در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سازمان خصوصی‌سازی‌ مدعی شد:

به گزارش همشهری، با آنکه نزدیک به یک سال است مجادله برای واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی به نتیجه نرسیده است دولت درآستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی شد قصد دارد ۲۸ درصد از سهام شرکت مخابرات را به بخش خصوصی واگذار کند. این در حالی است که پس از عرضه …

به گزارش همشهری، با آنکه نزدیک به یک سال است مجادله برای واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی به نتیجه نرسیده است دولت درآستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی شد قصد دارد ۲۸ درصد از سهام شرکت مخابرات را به بخش خصوصی واگذار کند.

این در حالی است که پس از عرضه اولیه سهام این شرکت شورای‌عالی امنیت ملی با عرضه مابقی سهام این شرکت به بخش خصوصی مخالفت کرده بود و حتی پس از این عرضه در تابستان سال گذشته شایعه خروج شرکت مخابرات در بورس قوت گرفته بود.

در چنین شرایطی هیچ‌یک از مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول یک سال گذشته حاضر به اظهار نظر در مورد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات به بخش خصوصی نبودند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در تابستان سال گذشته برای نخستین بار ۵ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرد اما درست چند روز پس از این عرضه، مشخص شد شورای‌عالی امنیت ملی با برگزاری نشستی با واگذاری مابقی سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی مخالفت کرده است.

اگرچه مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ این موضوع را تکذیب کردند اما پس از عرضه اولیه سهام مخابرات که در تابستان برگزار شد هرگز از واگذاری مابقی سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی خبری نشد و وزارت ارتباطات نیز در این مدت هرگز به شایعات گسترده پیرامون شرکت مخابرات و مخالفت برای واگذاری سهام این شرکت بخش خصوصی پاسخ رسمی نداد.

در چنین شرایطی و با گذشت یک سال از زمان عرضه اولیه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس تهران روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ بار دیگر مدعی شد: واگذاری ۲۸ درصد از سهام مخابرات به سرمایه‌گذاران خارجی مورد بررسی قرار گرفته و باید توسط وزیر اقتصاد نهایی شود.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه گفت: واگذاری بلوک مدیریتی شرکت مخابرات به کمیته مشترکی متشکل از وزارتخانه‌های اقتصاد و ارتباطات محول شد. این کمیته نیز شرایط واگذاری بلوک ۵۱ درصدی شرکت مخابرات را بررسی کرده است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: باتوجه به اینکه بر مبنای مفادقانونی، سرمایه‌گذاران خارجی حداکثر می‌توانند تا ۳۵ درصد در بخش ارتباطات سرمایه‌گذاری کنند و از آنجایی که این گروه در اپراتور دوم ۷ درصد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در نتیجه ۲۸درصد از سهام مخابرات قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گفته کرد زنگنه ۲۳ درصد دیگر از سهام مخابرات نیز برای سرمایه‌گذاران داخلی مدنظر قرار گرفته است.  وی با بیان اینکه واگذاری بلوک ۵۱ درصدی مخابرات تا پایان خردادماه امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: این پیشنهاد باید توسط وزیر اقتصاد بررسی و نهایی شود.

در این صورت سرمایه‌گذاران خارجی خواهند توانست ۲۸ درصد از سهام شرکت مخابرات را به قیمت تعیین شده سازمان خصوصی‌سازی‌ خریداری کنند.

کرد زنگنه تصریح کرد: چند گروه از سرمایه‌گذاران خارجی خواهان خرید سهام مدیریتی مخابرات هستند که باید منتظر تصمیم نهایی در این رابطه باشند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که به گفته برخی، سهام مخابرات واگذار نخواهد شد، توضیح داد: چنین موضوعی صحت ندارد چرا که واگذاری شرکت مخابرات هم در قانون سیاست‌های اصل ۴۴ و هم در قانون بودجه ۸۸ دولت آمده است.

کرد زنگنه افزود: شاید زمان فروش این شرکت تا پایان سال ۸۸ طول بکشد اما عدم‌فروش آن خلاف قانون است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا