” ضمانت نامه اتصالات هم پريد “

ضمانت‌نامه اتصالات هم پريدبا كنار گذاشته شدن كنسرسيوم تامين اتصالات از مزايده اپراتور سوم به علت انجام ندادن تعهدات در زمان مقرر، ضمانت‌نامه ۳۰‌ميليون يورويي اين كنسرسيوم از درجه اعتبار ساقط شده است.براساس اسناد مزايده تمامي ‌شركت‌كنندگان در مزايده اپراتور سوم، بايد مبلغ ۳۰‌ميليون يورو به عنوان ضمانت‌نامه در اختيار سازمان تنظيم مقررات قرار مي‌دادند …

ضمانت‌نامه اتصالات هم پريد
با كنار گذاشته شدن كنسرسيوم تامين اتصالات از مزايده اپراتور سوم به علت انجام ندادن تعهدات در زمان مقرر، ضمانت‌نامه ۳۰‌ميليون يورويي اين كنسرسيوم از درجه اعتبار ساقط شده است.
براساس اسناد مزايده تمامي ‌شركت‌كنندگان در مزايده اپراتور سوم، بايد مبلغ ۳۰‌ميليون يورو به عنوان ضمانت‌نامه در اختيار سازمان تنظيم مقررات قرار مي‌دادند كه اين ضمانت‌نامه داراي اعتبار سه ماهه از زمان صدور بود.
در حالي که با عدم اجراي تعهدات، شرکت اتصالات از پروژه اپراتور تلفن همراه کنار گذاشته شد، گويا تامين تلكام حاضر است در صورت ابقا در مزايده كل ضمانت‌ها را تعهد كند.
به گفته يك مقام آگاه در «شستا»، از آن‌جا كه ضمانت‌نامه كنسرسيوم تامين اتصالات بايد تمديد مي‌شد و نشده، ضمانتنامه ۳۰‌ميليون يورويي اين كنسرسيوم از درجه اعتبار ساقط شده است.
اين مقام آگاه كه خواست نامش فاش نشود، گفت: بر اساس اسناد مزايده، تمامي‌شركت‌كنندگان در مزايده اپراتور سوم بايد مبلغ ۳۰‌ميليون يورو به عنوان ضمانت‌نامه در اختيار سازمان تنظيم مقررات قرار مي‌دادند كه اين ضمانت‌نامه داراي اعتبار سه ماهه از زمان صدور بود.
وي خاطرنشان كرد: اين ضمانت‌نامه به نحوي طراحي شده بود كه قابل تمديد از نظر زماني نباشد و پس از دوره اعتبار بايد ضمانت‌نامه‌اي ديگر جايگزين اين ضمانت‌نامه مي‌شد.
اين مقام مسوول عنوان كرد: شواهد نشان مي‌دهد سازمان رگولاتوري در موعد مقرر اقدام به تغيير ضمانت‌نامه نكرده و اين موضوع موجب شده است كه اين ضمانت‌نامه از درجه اعتبار ساقط شود.
وي گفت: يكي ديگر از مشكلات ضمانت‌نامه ۳۰‌ميليون يورويي مزايده اپراتور سوم، ريالي بودن ضمانت‌نامه بود. يعني امكان دريافت ضمانت‌نامه از سوي طرف خارجي شركاي ايراني، كار را سخت مي‌كرد. به همين علت تامين تلكام نيز به صورت جداگانه اقدام به دريافت سهم ضمانت‌نامه از اتصالات به صورت فردي كرد و نهايتا كل مبلغ مزايده را به اجبار طرف ايراني گردن گرفت.
وي گفت: در صورت كنار گذاشته شدن تامين تلكام از مزايده، با توجه به توافقات قبلي با طرف خارجي، ضمانت‌نامه‌اي كه از اتصالات دريافت شده، در صورتي اعتبار داشت كه ضمانت‌نامه قبلي هم داراي اعتبار باشد و با وضعيت فعلي، تامين تلكام نيز براي پرداخت مبلغ كل ضمانت‌نامه دچار مشكل است و گرفتن سهم اتصالات در خصوص ضمانت‌نامه، كار ساده‌اي نخواهد بود.
اين مقام مسوول در شستا گفت: شركت اتصالات خواهان تاسيس يك شركت «خاص منظوره» فقط براي اپراتور سوم بود، به نحوي كه تامين تلكام به جاي طرف شدن با شركت اتصالات، با اين شركت طرف مي‌شد كه اين موضوع از ديد ما قابل قبول نبود.
وي افزود: مشكل اصلي عقب ماندن از برنامه زماني كنسرسيوم، تنها همين بود و هنوز هم آماده‌ايم كه در مزايده حضور داشته باشيم.
محمدرضا فرنقي‌زاد، مدير ر‌وابط‌عمومي‌ سازمان تنظيم مقررات نيز در گفت‌وگويي تاكيد كرد كه رگولاتوري با استفاده از قوانين، حتما ضمانت‌نامه كنسرسيوم تامين اتصالات را به نفع دولت ضبط خواهد كرد.
چندي پيش نمايندگان مجلس در نظر داشتند سازمان تنظيم مقررات را به علت عدم انجام وظايف قانوني نظارتي‌اش منحل كنند، اما شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه اين موضوع در حال حاضر، از دستور كار نمايندگان خارج شده است.
سازمان تنظيم مقررات كه اين روزها به گفته كارشناسان امر، نتوانسته آن‌گونه که بايد به وظايف خود در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات جامه عمل بپوشاند، اين بار با عدم توجه به تاريخ ضمانت‌نامه اتصالات، به نظر مي‌رسد با بحران جدي‌تري روبه‌رو شده است. جا دارد نمايندگان مردم در خانه ملت، اين بار با جديت هر چه تمام‌تر پرونده اپراتور سوم را دنبال كرده و مسببان اصلي اين كارشكني را شناسايي كنند.
وعده افزايش سرعت اينترنت همراه اول!
تا پايان شهريور ماه، ارائه سرويس GPRS همراه ‌اول در تهران به ۱۰۰ کيلوبيت بر ثانيه افزايش مي‌يابد.
وحيد صدوقي، مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ايران، ضمن بيان اين مطلب، گفت: هم‌اکنون در حال ارتقاي شبکه تلفن همراه از ۵/۲به ۷۵/۲هستيم.
وي افزود: با اتمام ارتقاي شبکه، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده از جمله ارائه سرويس GPRS با سرعت۱۰۰ کيلوبيت بر ثانيه فراهم خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، تلاش مي‌کنيم اين امکان تا پايان شهريور ماه در تهران و تا پايان سال جاري در مراکز استان‌ها، عملياتي شود.
وي ادامه داد: به واسطه تکميل اين پروژه، امکان فعال شدن سرويس GPRS در تمامي‌شهرهاي کشور فراهم مي‌شود. صدوقي در خصوص آخرين وضعيت شبکه ارتباطات سيار نيز تصريح کرد: در حال حاضر تعداد مشترکان ارتباطات سيار به ۳۱‌ميليون و ۴۰۰‌هزار نفر رسيده که از اين تعداد، ۱۶‌ميليون و ۴۰۰‌هزار نفر از سيم‌کارت دائمي‌و مابقي از سيم‌کارت اعتباري استفاده مي‌کنند.
وي با بيان اين مطلب که تعداد سايت‌هاي تلفن همراه (BTS) در سطح کشور به ۱۷‌هزار و ۳۰۰ عدد رسيده است، تاکيد کرد: بيش از ۳۷‌هزار کيلومتر از جاده‌هاي اصلي و فرعي تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارند.
وعده افزايش سرعت سرويس جي‌پي آر‌اس همراه اول در حالي داده مي‌شود كه اين اپراتور قرار بود در سال ۸۶ اين سرويس را براي كاربرانش فراهم آورد، اما در نهايت با ارائه يك سرويس بي‌كيفيت در سال گذشته توانست تا حدودي از بار انتقادات افكار عمومي ‌شانه خالي كند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا