ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در کشور فقط ۴درصد است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا کمال محامدپور در تشریح شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان به اعلام گزارش یک ماه اخیر اتحادیه جهانی مخابرات پرداخت و اظهار داشت: طبق گزارش ITU که از بین ۱۵۴ کشور عضو این اتحادیه بدست آمده است بیش از چهارمیلیارد نفر در جهان  دارای تلفن همراه …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا کمال محامدپور در تشریح شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان به اعلام گزارش یک ماه اخیر اتحادیه جهانی مخابرات پرداخت و اظهار داشت: طبق گزارش ITU که از بین ۱۵۴ کشور عضو این اتحادیه بدست آمده است بیش از چهارمیلیارد نفر در جهان  دارای تلفن همراه هستند و شمار تعداد تلفن های ثابت یک میلیارد و ۳۰۰میلیون است.
وی با بیان اینکه یک چهارم دنیا کاربر اینترنت هستند، ادامه داد: طبق گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، ضریب نفوذ تلفن ثابت باند وسیع در سطح دنیا شش درصد و تلفن همراه پنج درصد است و متوسط جهانی ضریب نفوذ تلفن همراه ۶۱درصد ، تلفن ثابت ۱۹درصد و اینترنت ۲۳درصد است.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه مجموع شماره های موبایل در دنیا سه برابر تلفن ثابت است، گفت: ۴۰درصد کشورهای اروپایی و پنج درصد کشورهای آفریقایی به اینترنت دسترسی دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰درصد کشورهای جهان تا سال ۲۰۰۷ به اینترنت باند وسیع دسترسی پیدا کردند خاطرنشان کرد: ۸۵درصد این تعداد مربوط به کشورهای توسعه یافته است.
محامدپور به عوامل موثر در رشد شاخص های ICT اشاره کرد و ادامه داد: توسعه و دسترسی به زیرساخت ها ، کاربری و میزان بهره برداری از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش سطح سواد و فرهنگ سازی از جمله مقوله های این شاخص محسوب می شوند.
به گفته این مقام مسئول در شاخص های ITU از میان ۱۵۴ کشور عضو این اتحادیه در سال ۲۰۰۲ رتبه ایران ۹۲ و در سال ۲۰۰۷ رتبه ۷۸ است .
وی با تاکید براینکه یکی از شاخص هایی که میزان رسیدن به جامعه اطلاعاتی را محک می زند بحث هزینه ICT در سبد خانوار است، گفت: این هزینه شامل تلفن ثابت ، سیار و اینترنت باند وسیع است که تا پایان سال ۲۰۰۸ متوسط جهانی این شاخص ۱۵درصد برآورد شده است.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۱۵درصد افراد در سطح دنیا درآمد سرانه خود را صرف سرویس های ICT می کنند، افزود: حداقل و حادکثر سهم ICT از درآمد سرانه افراد عددی بین ۶/۱ درصد برای کشورهای توسعه یافته و ۲۰درصد برای کشورهای در حال توسعه است.
وی گفت: در کشور با حدود سه هزار و ۴۰۰ دلار ، درآمد سرانه ۴/۵درصد است.
محامدپور با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹/۳۴درصد است، اضافه کرد: ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در کشور ما چهاردرصد است.
وی افزود: سهم ICT از GDP (تولید ملی ) در سال ۲۰۰۰ در ایران ۵/۱درصد و در سال ۲۰۰۴ حدود ۴/۲درصد بوده که متوسط دنیا ۵/۷درصد است.
۱۲۸/۲۰  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا