکود و پیرو افزایش قیمت پنل‌های LCD با یک جهش بزرگ، به افزایش قیمت شدید منجر شود. از طرفی دیگر افزایش تعرفه واردات مانیتور نیز به نوبه خود می‌تواند مزید بر علت برای جهش قیمت‌ها در آینده نزدیک محسوب شود.
از افزایش تعرفه واردات مانیتور گفتیم، بد نیست اشاره‌ای نیز داشته باشیم به رشد موقتی انواع مانیتور در سایزهای مختلف که طی هفته‌های اخیر با آن مواجه بودیم.
اگر چه نمایندگی‌های فروش خبر رشد قیمت‌ها را در بازار تکذیب کردند، ولی برخی از فروشندگان همچنان در ادعای خود مبنی بر رشد قیمت‌ها در بازار داخلی مصمم بودند.
طاهری، مدیر فروش شرکت ایران نارا در این رابطه می‌گوید: در شرایطی که شرکت‌های وارد‌کننده هیچ کالای جدیدی را از گمرک ترخیص نکرده‌اند و انواع مانیتور با قیمت‌های سابق و حتی در پاره‌ای موارد با کاهش قیمت‌ها در بازار به فروش می‌رسند، می‌توان نتیجه گرفت که رشد قیمت‌ها حتی در حد ناچیز کذب است.
مادیران عرضه‌کننده مانیتورهای LG و AOC نیز از کاهش جزیی قیمت‌ها در برخی مدل‌ها خبر داد و ادعای برخی از فعالان بازار را در رابطه با رشد قیمت‌ها تکذیب کرد.
نمایندگی‌های فروش، همچنین در رابطه با احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار مانیتور با توجه به رکود حاکم بر بازار می‌گویند: با توجه به اینکه میزان خرید و فروش کالاهای مختلف و از جمله مانیتور در بازار داخلی طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، رشد نرخ پنل نمی‌تواند در آینده نزدیک منجر به افزایش قیمت‌ها شود.
چرا که بازار طی مدت اخیر با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است و قیمت‌ها به شدت کاهش یافته است، لذا افزایش ناگهانی قیمت‌ها تنها منجر به تشدید رکود حاکم در بازار می‌شود.
مدیر فروش شرکت توسعه رایانه گلسان عرضه‌کننده مانیتورهای CTX در بازار داخلی، با اشاره به کاهش قیمت انواع مانیتور طی ماه‌های اخیر به‌رغم افزایش تعرفه واردات این کالا می‌گوید: در حال حاضر بازار روند مشخصی ندارد و بازار در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد و واردکنندگان در زمینه تغییر قیمت‌ها نمی‌توانند حرکت خاصی انجام دهند.
وی افزود: طی ماه گذشته محموله‌های جدید ترخیص نشده‌اند و علت هم عدم نیاز به ورود مجدد کالا در بازار است. اما این امکان وجود دارد که رشد قیمت پنل در کنار افزایش تعرفه واردات برخی از سایزهای مانیتور منجر به رشد ناچیز قیمت‌ها شود.
طاهری، مدیر فروش شرکت ایران نارا عرضه‌کننده مانیتورهای بنکیو نیز در این رابطه می‌گوید: با توجه به شرایط بازار احتمال رشد قیمت‌ها حتی در صورت بالا رفتن تعرفه واردات برخی سایزهای مانیتور و افزایش قیمت پنل و مواد تولیدی وجود ندارد. چرا که روند نرمال قیمت‌ها در بازار سیر نزولی است. ولی این احتمال وجود دارد که طی دوران کوتاهی به دلایل مختلفی چون رشد نرخ تعرفه واردات، شدید عرضه کالا به بازار و … قیمت‌ها به طور موقتی افزایش یابند که این احتمال با توجه به بازار راکد رایانه در کشور ما و افت شدید قیمت‌ها در بازار زیاد نیست.
وی افزود با وجودی که تعرفه واردات سایزهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ مانیتور از ۴ به ۵۰‌درصد افزایش یافته است، ما و سایر واردکنندگان مانیتور قیمت‌ها را تغییر نداده‌ایم. زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد بازار اندک مشتریان خود را نیز از دست می‌داد. ولی به طور کلی اگر قیمت‌ها سیر صعودی یابند و نرخ پنل و به طور کل مانیتور افزایش یابد ما نیز ناچاریم قیمت‌ها را ولو در یک مقطع آزمایشی افزایش دهیم.
صالحی، مدیر فروش گروه صنعتی تاتونگ، عرضه‌کننده مانیتورهای زیراکس و اتیگ نیز با اشاره به ثبات قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر و همچنین کاهش قیمت انواع مانیتور طی ماه‌های گذشته گفت: اگر چه قیمت‌ها طی ماه گذشته در حدود چند دلار افزایش یافته است، اما ما این امکان را نداریم در بازار داخلی قیمت‌ها را افزایش دهیم.
وی افزود: به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده با ورود کالاهای جدید با تعرفه‌های گمرکی ۵۰‌درصد و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی قیمت مانیتور در بازار داخلی نیز افزایش یابد.
چرا که واردکننده‌ای که کالا را با قیمت بالا خریداری می‌کند و هزینه بالایی صرف وارد کردن این کالا می‌کند، نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد یا ثابت نگه دارد.
تصور محال رشد قیمت تلویزیون‌های LCD
در حالی که خبر‌ها از رشد قیمت پنل که اصلی‌ترین بخش نمایشگرهای LCD است، حاکی است و برخی از وارد و تولید‌کنندگان مانیتور به رشد قیمت‌ها طی ماه‌های آینده معتقدند فعالان بازار تلویزیون‌های LCD از کاهش قیمت‌ها در بازار این کالا خبر می‌دهند و معتقدند رشد قیمت پنل به هیچ وجه نمی‌تواند باعث رشد قیمت تلویزیون‌های LCD شود.
فعالان بازار تلویزیون، با اشاره به کاهش شدید قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر می‌گویند، نه تنها رشد قیمت مواد اولیه بلکه رشد جهانی قیمت‌ها نمی‌تواند زمینه ساز کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی باشد.
اعلایی مدیر محصول بخش مانیتورهای شرکت مادیران در این زمینه می‌گوید: به طور کلی رشد قیمت پنل واقعیتی غیر قابل انکار است که به دلیل کاهش تولید این کالا و همچنین کاهش عرضه به بازارهای جهانی، شرایط اقتصادی جهانی و … ایجاد شده است.
در این زمینه هم برخی از واردکنندگان نمایشگرهای LCD در بازار داخلی، چه مانیتور و چه تلویزیون بر اساس سیاست‌های خاص خود می‌توانند مدل‌های جدید را با قیمت بالاتر وارد بازار کنند و مدل‌های سابق را بدون تغییر قیمت به فروش برسانند.
ثلاثی مدیر فروش شرکت حافظ پخش در این زمینه می‌گوید: رشد قیمت نمایشگرهای LCD امکان‌پذیر نیست‌، چرا که طی ماه‌های اخیر بنا به دستور وزارت بازرگانی، اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و …. قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش یافته است و رشد قیمت‌ها در چنین شرایطی مقدور نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا