گزارش جامع موبنا ازعملكرد وزارت ارتباطات در دولت نهم

به گزارش سازمان خبري موبنا به نقل از داده هاي آماري روابط عمومي وزارت ارتباطات، در طول سه دهه پس از انقلاب تحولات دروزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موجب شده كشور ما از نظر رشد در شاخص هاي مختلف در زمره يكي از موفق ترين كشورها محسوب شود كه نماد اين پيشرفت به ويژه در …

به گزارش سازمان خبري موبنا به نقل از داده هاي آماري روابط عمومي وزارت ارتباطات، در طول سه دهه پس از انقلاب تحولات دروزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موجب شده كشور ما از نظر رشد در شاخص هاي مختلف در زمره يكي از موفق ترين كشورها محسوب شود كه نماد اين پيشرفت به ويژه در سالهاي خدمات دولت نهم همان “دولت الكترونيك” است كه اكنون نيز با سرعتي شتابنده به سمت “دولت همراه” در حركت است.
جهش و تحول چشمگير درعرصه فعاليت هاي مختلف ارتباطات كشور گوياي تلاش و فعاليت مديران دولت نهم در تمام واحدهاي داخلي و شركت هاي تابعه است.
نگاهي به شاخص هاي عملكردي دولت نهم در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور روشنگر دستاوردهاي كمي و كيفي نظام جمهوري اسلامي ايران و فعاليت هاي دولت  دراين بخش است.

رشد ۵/۵ برابري خطوط فيبرنوري
طي ۲۰سال قبل از شروع بكار دولت نهم سالانه حدود سه هزار كيلومتر فيبرنوري در كشور ايجاد شده بود كه اين رقم در زمان خدمت دولت نهم به حدود ۱۶هزار و ۵۷۹ كيلومتر در سال رسيده و به عبارتي بيش از ۵/۵ برابر رشد داشته است.
براين اساس افزايش ارتباطات بين الملل روي فيبرنوري از شش خط به ۸۶ خط STM1 رسيده كه درمدت خدمت دولت نهم بيش از ۱۴برابر كل دوران گذشته شده است.
همچنين تعداد كانال هاي ارتباطي كشور از يك ميليون در شهريورماه سال ۸۴ به ۵/۲ميليون كانال در سال ۸۸ رسيده كه نشان از افزايش ۵/۲برابري دارد.
افزايش ۱۰برابري سرعت واگذاري تلفن ثابت
زمان متوسط انتظار براي دريافت خط تلفن ثابت از هفت ماه (۲۱۰روز) به ۲۱روز در سال ۸۸ كاهش يافته كه به اين ترتيب مي توان گفت سرعت واگذاري خط تلفن ثابت ۱۰برابر افزايش پيدا كرده است.
متوسط قيمت تلفن ثابت در كشور در شروع دولت نهم ۸۱هزار تومان بوده كه اين مبلغ در سال ۸۸ به ۵۰هزار تومان كاهش يافته است.
در شهريورماه سال ۱۳۸۴ قيمت تلفن ثابت در تهران ۱۰۳هزار تومان در شهرها ۸۰ هزار تومان و در روستاها ۶۰هزار تومان بوده كه در بازار آزاد از چند صد هزار تومان تا بالغ بر يك ميليون تومان به فروش مي رسيده اما قيمت كنوني تلفن ثابت در بازار آزاد و دولتي يكسان شده  است.
تعداد تلفن هاي همگاني شهري و راه دور از ۱۸۸هزارخط در سال ۸۴ به ۳۷۰هزارخط در سال ۸۸ رسيده و اين يعني در زمان دولت نهم حدود دو برابر شده است.

كاهش سه برابري قيمت تلفن همراه
تعداد تلفن ثابت و همراه واگذار شده در طول ۵/۲۶ سال از آغاز انقلاب اسلامي تا شروع دولت نهم در شهريورماه سال ۱۳۸۴ حدود ۷/۲۴ ميليون شماره بوده و اين بدان معني است كه سالانه به طورمتوسط حدود ۹۳۵هزارشماره  تلفن واگذار شده كه اين تعداد در طول سه سال و هشت ماه خدمت دولت نهم ۶/۴۴ ميليون شماره بوده است .
براساس اين گزارش دولت نهم در طول دوران خدمت به طور متوسط در سال ۷/۱۱ميليون خط تلفن واگذار كرده است.
همچنين قيمت تلفن همراه دائمي در آغاز بكاردولت نهم ۴۴۰هزار تومان بود كه هم اكنون به ۱۴۵هزار تومان کاهش يافته كه اين امر نشان از كاهش سه برابري قيمت تلفن همراه دائمي دولتي دارد.
در همين حال قيمت تلفن همراه در بازار آزاد نيز در سال ۸۴ بالغ بر يك ميليون تومان بوده كه هم اكنون پيش پرداخت براي دريافت خط تلفن همراه در بازار آزاد كمتر از ۲۰هزار تومان است.
ضريب نفوذ تلفن همراه با گذشت ۱۱سال از ورود اين تكنولوژي به كشور حدود ۱۰درصد بوده كه به طور متوسط سالي كمتر از يك درصد را شامل مي شده و اين عدد در دولت نهم به ميزان ۵۳درصد و سالانه ۹/۱۳درصد افزايش داشته است.
همچنين زمان متوسط انتظار براي دريافت خط تلفن همراه در شروع دولت نهم ۳۶۵روز بوده كه اين رقم در سال ۸۸ به ۱۰روز كاهش پيدا كرده بدين ترتيب سرعت واگذاري تلفن همراه ۵/۳۶برابرافزايش يافته است.
ظرفيت ارسال پيامك در سال ۸۴ نيز كه دوميليون در روز بوده به بيش از ۱۲۰ميليون پيامك در سال ۸۸ رسيده كه نشان از افزايش حدود ۶۰برابري دارد.
تعداد BTS هاي تلفن همراه از حدود پنج هزار و ۱۰۰آنتن در سال ۸۴ به بيش از ۲۵هزار آنتن در سال ۸۸ رسيده كه بيش از پنج برابر افزايش را نشان مي دهد.

رشد ۸/۷درصدي ضريب نفوذ اينترنت
طي سه سال و هشت ماه خدمت دولت نهم ضريب نفوذ اينترنت از ده درصد به ۳۳درصد افزايش پيدا كرده و اين بدين معني است كه طي ۱۳سال (سال ۷۱تا ۸۴) رشد ضريب نفوذ ۸/۰ درصد در سال بوده كه اين رقم به ۸/۷ درصد در سال در زمان دولت نهم افزايش پيدا كرده است.
همچنين احداث دفاتر ارتباطات و فناوري روستايي در مدت خدمت رساني دولت نهم حدود ۵/۸ برابر شده است.
اتصال بانك ها و موسسات مالي اعتباري به شبكه نيز از حدود پنج هزار مورد در شهريورماه سال ۸۴ به بيش از ۲۱هزار مورد در سال ۸۸ رسيده كه افزايش بيش از چهار برابر را نشان مي دهد.
پرداخت وام به توليدكنندگان و پيمانكاران از ۱۰۰ميليارد ريال در سال ۸۴ به ۹۳۰ميليارد ريال در دولت نهم رسيده كه حاكي از افزايش ۳/۹برابري در اين مدت است و اين رقم از محل وجوه اداره شده براي توسعه حوزه  ICT كشور پرداخت شده است.
اين پرداخت وام تا شهريورماه سال ۸۴ حدود ۸۰درصد در تهران و ۲۰درصد در ساير استانها بوده كه رقم آن در دولت نهم به ۴۰درصد درتهران و ۶۰درصد در استانها تغيير يافته است.

همكاري هاي علمي با دانشگاهها و موسسات پژوهشي و آموزشي
علاوه برافزايش كمي در خدمت رساني در مدت زمان سه سال و هشت ماه عمر دولت نهم برخي فعاليت هاي پژوهشي و علمي نظير تاسيس و تجهيز ۱۹مورد آزمايشگاه هاي تخصصي و تاييد نمونه در ۱۲ دانشگاه كشور حمايت مالي از دو هزار پروژه كارشناسي ارشد و حدود ۱۸۰پروژه دكترا تهيه و تصويب طرح جامع آموزش و توسعه منابع انساني ICT  و نظام جامع پژوهشي ICTو نيز اتصال حدود ۳۶۰دانشگاه و موسسه آموزشي و پژوهشي به شبكه فيبرنوري كشور نيز مشاهده شده است.

خدمات آغاز شده در براي اولين بار در كشور
ارائه سيم كارت اعتباري در شبكه تلفن همراه كشور و عقد قرارداد توليد داخلي تجهيزات تلفن همراه با كنسرسيوم متشكل از توليدكنندگان داخلي به مبلغ ۱۶۸ ميليارد تومان كه طي مراسمي با حضور رياست جمهوري به امضا رسيد و نيز نصب و آماده سازي تجهيزات براي ارتقا شبكه نسل دو همراه اول به نسل ۵/۲ و ۷۵/۲ و ارائه سرويس هاي GPRS اينترنت و MMS  از جمله خدماتي است كه طي دوران فعاليت دولت نهم و براي اولين بار در كشور مورد بهره برداري قرار گرفت.
همچنين مي توان از به روز رساني واگذاري تلفن ثابت در تمام شهرهاي كشور، عقد قرارداد و راه اندازي اپراتور دوم تلفن همراه و واگذاري خطوط و ارائه سرويس هاي متناوب و نيز راه اندازي باجه هاي پست بانك در بيش از هشت هزار روستا و ورود بانك به روستا براي اولين بار در كشور نام برد.
ايجاد كميته هاي پژوهشي استاني در استان هاي كشور متشكل از اساتيد دانشگاه و مديران مخابرات و پست و پست بانك و شروع پروژه هاي مختلف پژوهشي در حوزه هاي ذيربط و همچنين راه اندازي مركز بين المللي آموزش در زمينه ارتباطات در اصفهان با همكاري كشورهاي مختلف از ديگر خدماتي است كه براي اولين بار در كشور ارائه مي شود.
در مدت زمان عمر دولت نهم براي اولين بار دريافت مجوز و تصويب راه اندازي مركز بين المللي بهره برداري از فضا در امور حوادث و عقد قرارداد و ايجاد پژوهشكده هاي نوع سوم در زمينه تحقيقات فضايي با شش دانشگاه بزرگ كشور همچنين تهيه اسناد مزايده اپراتور سوم تلفن همراه و برگزاري موفق مزايده آن و آغاز مراحل اجرايي مربوط شكل گرفت و واگذاري نهايي شركت مخابرات ايران به بخش غيردولتي و آغاز به واگذاري آن ،واگذاري تلفن ثابت خانگي در روستاهاي بيش از ۵۰خانوار و در روستاهاي بيش از ۲۰خانوار در بيش از ۱۲ استان كشوربه بروز رساني شد.
براساس اين گزارش طراحي شبكه ملي داده و آغاز اجراي اين طرح سه ساله، طراحي اجراي پايلوت شبكه هاي نسل جديد NGN در سه استان فارس ،قزوين و يزد اجراي پايلوت شبكه داده استاني (تروانترنت) در دو استان كرمان و قم و نيز اجراي شبكه علمي در شهر تهران، طراحي ارسال پيامك روي تلفن ثابت و كاهش قيمت واگذاري تلفن از ديگر خدمات اجرايي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در طول عمر دولت نهم بوده است.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا