سرمایه‌گذاری اپراتورها چطور به کسب‌و‌کارهای ایرانی رونق می‌دهد؟

طی روزهای اخیر خبر خرید بخشی از سهام دیجی‌کالا توسط همراه اول، سر و صدای زیادی در فضای مجازی به‌راه انداخت، به‌طوری که بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان استارتاپ‌های ایرانی از این شیوه سرمایه‌گذاری استقبال کردند.

موبنا؛ فرحناز زرین – اپراتورهای تلفن‌همراه نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان منابع مالی خود را در شرکت‌های پیشرو سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اتفاق یک بازی دو سر برد است که منافع آن هم به توسعه کسب‌وکار استارتاپ‌ها کمک و هم روند توسعه اپراتورها را تسریع می‌کند.

برای نمونه اپراتور معروف ودافون با ارزش برند بیش از ۲۲ میلیارد دلار، در استارتاپ‌های متعددی طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تکنولوژی، خرده‌فروشی آنلاین و حتی صنایع هوا و فضا بوده است.

براساس شواهد و توییت مدیر دیجی‌کالا ظاهرا مذاکرات بین همراه اول و این شرکت که هر دو از بزرگان اکوسیستم دیجیتال کشور هستند، آغاز شده است و به اعتقاد کارشناسان، اگر شنیده‌های اخیر واقعیت داشته باشد، می‌توان انتظار یک جهش قابل‌توجه در فرایند توسعه و ارائه خدمات در دیجی‌کالا را شاهد باشیم.

حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره گروه دیجی‌کالا نیز طی روزهای اخیر در اکانت شخصی خود در ایکس گفته که «ما در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در دیجی‌کالا داشته‌ایم که یکی از شرکت‌ها حرکت اول (شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول) بوده است.»

برخی از فعالان اقتصادی نظیر سید صادق حسینی معتقد است «خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول را بزرگ‌ترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران تا به امروز» خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش اپراتور و بیرون نیفتادن از گردونه رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هاست، ازاین‌رو اصل ورود اپراتورها به بازار سرمایه‌گذاری جسورانه، می‌تواند یک تصمیم راهبردی باشد که اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما نیز در مسیر همین مدل اپراتورهای بزرگ جهانی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای موفق و استارتاپ‌های روبه‌رشد و رشدیافته اقدام کرده‌اند.

بد نیست بدانید به غیر از همراه اول و ودافون که درباره آن خواندید، بسیاری از اپراتورهای معروف جهان از این مدل سرمایه‌گذاری بهره می‌برند.

به‌عنوان‌مثال، اپراتورهای موبایل بزرگ مانند Orange، Telefonica، Verizon و AT&T در حال حاضر به‌عنوان سرمایه‌گذار در استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند. این اپراتورها از طریق بخش‌های سرمایه‌گذاری خود یا از طریق شرکت‌های تابعه خود به استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از دیگر اپراتورهای موبایل که به‌عنوان سرمایه‌گذار در استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند می‌توان به SoftBank (ژاپن)، Telenor (نروژ)، MTN (آفریقای جنوبی) و NTT Docomo (ژاپن) اشاره کرد.

استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های تکنولوژی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، فناوری‌های رسانه‌ای و سلامتی از جمله حوزه‌هایی هستند که اپراتورهای موبایل به آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اپراتورها با سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها به دنبال توسعه خدمات جدید و نوآورانه برای مشتریان خود هستند و با این روش تلاش می‌کنند تا رقابت را در بازار مخابرات تقویت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا