نگاهی به لزوم فرهنگ‌سازی فن‌آوری اطلاعات در کشور

اما امروزه فن‌آوری وارد شده به هر جامعه باید با فرهنگ‌ها متناسب باشد و باید دید آیا در کشوری مانند ایران با ورود تکنولوژی‌های جدید به جامعه، راه‌حل‌های فرهنگی آن هم ایجاد شده است؟ و آیا متولیان فن‌آوری اطلاعات در کشورمان مسؤول فرهنگ‌سازی‌اند یا مدیران سازمان‌های مختلف؛ اصلا متولی فرهنگی عمومی چه نهادی بوده و …

اما امروزه فن‌آوری وارد شده به هر جامعه باید با فرهنگ‌ها متناسب باشد و باید دید آیا در کشوری مانند ایران با ورود تکنولوژی‌های جدید به جامعه، راه‌حل‌های فرهنگی آن هم ایجاد شده است؟ و آیا متولیان فن‌آوری اطلاعات در کشورمان مسؤول فرهنگ‌سازی‌اند یا مدیران سازمان‌های مختلف؛ اصلا متولی فرهنگی عمومی چه نهادی بوده و کدام تشکیلات مسؤول مبارزه با مشکلات فرهنگی ناشی از این تکنولوژی‌هاست؟
به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیدایش سریع فن‌آوری اطلاعات در جوامع، سبب شده مفاهیم بشری در هر زمان تغییر کند و در همه‌ی زمینه‌ها، برداشت ما را از درک اطلاعات تغییر داده و مفهوم سرمایه، قدرت، مشروعیت را متحول کرده است، بنابراین اقتدار با دانستن تعریف می‌شود و مرزی که به اطلاعات سریع‌تر دسترسی داشته باشد قدرتمندتر و ثرورتمند است.
مهندس بهبهانی – استاد دانشگاه – معتقد است: در جامعه‌ی ما افراد به موضوعیت فرهنگ فن‌آوری اطلاعات توجه نمی‌کنند و بیشتر وسیله‌ای شده برای تشخیص افراد و این فن‌آوری را در حد یک دستگاه زیبای رایانه می‌بینید، یا وب گردی در جامعه‌مان تبدیل به معضلی برای جوانان شده است و بسیاری نمی‌دانند از این وسیله باید برای چه استفاده کنند و بر این اساس هویت فرهنگی ما دچار لطمات بسیاری می‌شود که جبران‌ناپذیر خواهد بود.
وی، با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید را در جامعه نهادینه کرد، ابراز داشت: فن‌آوری اطلاعات فرصت‌هایی را به وجود آورده‌ است که در دنیای جدید بهتر بتوانیم به سوی رشد و تکامل قدم برداریم و نواقص گذشته را جبران کنیم و به احیای دوباره‌ی تمدن ایران و اسلامی بر‌آییم.
یک کارشناس هم معتقد است: رسانه‌های الکترونیکی، تکنولوژی‌های جدیدی هستند که به انسان در جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنند، در واقع هر نوع فن‌آوری که فرد را به اطلاعات برساند یک نوع رسانه محسوب می‌شود.
دکتر یزدیان با بیان اینکه در تعریف رسانه‌های الکترونیک ۳ موضوع امنیت، اعتبار و هزینه نقش عمده دارند، تصریح کرد: باید به موضوع امنیت در رسانه‌های الکترونیک بسیار توجه کرد، زیرا در این رسانه‌ها به راحتی با هک کردن یک سایت خاص اخبار آن تغییر داد، اما در رسانه‌های سنتی چنین مساله‌ای به علت هزینه‌های اقتصادی بسیار امکان پذیر نیست.
این مدرس دانشگاه، با بیان این که رسانه‌های معمولی در ارتباط با رسانه‌های الکترونیکی از لحاظ زبان، فرهنگ و تبلیغات متفاوت عمل می‌کنند، تاکید کرد: به طور مثال در هر سایتی می‌توانید هر خبری را در هر زمانی که می‌خواهید مطالعه کنید، اما در رسانه‌های سنتی اخبار و اطلاعات ساعات پخش خود را دارند. همچنین تنوع در رسانه‌های الکترونیک بسیار زیاد است و آسان‌تر می‌توان با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کرد.
به عقیده تحلیلگران کاهش سواد در استفاده رسانه‌های الکترونیک اهمیت ندارد، بلکه مهم این است که افراد بدون داشتن سواد امکان استفاده از این ابزار را داشته باشند، یعنی باید سواد اطلاعاتی خود را ارتقاء دهند به طور در کشوری مانند هند که اکثر افراد از سواد خواندن و نوشتن ضعیفی برخوردار هستند، توانسته به خوبی خود را با فرهنگ رسانه‌های الکترونیک هماهنگ کنند و راهکارهای دستیابی به اطلاعات و استفاده از ابزارهای الکترونیکی را به دست آورند.
تولید محتوا در رسانه‌های الکترونیک روان‌تر است و با زبان و هر فرهنگی می‌توان ارزیابی کرد، اما در راسانه‌های سنتی تولید محتوا از سوی نویسنده انجام می‌شود و به طور مثال نمونه‌ی آن وبلاگ است. در وبلاگ به عنوان رسانه‌های الکترونیک توسعه‌ی فرهنگی دیده می‌شود که باید در کشورمان به این موضوع اهمیت خاصی داد تا به رشد فرهنگ و ارتقای اطلاعات در جامعه کمک کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا