۱۷۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از موتورهای جستجوگر بومی

به گزارش خبرنگار موبنا، علیرضا یاری ضمن تشریح نحوه حمایت و سیاست گذاری وزارت ارتباطات در تولید وارائه محصولات و خدمات طرح جویشگر بومی، افزود: از تمام طرح هایی که باهدف انتقال دانش فنی و توسعه محتوای فارسی بر محیط وب تعریف شود، حمایت های لازم انجام می گیرد. وی با اشاره به بودجه ۱۷۰ …

به گزارش خبرنگار موبنا، علیرضا یاری ضمن تشریح نحوه حمایت و سیاست گذاری وزارت ارتباطات در تولید وارائه محصولات و خدمات طرح جویشگر بومی، افزود: از تمام طرح هایی که باهدف انتقال دانش فنی و توسعه محتوای فارسی بر محیط وب تعریف شود، حمایت های لازم انجام می گیرد.
وی با اشاره به بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی که برای این پروژه ها ظرف ۳ تا ۵ سال آینده درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: طبق برآوردها برای سال جاری ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برای حمایت از این نوع پروژه ها در نظر گرفته شده است.
یاری گفت: این شورا با اعلام فراخوان و دعوت از بخش خصوصی فعال در این زمینه، نسبت به حمایت از پروژه های بومی در رابطه با جویشگر بومی و سرویس های مرتبط با این طرح اقدام کرده است.
وی با اعلام اینکه، تمام کسانی که مدعی طراحی و تولید جویشگر بومی هستند می توانند در این فراخوان شرکت کنند، تصریح کرد: فراخوان جویشگر بومی که روز ۱۳ اردیبهشت به اتمام رسید به مدت یک هفته تمدید شده است.
یاری با اشاره به شناسایی و حمایت از فعالان عرصه موتور جستجوی بومی، گفت: در این فرخوان مدلهای مختلف فعالیت در حوزه سرویس ها و طرح های بومی مورد توجه قرار گرفته و تمام دانشگاهیان و شرکت های بخش خصوصی می توانند در این فراخوان مشارکت کنند.
وی با تاکید بر اقدامات حمایتی از طرح های جویشگر با توجه به نوع فعالیت در قالب خریدمحصول، خرید سرویس، حمایت پژوهشی و مشارکت مالی، گفت: موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات نیازمند زمان است.
یاری افزود: اینگونه طرح ها لازم است تا رسیدن به نقطه سر به سر بازدهی، مورد حمایت واقع شوند؛ براین اساس مدلی که برای حمایت از این نوع پروژه های ملی در نظر گرفته شده قرار است تجاری سازی این پروژه ها و رسیدن به نقطه سر به سر بازدهی را تضمین کند.
وی با بیان اینکه در این مدل هزینه تحقیق و توسعه (R&D) طرح های مرتبط پوشش داده می شود، گفت: این مدلهای حمایتی برای توسعه محتوای فارسی در محیط وب و حمایت از منابع زیرساختی صورت می گیرد و در مرحله بعدی، سیاستهای تشویقی برای استفاده از این خدمات از سوی اقشار مختلف مردم به کار گرفته شود.
دبیر شورای راهبری موتور جستجوی بومی ضمن تاکید بر حمایت از پنج دسته کسب و کار در حوزه طرح های بومی که در این فراخوان نیز به آن اشاره شده است ، گفت: موتور جستجوی پایه مانند متن، چندرسانه­ ای و نقشه اولین هدف این فراخوان بوده که در کنار آن خدمات جانبی نظیر ایمیل، سرگرمی، شبکه اجتماعی ، تالار گفتمان و همچنین بسترهای موتور جستجوی پیشرفته و خاص نظیر گردشگری، سلامت و ورزش نیز مدنظر است.
یاری افزود: در نهایت علاوه بر آن زیرساختهای نرم افزاری نظیر ورودی یکتا، سکوی اعتماد، مرورگر، کیف پول، تشخیص هرزنامه و پالایش، ابزارهای خط و زبان فارسی شامل ابزار نحوی، لغوی، معنایی، پردازش صوت، نویسه گردان، محتوای مرتبط نظیر دادگان زبانی، آرشیو وب، دانشنامه، نقشه، دادگان مکان محور و در نهایت زیرساختهای پردازشی شامل مرکز داده، سامانه پردازشی، سامانه عامل و سامانه پردازش توزیع شده در دسته های بعدی قرار دارند.
دبیر شورای راهبری جویشگر در ادامه بر اجرای پروژه های جدید نیز مشابه با پروژه هایی که در گذشته در قالب های اعلام شده به بهره برداری رسیده اند از سوی شورای راهبری موتور جستجوی بومی تاکید کرد.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا