گزارشی از بازار گوشی تلفن همراه تعرفه بالای واردات به قاچاق دامن می‌زند

این تعرفه، که در حال حاضر ۲۵ درصد است، به دلیل حمایت از تولیدات داخلی در سال ۸۵ مصوب شد و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس بود که حداقل ۲۰ درصد از نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود.اما به گفته کارشناسان در حال حاضر این میزان به دو‌درصد هم نرسیده است و معتقدند با توجه …

این تعرفه، که در حال حاضر ۲۵ درصد است، به دلیل حمایت از تولیدات داخلی در سال ۸۵ مصوب شد و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس بود که حداقل ۲۰ درصد از نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود.
اما به گفته کارشناسان در حال حاضر این میزان به دو‌درصد هم نرسیده است و معتقدند با توجه به سهم گوشی‌های تولید داخل از بازار باید این تعرفه به‌صورت منطقی کاهش پیدا کند تا هم از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود و هم بازار به یک ثبات نسبی برسد.
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه، در زمینه وضعیت بازار این کالا به گسترش صنعت گفت: در حال حاضر بازار گوشی موبایل راکد بوده و علت آن وجود کالای قاچاق در بازار است. این امر سبب شده تا قاچاقچیان، تنظیم‌کننده بازار باشند به‌طوری که ثبات وجود نداشته و فروشندگان با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
او با اشاره به این‌که دلیل اصلی بروز مشکلات فعلی تعرفه بالای واردات است، تصریح کرد: این میزان تعرفه باعث شده قاچاقچیان گوی رقابت را از واردکنندگان قانونی ربوده و بازار را در دست بگیرند و این اتفاق کاملا به زیان اقتصاد کشور است.
به گفته درستی اکثر گوشی‌های بالای ۲۵۰ هزار تومان، به دلیل سود زیادی که برای واردکنندگان غیرقانونی دارد، قاچاق است.
درستی معتقد است برای جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق و همچنین انواع بی‌کیفیت و یکبار مصرف تعیین یک تعرفه منطقی برای واردات ضروری است.
ابراهیمی گفت: باتوجه به این‌که تعرفه برای حمایت از تولید داخل تعیین شد اما باید توجه داشت که سهم تولیدات در داخل کشور حتی دو درصد هم نیست بنابراین نباید کل بازار قربانی آن شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه با اشاره به این که مغازه‌داران می‌خواهند خرید و فروششان قانونمند باشد و سود عادلانه را کسب کنند گفت: قانون‌گذار غیرمستقیم و با تعیین میزان تعرفه نه‌تنها سبب بی‌ثباتی در بازار شده بلکه موقعیت واردکننده قانونی و همچنین شرکت‌های خدمات پس از فروش معتبر را متزلزل کرده است.
او تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون هفت تا هشت درصد کاهش قیمت داشته‌ایم و می‌توان گفت به افت قیمت‌ها در بازار جهانی بسیار نزدیک شده‌ایم.
همچنین محمد فروتن‌لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی به گسترش صنعت گفت: در حال حاضر بازار گوشی موبایل در رکود بوده و کالای قاچاق سهم بسزایی در این بازار دارد به‌طوری که میزان گوشی‌هایی که از طریق قانونی وارد شده‌اند به حداقل رسیده و شرایط برای فروشندگان بسیار نامطلوب است.به گفته لاریجانی اگر در سیاستگذاری‌ها از واردکنندگان حمایت نشود مشکلات این بازار بیشتر خواهد شد.او در زمینه بازار سیم‌کارت نیز گفت: وضعیت فروش در هفته گذشته نسبت به ماه‌های قبل تغییر چندانی نکرده و تا حدود زیادی قیمت‌ها به تعادل رسیده است.
لاریجانی افزود: در حال حاضر سیم‌کارت‌های اعتباری با اقبال بیشتری نسبت به سیم‌کارت‌های دائم روبه‌رو شده است و بیشتر کاربرانی که به دنبال سیم‌کارت دائم همراه اول هستند، به کدهای قبلی گرایش دارند تا به کدهای جدید بنابراین می‌توان گفت در این زمینه کدهای دو تا شش از طرفداران بیشتری برخوردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا