مابه‌التفاوت ودیعه‌ی تلفن ثابت مشترکان پرداخت شد؟

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق مصوبه هیات دولت هزینه اتصال هر خط تلفن از اول مردادماه سال ۸۷ در کل کشور مبلغ ۵۰ هزار تومان تعیین و مقرر شد که پس از این تاریخ، شرکت‌های مخابرات استانی از متقاضیان مبلغی را بابت ودیعه دریافت نکنند. همچنین هزینه‌ اتصال مشترک تلفن ثابت …

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق مصوبه هیات دولت هزینه اتصال هر خط تلفن از اول مردادماه سال ۸۷ در کل کشور مبلغ ۵۰ هزار تومان تعیین و مقرر شد که پس از این تاریخ، شرکت‌های مخابرات استانی از متقاضیان مبلغی را بابت ودیعه دریافت نکنند. همچنین هزینه‌ اتصال مشترک تلفن ثابت اعتباری (پیش پرداخت) به ازای هر خط، مبلغ یکصد هزار ریال است و عوارض و مالیات متعلقه طبق قانون قابل وصول است.
به گفته روح‌اللهی – مدیرعامل مخابرات استان تهران – مخابرات تهران طلب مابقی مراجعه‌کنندگان را نیز به صورت نقدی پرداخت می‌کند و چنانچه مشترکان موافق باشند، مخابرات می‌تواند این مبلغ را در قبوض صورتحساب مشترکان نیز محاسبه کند.
از آنجا که به دلایل مختلف مخابرات استان تهران نتوانست در زمان مورد نظر این مصوبه را اجرایی کند و از هشتم‌ بهمن‌ماه ۸۷ آن را عملیاتی کرد، خریداران بستانکار باید با مراجعه به مراکز مخابراتی نسبت به وصول طلب خود اقدام کنند.
اما در جواب به این سوال که چرا اجرای این مصوبه با اعلام اینکه اجرای خصوصی‌سازی و عرضه سهام مخابرات در بورس، مشترکان از این پس ودیعه نزد مخابرات نخواهند داشت، به تاخیر افتاد؛ داوود زارعیان – مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران – در اواسط مردادماه سال گذشته به ایسنا گفت: اجرای مصوبه کاهش قیمت دایری تلفن ثابت در تهران به دلیل برخی ابهامات و تغییراتی چون فرم ثبت‌نام با تاخیر اعمال شده است.
پس از آن همچنین در گزارش‌هایی عنوان شد کسانی که از تاریخ ۲۹ تیرماه جاری به بعد ثبت‌نام و مبلغ ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردند، مابقی این مبلغ که حدود ۴۴ هزار تومان است، به مشترک برگشت داده می‌شود و این دسته از مشترکان به عنوان بستانکار محسوب می‌شوند.
او در اوایل شهریورماه سال ۸۷ تصریح کرد: بدهی این مشترکان از طریق قبض و محاسبه این بدهی در قبوضشان پرداخت می‌شود، یعنی سعی می‌کنیم در اولین قبض تا سقف طلب را از قبوض مشترکان کسر کنیم و به نوعی مبلغ اضافی که توسط مردم پرداخت شده برگردانده می‌شود.
تا آن‌که دکتر محمد سلیمانی – وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این که چرا بحث کاهش تعرفه‌ ثبت‌نام تلفن ثابت هنوز در مراکز مخابراتی اجرایی نشده است، با تایید این که مبلغ ثبت‌نام تلفن ثابت در پروانه‌ شرکت مخابرات ۵۰ هزار تومان به علاوه شش درصد مالیات و عوارض عنوان شده است، خاطرنشان کرد: این مبلغ ودیعه ندارد و عملا تمام این مبلغ حق اتصال تلقی می‌شود، اما برای زمان اجرایی شدن آن بحثی وجود دارد که هنوز نهایی نشده و دلیلش این است که بودجه شرکت‌های مخابرات در سال ۸۷، دولتی تصویب شده و باید مطمئن شویم که این بودجه تحقق پیدا می‌کند، در غیر این صورت مغایرت بودجه‌یی پیدا خواهد کرد.
یکی دیگر از مسایلی که در حوزه‌ تلفن ثابت مطرح شده این است که با وجود اعلام مسوولان مبنی بر به روز واگذار شدن تلفن ثابت این امر هنوز در برخی مناطق مخابراتی محقق نشده و برای دریافت تلفن باید در انتظار ماند اما مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران معتقد است که معنی واگذاری به روز این است که با توجه به مناطق مختلف دیگر فرد در نوبت نمی‌ماند و ممکن است واگذاری به دلیل هماهنگی و یا آماده‌سازی شبکه ۲ روز و یا در برخی مناطق این کار حداکثر تا یک هفته نیز طول بکشد.
این در حالی است که محمد روح‌اللهی – مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران – پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: به طور متوسط در روز بین ۸۰۰ تا یک هزار ودیعه تلفن ثابت به فروش می‌رسد که می‌توان نتیجه گرفت، ۳۵۸۰ ودیعه مانده مربوط به دو یا سه روز است و بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که ارائه‌ تلفن ثابت در استان تهران به روز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا