ژورنال پزشکی آمریکایی: اگر میانسال هستید، بی خیال نشستن دائم شوید!

افراد میانسال و مسن معمولا بین ۶۵ تا ۸۰ درصد مواقعی که در وضعیت بیداری هستند، حالت نشسته را حفظ می کنند/سه دوره یک دقیقه ‌ای فعالیت شدید می‌ تواند منتج به افزایش طول عمر شود…

شاید متعجب شوید اما افراد میانسال و مسن ممکن است با کاهش زمان نشستن، حتی به اندازه ۳۰ دقیقه در روز، قادر به کاهش فشار خون خود باشند.

این یافته بر اساس یک مطالعه جدید که توسط شرکت بهداشت و درمان آمریکایی کایزر پرمننته انجام و در مجله JAMA Network Open منتشر شده، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

به گفته مسئولان کایزر پرمننته، تیم تحقیقات برنامه ای طراحی کرده اند تا از طریق آن زوایای متفاوت ارتباط میان نشستن کمتر و کاهش فشار خون در افراد مسن و میانسال را بررسی کنند. این تحقیق شامل ۲۸۳ عضو کایزر پرمننته بین ۶۰ تا ۸۹ سال بود که دارای شاخص توده بدنی ۳۰ تا ۵۰ بودند.

هر یک از شرکت کنندگان موارد زیر را در روند مطالعه دریافت کردند:

– ده جلسه کار با مربی سلامت طی بازه زمانی شش ماه

– یک میز کار ایستاده

– ردیاب فعالیت

جلسات سلامتی بر هدف گذاری در راستای کاهش زمان نشستن تمرکز داشتند. لازم به ذکر است که شرکت کنندگان این مطالعه بیشتر جلسات همراه با مربی سلامتی خود را به صورت از راه دور تکمیل کردند.

گروه دوم از شرکت کنندگان نیز در جلسات سلامتی حضور داشتند. با این تفاوت که هدف گذاری آنها صرفا بر سلامت عمومی متمرکز بود و ارتباطی با نشستن کمتر یا افزایش فعالیت نداشت.

ژورنال پزشکی آمریکایی: اگر میانسال هستید، بی خیال نشستن دائم شوید!

آنچه محققان در مطالعه روی افراد مسن و میزان نشستن آنها کشف کردند

به گزارش محققان، شرکت کنندگانی که در جلسات سلامت با تمرکز بر کاهش زمان نشستن شرکت کرده بودند، سطح عدم تحرک خود را تا ۳۰ دقیقه در روز کاهش دادند. علاوه بر این، فشار خون این گروه از شرکت کنندگان تقریبا ۳.۵ میلی متر جیوه پایین آمد.

به گفته نویسندگان مطالعه، کاهش زمان نشستن می تواند سلامت کلی افراد را بهبود بخشد. افراد میانسال و مسن معمولا بین ۶۵ تا ۸۰ درصد مواقعی که در وضعیت بیداری هستند، حالت نشسته را حفظ می کنند و این نشستن طولانی مدت با خطرات سلامتی مانند امراض قلبی-عروقی و دیابت همراه است.

دکتر کریستوفر تانایان، متخصص قلب پیشگیرانه در نیویورک که در این مطالعه شرکت نداشته، می گوید: من قطعا کاهش زمان نشستن برای دست یابی به هدف مهم بهبود جریان خون از منظر سلامت سیستم قلبی و عروقی را توصیه می کنم. چنین تصمیمی همچنین برای مشکلات اسکلتی و عضلانی نیز عالی است. بسیار جالب است که محققان توانسته اند ارتباط کاهش زمان نشستن با کاهش فشار خون را از نظر فیزیولوژیکی توضیح دهند.

فعالیت بدنی و سلامت قلب

طی دهه گذشته، مطالعات متعددی در مورد فواید فعالیت بدنی روزانه گزارش شده است. برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از:

– یک مطالعه معتبر مربوط به سال ۲۰۲۲ که توسط مجله نیچر نمایه شده است،  نشان داد که سه دوره یک دقیقه ‌ای فعالیت شدید می‌ تواند منتج به افزایش طول عمر شود.

– یک متاآنالیز معتبر کاهش نرخ ابتلا به بیماری های مزمن را با افزایش فعالیت روزانه نشان داد.

به گفته متخصصین، مطالعه فعلی می تواند شواهد کامل تری را برای پشتیبانی از  تحقیقات گذشته فراهم کند.

دکتر هوارد واینتراب، مدیر بالینی مرکز پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی NYU Langone Heart در نیویورک که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این مطالعه کاملا جدید نیست. کاهش فشار خون به میزان ۳.۵ میلی‌ متر جیوه نیز زیاد نیست، اما به هر حال یک نقطه شروع محسوب می شود و ممکن است واقعا کمک کننده باشد.

واینتراب ادامه می دهد: داده ها نشان می دهد که افزایش متوسط در فعالیت منتج به کاهش متوسط فشار خون می شود. از این رو فکر می‌ کنم شخصا به پیشنهاد یک پیاده‌ روی کوتاه تمایل بیشتری داشته باشم. با این حال، گروه مورد مطالعه اضافه وزن زیادی دارند و تمرکز بر کاهش وزن در کنار فعالیت فیزیکی، احتمالا به نتایج بسیار بهتری می انجامد. به طور کلی، این مطالعه با آنچه قبلا می دانسته ایم، مطابقت فراوانی دارد؛ بلند شدن از جا فواید متنوعی برای سلامتی دارد، حتی فعالیت فیزیکی محدود و کوچک.

ژورنال پزشکی آمریکایی: اگر میانسال هستید، بی خیال نشستن دائم شوید!

با این وجود همه متخصصین قبول ندارند که کاهش ۳.۵ میلی متر جیوه در فشار خون ناچیز است!

دکتر جنیفر وونگ، متخصص قلب و مدیر پزشکی موسسه قلب و عروق MemorialCare در کالیفرنیا، این کاهش را یک دستاورد بزرگ عنوان می کند.

وونگ که در این مطالعه شرکت نداشت، توضیح می دهد: مطالعه مورد نظر نشان می‌ دهد که هر فعالیت کوچکی هم کمک کننده است. اگر هدف خیلی بزرگ باشد، مثلا ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در هفته، مردم انگیزه ای برای ادامه دادن آن نخواهند داشت. بنابراین، توصیه می‌ کنم از کارهای کوچک شروع کنیم و به همه اطلاع دهیم که تحقیقاتی مانند همین یکی، این حقیقت را تایید می‌ کنند که نیازی به بالا رفتن از کوه نداریم! توصیه نسبتا ساده ای مانند برخاستن و ایستادن می تواند سلامت ما را بهبود ببخشد.

وونگ افزود: «هرچند این مطالعه روی افراد مسن‌ و دارای اضافه وزن متمرکز بوده است، من معتقد هستم که این فرضیه را می‌ توان برای همه به کار برد.»

نشستن طولانی مدت چگونه می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود؟

تانایان می گوید: بی تحرکی به چاقی و عدم سلامت سیستم قلبی-متابولیک بدن منجر می شود. تشکیل لخته خون در اندام‌ های تحتانی که ممکن است به دلیل نشستن طولانی ‌مدت به سمت ریه‌ ها هم حرکت کنند، (مثلا پروازهای طولانی مدت) احتمالا ترسناک‌ ترین عارضه فوری «نشستن زیاد» است. نشستن در تمام طول روز برای برخی از انواع مشاغل اجتناب ناپذیر است.

بنابراین در مجموع ۱۲ ساعت زمان نشستن می تواند قابل قبول باشد، به شرطی که استراحت منظم در آن وجود داشته باشد. راحت‌ ترین راه به خاطر سپردن قانون هر ساعت است. در واقع ایجاد وقفه در نشستن (به معنای تغییر وضعیت بدن به حالت ایستاده) می تواند سبب کاهش فشار خون سیستولیک شود. من کاملا موافقم که جریان خون با این عادت بهبود می یابد. تغییر حالت نشسته به ایستاده/پیاده روی در هر ساعت به احتمال زیاد به «آموزش‌ دهی» به رگ های خونی ما کمک و گردش خون را به‌ ویژه در اندام‌ های تحتانی حفظ می‌ کند.

منبع
عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا