” ۵۰۰نفر در کميته ملي فناوري اطلاعات ثبت نام کردند “

در سمينار تدوين استانداردهاي بين‌المللي حوزه فناوري اطلاعات مطرح شد:۵۰۰ نفر در کميته ملي فناوري اطلاعات ثبت‌نام کردندبراي معرفي هرچه بيش‌تر کميته ملي فناوري اطلاعات کميته ملي ايزو، همايشي روز دوشنبه در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران برگزار شد.در اين همايش که مهران خوانساري نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و آزاده …

در سمينار تدوين استانداردهاي بين‌المللي حوزه فناوري اطلاعات مطرح شد:
۵۰۰ نفر در کميته ملي فناوري اطلاعات ثبت‌نام کردند
براي معرفي هرچه بيش‌تر کميته ملي فناوري اطلاعات کميته ملي ايزو، همايشي روز دوشنبه در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران برگزار شد.
در اين همايش که مهران خوانساري نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و آزاده داننده مسوول کميسيون تدوين مقررات و استانداردسازي فناوري اطلاعات و جمعي از فعالان حوزه برگزار شد، کميته ملي فناوري اطلاعات معرفي شد.
سازمان و استاندارد
سمينار تدوين استانداردهاي بين‌المللي حوزه فناوري اطلاعات به منظور معرفي کميته فني فناوري اطلاعات کميته ملي ايزو در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران برگزار شد.
نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران در جلسه‌ آشنايي شركت‌هاي حوزه IT با كميته‌هاي فني فناوري به ساختار استانداردسازي در سطح جهان اشاره کرد و گفت: كميته فني فناوري اطلاعات ايران به ‌عنوان يكي از كميته‌هاي فني زيرمجموعه كميته ملي استانداردهاي ايزو است كه ساختار آن متناظر با كميته فني مشترك فناوري اطلاعات (JTC1) سازمان بين‌المللي استاندارد (ISO) و سازمان بين‌المللي الكتروتكنيك (IEC) است.
مهران خوانساري با بيان اينكه فعاليت‌ اصلي اين كميته مشاركت در تدوين استانداردهاي بين‌المللي در حوزه فناوري اطلاعات است افزود: با رايزني‌ها و تعامل به عمل آمده به منظور توسعه و تكميل ساختار كميته فني و فناوري اطلاعات ايران متناظر با ساختار كميته فني مشترك ISO/IEC/JTC1 ستاد هماهنگي خاصي با مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات نهاد رياست جمهوري، ‌موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سازمان‌ نظام صنفي رايانه‌اي تشكيل شده است.
نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران خاطرنشان كرد: ماموريت اين ستاد فراهم كردن شرايط لازم براي توسعه و تكميل ساختار كميته فني فناوري اطلاعات (ISIRI – ITTC) و انطباق آن با نظام‌نامه و آيين‌نامه‌هاي كميته ملي استانداردهاي ايزو با مشاركت فراگير صاحب نظران و نمايندگان طرف گروه‌هاي ذي‌نفع و ذي‌ربط كشور در حوزه فناوري اطلاعات است.
به گفته وي سايت معرفي كميته فني فناوري اطلاعات به نشاني www.isiri-ittc.ir است كه علاقه‌مندان و فعالان حوزه مي‌توانند براي ثبت‌نام در کميته و فعاليت در كميته‌هاي فرعي و عضويت در كارگروه‌هاي آن اعلام آمادگي كنند.
ثبت نام ۵۰۰ نفر در کميته ملي فناوري اطلاعات
مسوول کميسيون تدوين مقررات و استانداردسازي فناوري اطلاعات سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران نيز در اين مراسم گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ نفر براي عضويت در اين کميته ثبت نام کرده‌اند.
آزاده داننده سازمان ISO را بزرگ‌ترين سازمان استانداردسازي در دنيا دانست و گفت: اين سازمان با دارا بودن ۲۰۸ کميته فني در حوزه‌هاي مختلف چون بهداشت، پليمر، اسباب بازي، عمران و… اقدام به تدوين استاندارد کرده و تا پايان سال ۲۰۰۸ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ استاندارد بين‌المللي تدوين شده است.
وي مشارکت در امر استانداردسازي را داوطلبانه دانست و افزود: کشورها با توجه به جهت‌گيري‌ها و سياست‌هاي خود در کميته‌هاي مختلف شرکت و اقدام به تدوين استانداردهاي ملي و بين‌المللي در حوزه‌هاي مختلف مي‌کنند.
داننده با اشاره به اينکه در سازمان ISO مشارکت اعضا به صورت عضو فعال و يا عضو ناظر است، اظهار داشت: طبق قوانين اين سازمان اعضاي فعال بايد در تدوين پيش‌نويس‌ها و در تمام مراحل تدوين استاندارد اظهار نظر کنند.    
به گفته عضو هيات مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران تهيه پيشنهاد، تهيه پيش نويس استاندارد، بررسي پيش‌نويس در کميته‌هاي فرعي و فني، استعلام و نظرخواهي، راي گيري و انتشار استاندارد از مراحل تدوين استانداردهاي بين‌المللي در سازمان ISO است.
داننده با اشاره به ايجاد کميته ملي استانداردهاي ايزو در حوزه IT در کشور اضافه کرد: اين کميته به منظور تامين منافع کشور از طريق مشارکت در فعاليت‌هاي فني در زمينه تدوين استانداردهاي بين‌‌المللي توسط سازمان ISO و سياستگذاري‌هاي آن سازمان، ترويج استفاده از استانداردهاي بين‌المللي مورد پذيرش در داخل کشور، مشارکت در تدوين استانداردهاي ملي منطبق با استانداردهاي بين‌المللي، همکاري با ساير سازمان‌هاي بين‌المللي، منطقه‌اي و ملي در زمينه تدوين استانداردهاي بين‌المللي ISO فعاليت مي‌کند.
عضو هيات مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران با بيان اينكه استانداردهاي بين‌المللي به معني لازم‌الاجرا بودن نيست و فقط جنبه تشويقي دارد گفت: حركت تدوين استانداردها خيلي كند است، به طوري كه در سازمان ISO سيكل پيشنهاد تا تصويب بيش از ۳۴ ماه طول مي‌كشد، بنابراين نمي‌توان منتظر تدوين سريع استاندارد در كشور بود.
مسوول كميسيون تدوين مقررات سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران بيان كرد: در كميته استاندارد سازمان قصد مشاركت در تدوين استاندارد ملي در حوزه فناوري اطلاعات را داريم.
وي حضور متخصصان در اين كميته و كارگروه‌ها و زيرگروه‌هاي فرعي آن را خواست تدوين كنندگان استاندارد در كشور و كمكي بزرگ براي رسيدن به نيازهاي تخصصي در اين حوزه عنوان كرد.
مسوول کميسيون تنظيم مقررات سازمان نظام صنفي همچنين گفت: بر اساس آمار منتشر شده تا پايان سال ۲۰۰۸، سازمان ISO داراي ۱۵۷ عضو، ۲۰۸ کميته فني و ۵۳۱ کميته فرعي و ۲هزار و ۳۷۸ گروه کاري است که در رشته‌هاي مختلف از کشاورزي و ساختمان گرفته تا مهندسي مکانيک و تجهيزات پزشکي و جديدترين فناوري‌هاي روز در امر تدوين استانداردهاي بين‌المللي فعاليت دارند.
گفتني است زمان ثبت‌نام در کميته ملي فناوري اطلاعات کميته ملي ايزو تا پايان ارديبهشت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا