دنیای مجازی در تسخیر موج سبز

طی هفته گذشته سایت های انتخاباتی احزاب اعتماد ملی و همبستگی راه اندازی شده است. علاوه بر این، وضعیت اطلاع رسانی سایت های حامی میر حسین موسوی در اینترنت نیز پس از کنفرانس مطبوعاتی وی در هفته قبل به شدت افزایش پیدا کرده است و حامیان دیجیتالی او میلیون ها تومان برای اطلاع رسانی الکترونیکی …

طی هفته گذشته سایت های انتخاباتی احزاب اعتماد ملی و همبستگی راه اندازی شده است. علاوه بر این، وضعیت اطلاع رسانی سایت های حامی میر حسین موسوی در اینترنت نیز پس از کنفرانس مطبوعاتی وی در هفته قبل به شدت افزایش پیدا کرده است و حامیان دیجیتالی او میلیون ها تومان برای اطلاع رسانی الکترونیکی دیدگاه هایش در اینترنت هزینه کرده اند. تمامی این مسائل باعث شده است برخی افراد انتخابات امسال را دیجیتالی ترین انتخابات تاریخ ایران بدانند.
نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می کوشند با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و دیجیتالی مانند سایت تصویری YouTube، شبکه اجتماعی Facebook و پیامک پایگاه مستحکم تری را بین جوانان پیدا کنند. مشترکان تلفن همراه در ایران این روزها به صورت گسترده با پیامک هایی در رابطه با انتخابات و کاندیداهای مختلف، با هدف ترغیب به سمت یکی از چهار کاندیدا برای مشارکت در انتخابات ۲۲ خرداد روبه رو می شوند. در این فضا، پست های الکترونیکی و وبلاگ ها برای نخستین بار نقش چشمگیر و قابل ملاحظه ای در فضای انتخاباتی کشور ایفا می کنند. در حالی که پیشتر پیام های انتخاباتی از طریق بلندگوهای نصب شده روی اتومبیل ها، پوسترهای پر زرق و برق و اجتماعات گوناگون اعلام می شد، در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور فضای الکترونیکی و مجازی نیز وارد شده است و هر یک از چهار کاندیدا می کوشند با استفاده از این قبیل ابزارها حمایت مردمی بیشتری را جلب کنند. بر اساس آمارهای اعلام شده، هم اکنون بیش از ۲۳ میلیون نفر در کشور به اینترنت دسترسی دارند و ۴۵ میلیون نفر نیز صاحب تلفن همراه هستند. این مساله نیز باعث شده است انگیزه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تاکید بر فناوری های نوین و فضای مجازی در جریان پیشبرد اهداف انتخاباتی خود بیشتر شود.
شبکه خبری ای بی سی در گزارشی از روند انتخابات در بخش دانش و فناوری، میرحسین موسوی را در ارائه نظرات خود در فضای مجازی نسبت به سایر نامزدها پیشرو خوانده است. این شبکه خبری در گزارش ویژه خود آورده است: «نامزدهای ریاست جمهوری ایران می کوشند در گروه سنی جوانان کشور، با استفاده از وسایل ارتباطی با فناوری پیشرفته و قابل دسترس مانند YouTube، Facebook و پیامک پایگاهی پیدا کنند و در انتخابات پیروز شوند. اما اینجا «واشنگتن ۲۰۰۸» (انتخابات آمریکا) نیست. اینجا ایران و به تقویم فارسی ۱۳۸۸ است و این نشانه بالا رفتن تب انتخاباتی در کشوری است که روز به روز مدرن تر می شود.»
این شبکه خبری در ادامه گزارش خود آورده است: «از میان نامزدهای ریاست جمهوری، میرحسین موسوی مدرن تر است. نبرد انتخاباتی او شامل یک صفحه در Facebook و دو دقیقه از زندگی او در YouTube می شود که به نقش او در انقلاب، جنگ ایران و عراق و ۲۰ سال غیبت در سیاست پرداخته است. نبرد انتخاباتی موسوی بیشتر از سایرین در فضای اینترنتی دیده می شود. اگر به Facebook نگاهی بیندازیم، ۱۷۹۵ نفر دوستان موسوی هستند که بیشتر چهره های جوان و شادابی به نظر می رسند. این نیروی جوان و تحصیلکرده، بازوی دیجیتالی موسوی در مبارزات انتخاباتی و پیروزی در انتخابات ۱۲ ژوئن(۲۲ خرداد) است.»
روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن نیز چندی پیش به نقل از بهزاد مرتضوی مسوول کمیته انتخابات میرحسین موسوی اعلام کرد ستاد انتخاباتی وی از تمامی فناوری های نوین استفاده می کند زیرا این ظرفیت را دارد که به تعداد کسانی که می توانند به وسیله بلوتوث، پست الکترونیکی و پیامک پیام کاندیدای دلخواه خود را تکثیر و پخش کنند، به وسیله Facebook طرفدار جلب کند.
در پی افزایش محبوبیت سایت اینترنتی Facebook در فضای انتخاباتی، این شبکه اجتماعی که هم اکنون بیش از ۱۵۰ هزار ایرانی در آن عضو هستند، در تاریخ «دوم خرداد» فیلتر و سه روز بعد در پی انتقادات شدید و گسترده مردم و اهالی دنیای فناوری، رفع فیلتر شد. یکی دیگر از اقدامات ارزنده میرحسین موسوی در جریان تبلیغات انتخاباتی، راه اندازی تلویزیون اینترنتی بوده است. تلویزیون اینترنتی «قلم» وابسته به ستاد انتخاباتی موسوی یک شبکه اینترنتی تصویری است که به صورت ۲۴ ساعته سخنرانی های وی را به صورت صوتی و تصویری پخش می کند. مهندس عاشوری مسوول فناوری اطلاعات کمیته رسانه و تبلیغات ستاد مرکزی انتخاباتی موسوی در این خصوص اعلام کرده است این تلویزیون اینترنتی در اصل یک شبکه اینترنتی تصویری است که بر پایه فناوری MMS راه اندازی شده و به صورت ۲۴ ساعته سخنرانی و کلیپ با محوریت مهندس موسوی به شکل مستقیم و آرشیوی پخش می کند. باید توجه داشت راه اندازی سامانه پخش اینترنتی برنامه های یک نامزد انتخاباتی از طریق وب در تاریخ تبلیغات رسانه ای انتخاباتی کشور بی سابقه بوده است.
یکی دیگر از ابداعات این دوره تاریخ انتخاباتی کشور، راه اندازی ستاد انتخاباتی مجازی بود. چندی پیش ستاد مجازی انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی به منظور پوشش اخبار و گزارشات انتخاباتی وی در راستای پوشش فعالیت های حوزه مجازی و پشتیبانی از سایت ها و وبلاگ های حامی مهندس موسوی در استان بوشهر راه اندازی شد.
میرحسین موسوی علاوه بر اقدامات یاد شده، فعالیت های دیگری را نیز در فضای مجازی انجام داده است. در حال حاضر سایت «کلمه» به عنوان اصلی ترین وب سایت حامیان وی معرفی شده است اما فعالیت هواداران وی تنها به این سایت محدود نمی شود چراکه سایت هایی با نام های «تدبیر»، «نسیم۸۸»، «مرد راه»، «سیاوشان»، «انتخاب ۱۰»، «قلم نیوز» و… نیز از دیگر سایت هایی است که هواداران وی برای او راه اندازی کرده اند. علاوه بر موسوی، دیگر کاندیداها نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده اند. مهدی کروبی علاوه بر فعالیت ها و تبلیغات مکتوب در روزنامه خود یعنی «اعتماد ملی»، از تبلیغات در فضای مجازی نیز غافل نمانده است. «کمپین ۸۸» و دو پایگاه خبری «تغییر» و «سحام نیوز» از جمله فعالیت های مجازی این کاندیدا است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی کشور هم ضمن همراه داشتن حمایت رسانه های قوی و مردمی تلویزیون، رادیو و برخی از روزنامه ها، روی فضای مجازی نیز سرمایه گذاری کرده است. از جمله سایت های وی یا هوادارانش می توان به «رجانیوز»، «انصارنیوز»، «پلاک نیوز» و بخش مجازی موسسه مطبوعاتی ایران یا همان «شبکه ایران» اشاره کرد.
در همین گیرودار، پورتال جامع انتخابات جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف ایجاد بانک اطلاعات جامعی از برگزاری کلیه انتخابات ها در کشور و با تمرکز بر انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شده است. این شورا درصدد است با جمع آوری اطلاعات و مطالب مربوط به کلیه انتخابات ها اعم از مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و ریاست جمهوری ضمن پوشش اخبار مربوطه، بانک اطلاعات جامعی را در این رابطه تولید و در اختیار کاربران قرار دهد.
رئوس برنامه میرحسین موسوی در صورت پذیرفته شدن در انتخابات برای فضای فناوری اطلاعات کشور به قرار زیر اعلام شده است:
۱- توجه ویژه به محوریت فناوری اطلاعات در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور ارتقای بهره وری و رشد اقتصادی و ابزار توسعه
۲- توسعه بسترهای دسترسی به ارتباطات و اینترنت از طریق:
۲-۱ فراهم کردن امکان دسترسی رایگان آحاد مردم به اینترنت از طریق خطوط تلفن در سراسر کشور
۲-۲ ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برای کلیه کاربران اعم از خانگی و غیرخانگی
۳- عملی کردن آرمان تکریم ارباب رجوع و کرامت انسانی شهروندان با حمایت همه جانبه از عرضه خدمات اداری، تجاری، بانکی و اجتماعی در محیط اینترنت
۴- تغییر رویکرد به مقوله فیلترینگ در اینترنت به منظور تامین آزادی بیان و حفظ حریم شخصی افراد و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، بارور ساختن نوآوری جوانان و نخبگان و به ویژه توسعه شبکه های اجتماعی، گروه های مجازی و نهضت وبلاگ نویسی که نقش مهمی در افزایش سهم خط فارسی و تولید نوآوری در محیط سایبر داشته است.
۵- فراهم کردن فرصت برابر برای آحاد مردم در دسترسی و استفاده از اطلاعات و داده های موجود در بخش های مختلف دولت از طریق پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی که به مثابه یک ثروت ملی است.
۶- توسعه اشتغال دانش محور از طریق حمایت از تبدیل فعالیت های اقتصادی و اجتماعی سنتی به فعالیت های فناورانه
۷- زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال
۸- استفاده از دانش و تجربیات جهانی با توسعه روابط بین الملل و همچنین جلب مشارکت نخبگان ایرانی خارج از کشور
۹- تقویت نهادها و بنیان علمی – پژوهشی کشور و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات ایران در عرصه رقابت جهانی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا