دانشجویان، خریداران اصلی لپ‌تاپ

منوچهر آقازاده، کارشناس بازار رایانه در مورد وضعیت بازار به «گسترش صنعت»، گفت: این روزها وضعیت بازار لپ‌تاپ مطلوب است و فروشندگان از خرید و فروش محصولات خود راضی هستند. همچنین بیشتر خریداران را دانشجویان تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد داشتن یک رایانه قابل حمل بیشتر به مد تبدیل شد، تا رفع نیاز کاربران.این …

منوچهر آقازاده، کارشناس بازار رایانه در مورد وضعیت بازار به «گسترش صنعت»، گفت: این روزها وضعیت بازار لپ‌تاپ مطلوب است و فروشندگان از خرید و فروش محصولات خود راضی هستند. همچنین بیشتر خریداران را دانشجویان تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد داشتن یک رایانه قابل حمل بیشتر به مد تبدیل شد، تا رفع نیاز کاربران.
این کارشناس بازار رایانه، گفت: داستان لپ‌تاپ به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که تازه نام رایانه‌های قابل حمل در بازار سروصدا کرد. در آن زمان یکی،  دو درصد سهم بازار در اختیار لپ‌تاپ‌ها بود اما با تبلیغات گسترده این سهم در سال ۸۰ به ۱۰ درصد رسید.
او ادامه داد: کم‌کم کاربران به مزایای لپ‌تاپ پی بردند و دیگر افرادی که قصد خرید رایانه‌های خانگی را داشتند به سمت لپ‌تاپ نیز کشیده شدند. از سال ۸۲ تا ۸۷ روند استفاده از لپ‌تاپ در سراشیبی تندی افتاد و داشتن یک رایانه قابل حمل به یکی از نیازهای مهم جوانان تبدیل شد. به‌طوری که امروز حدود ۶۰ درصد مشتریان به سمت خرید لپ‌تاپ می‌روند و ۴۰ درصد هم رایانه‌های خانگی را می‌پسندند. البته خریداران کامپیوترهای خانگی اغلب به ارتقای سیستم خود می‌پردازند و تعداد بسیار کمی برای خرید یک رایانه خانگی به بازار مراجعه می‌کنند.
آقازاده اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی حضور لپ‌تاپ در بازار ایران، خریداران باید قیمتی حدود یک میلیون تومان را می‌پرداختند که حدود ۱۵ سال پیش این رقم بسیار بالا بود اما این روزها قدرت خرید عموم برای خرید لپ‌تاپ بالا رفته و یک میلیون تومان قیمت مناسبی برای خرید یک محصول کارآمد به حساب می‌آید.
این کارشناس، خرید نوت‌بوک‌ها را به‌عنوان یک مد عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته افرادی به سمت خرید نوت‌بوک می‌رفتند که نیاز مبرمی به یک رایانه قابل حمل داشتند اما در حال حاضر داشتن یک لپ‌تاپ به یک مد تبدیل شده و برخی از خریداران بدون احساس نیاز لپ‌تاپ می‌خرند.
او اضافه کرد: بیشتر کاربران لپ‌تاپ را دانشجویان تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد که در کیف هر دانشجویی باید یک رایانه قابل حمل وجود داشته باشد.
او ادامه داد: در برخی شرکت‌ها نیز این امر دیده می‌شود به‌طوری که در جلوی هر منشی و سرپرست و مدیر یک لپ‌تاپ قرار دارد چون این محصول یک ابزار شیک در محیط کار به حساب می‌آید، بدون آن‌که در هیچ پژوهش و فعالیت علمی به‌کار گرفته شود.
این فعال بازار در مورد وضعیت بازار لپ‌تاپ در سال ۸۸، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و مقایسه دفاتر حسابداری در ماه‌های گذشته به این امر می‌رسیم که خرید و فروش لپ‌تاپ در سال ۸۸ به نسبت زمان مشاهده تا حدودی بیشتر شده که به نظر می‌رسد روز‌به‌روز این استقبال بیشتر شود.
او در مورد قیمت‌ها در بازار نیز، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت نوبت‌بوک‌ها در بازار معقول است اما چند برند مانند سونی گران‌تر از بقیه هستند که مهم‌ترین دلیل آن نیز طراحی و کیفیت تصویر مطلوب نوت‌بوک‌های سونی است.
او توصیه کرد: مردم برندهایی را برای خرید لپ‌تاپ انتخاب کنند که به‌طور تخصصی به تولید این محصول می‌پردازند و خرید مارک‌هایی مانند سوزوکی که به‌صورت مقطعی اقدام به تولید نوت‌بوت کرده اشتباه است چون کیفیت و کارایی برندهای معتبر به مراتب بهتر از برندهای مقطعی است.
او در مورد کاربران رایانه‌های خانگی، گفت: برخی کاربران رایانه‌های خانگی را به دلیل امکان ارتقای بالا و قدرت اجرایی بسیار مطلوب بیشتر می‌پسندند. برای مثال لپ‌تاپ‌ها برای اجرا برخی برنامه‌ها و بازی با محدودیت روبه‌رو هستند اما PCها را به راحتی می‌توان ارتقا داد.
او در مورد بازار قطعات کامپیوتر، گفت: بازار قطعات کامپیوتر همیشه از فروش خوبی برخوردار است چون روزانه تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان برای تعویض یا خرید قسمت‌های مختلف رایانه به بازار مراجعه می‌کنند.
او با اشاره به استقبال بالای خریداران از فلش، گفت: این روزها اکثر خریداران به سراغ فلش‌ها با ظرفیت‌های مختلف می‌روند و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک سی‌دی‌ها جای خود را به فلش‌ها خواهند داد.
او در پایان در خصوص قیمت فلش‌ها در بازار، گفت: نوسان قیمت فلش در بازار زیاد است که دلیل اصلی آن اصل و تقلبی بودن آنهاست. چین به بازار فلش نیز وارد شده و بسیاری از فلش‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت متعلق به کشور چین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا