سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان، مزایا و کاربردهای آن

سونوگرافی داپلر یک روش نوین برای سونوگرافی مادران باردار و معاینه مشکلات زنان از قبیل کیست تخمدان و سندروم پلی کیستیک می‎باشد.

سونوگرافی داپلر از امواج صوتی استفاده می‏کند تا اندام‏هایی مانند رحم، اندومتر و یا تخمدان‏ها را معاینه کند و بیماری‏ها و اختلالاتی که دستگاه تناسلی زنان را درگیر می‏کند تشخیص دهد. برای آشنایی بیشتر با سونوگرافی داپلر و کاربرد آن در معاینه سلامتی کیست تخمدان، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر یا Doppler Ultrasound یک تست غیر تهاجمی برای اندازه گیری جریان خون در رگ‏های خونی اندام‏های داخلی مانند رحم و تخمدان‏هاست. این تست با تابش امواج صوتی فرکانس بالا به گلبول‎های قرمز که در جریان خون در حال گردش هستند، عمل می‎کند.

سونوگرافی داپلر برای رحم و ضمائم آن

سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان، مزایا و کاربردهای آن

سونوگرافی داپلر و ضمائم آن در شرایطی انجام می‎شود که پزشک مشکوک به یک بیماری در عروق خونی دستگاه تناسلی باشد. در این صورت سونوگرافی را تجویز می‎کند تا با استفاده از فرکانس‏های صوتی، اندام‏های داخلی در دستگاه تناسلی را معاینه کند.

در سونوگرافی داپلر برخلاف سایر سونوگرافی‏ها، از بیمار خواسته می‏شود تا مثانه را خالی کند. علت اینکه در تصویربرداری داپلر باید مثانه خالی باشد، این است که فشار خون و میزان ضربان قلب بیمار بالا نباشد.

بیماری‏های قابل تشخیص با سونوگرافی داپلر

بیماری‎ها و اختلالاتی که به کمک سونوگرافی داپلر چه در دوران بارداری و چه غیر از آن قابل تشخیص هستند عبارتند از:

  • انسداد شریانی
  • لخته شدن خون
  • آنوریسم شریان آئورت
  • شریان محیطی (ایجاد جریان خون کم در پاها)
  • نقص دریچه قلب و بیماری‏های مادرزادی قلبی
  • کاروتید شریانی یا باریک شدن شریان خون در گردن
  • نارسایی وریدی و ضعیف بودن دریچه‏های وریدی در پا

نحوه عملکرد سونوگرافی داپلر چگونه است؟

سونوگرافی داپلر می‏تواند سرعت جریان خون در عروق خونی را توسط فرکانس‏های صوتی اندازه گیری کند. این عمل به کمک یک پروب اولتراسوند که دستگاهی کوچک و دستی است، توسط پزشک متخصص سونوگرافی انجام می‏شود. در سونوگرافی داپلر از ژل روان کننده استفاده می‎شود تا سطح شکم و قفسه سینه لیز و روان شود و دستگاه بتواند راحت تر حرکت کند.

سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان چه کاربردهایی دارد؟

سونوگرافی داپلر می‏تواند هر یک از موارد زیر را در خصوص کیست تخمدان تشخیص بدهد:

·        تشخیص نوع کیست

سونوگرافی داپلر می‏تواند به پزشک در تشخیص نوع کیست تخمدان کمک کند. به عبارتی می‏تواند کیست تخمدان عملکردی، آندومتریزو و یا کیست‏های درموئید را تشخیص دهد.

·        تشخیص پارگی کیست

اگر با درد شدید و ناگهانی زیر شکم خود مواجه شوید، ممکن است که به پارگی کیست تخمدان مبتلا شده باشید. پارگی کیست تخمدان که درد ناگهانی و شدید شکمی دارد، می‏تواند به کمک سونوگرافی داپلر تشخیص داده شود. با سونوگرافی داپلر مایعات آزاد در لگن را تشخیص داده شده و پزشک در خصوص پارگی کیست مطمئن می شود.

·        بررسی اندازه و روند رشد کیست

سونوگرافی داپلر می‏تواند یک روش مطمئن در تشخیص و معاینه مداوم کیست تخمدان باشد. این تست می‏تواند به طور مداوم انجام شود و در آن، اندازه کیست و همچنین روند رشد آن تشخیص داده خواهد شد.

·        بررسی جریان خون در کیست

به کمک سونوگرافی داپلر می‏توان جریان خون در داخل کیست تخمدان را بررسی کرد. امواج صوتی که در این سونوگرافی به اندام‏های داخلی تابیده می‎شوند، می‏توانند نحوه گردش خون در اندام‏های مختلف بدن را شناسایی کنند. معاینه جریان خون در تخمدان‏ها می‏تواند احتمال وجود تومورهای خوش خیم یا بدخیم را مشخص کند.

·        بررسی بیماری‏های ناشی از کیست تخمدان

اگر به کیست تخمدان مبتلا باشید، ممکن است بیماری‏هایی نظیر پارگی یا پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کنید. این بیماری‏ها نیاز به تشخیص فوری دارند. چرا که اگر به موقع تشخیص داده نشوند، ممکن است موجب مرگ بافت تخمدان و بروز عوارض غیر منتظره برای بیماران شود.

مزایای سونوگرافی داپلر برای تشخیص سلامتی و بیماری‎های کیست تخمدان

از جمله مزایا و فوایدی که سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان دارد می‏توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سرعت بالا: سونوگرافی داپلر یک روش سریع است که می تواند در عرض چند دقیقه انجام شود.
  2. غیرتهاجمی بودن: این یک روش غیرتهاجمی است که هیچ گونه دردی را به همراه ندارد.
  3. دقت بالا: سونوگرافی داپلر یک روش دقیق است که می تواند اطلاعات مفیدی در مورد کیست تخمدان ارائه دهد.
  4. هزینه کمتر: سونوگرافی داپلر در مقایسه با سایر روش های تشخیصی، مانند سی تی اسکن یا ام آر آی، ارزان تر است.

سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان چه محدودیت‏هایی دارد؟

بزرگ‏ترین محدودیتی که سونوگرافی داپلر دارد، دقت کمتر نسبت به سایر روش ها در تشخیص کیست تخمدان می‏باشد. سونوگرافی داپلر شاید همیشه برای تشخیص کیست تخمدان مناسب نباشد! در برخی موارد ممکن است که دقت سونوگرافی داپلر کم باشد و نتواند به درستی کیست‏های تخمدان را تشخیص دهد. در چنین شرایطی، از روش‎های تشخیصی دیگری مانند لاپاراسکوپی استفاده می‎شود تا پزشکان مطمئن شوند که آیا به کیست تخمدان مبتلا هستید یا خیر!

همچنین سونوگرافی داپلر به شدت وابسته به مهارت و تجربه سونوگرافیست دارد. اگر تجربه و مهارت شخص بالا باشد، می‏تواند بدون نیاز به هیچ روش دیگری، کیست تخمدان را تشخیص دهد.

سونوگرافی داپلر برای تشخیص کیست تخمدان چقدر طول می‎کشد؟

معمولاً این تست در مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. سونوگرافی داپلر روشی سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و بی حسی است که در مطب و بیمارستان انجام می‎شود.

آیا سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان درد دارد؟

خیر، سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان درد ندارد و روشی بی خطر برای سلامتی خانم‏هاست. این روش با استفاده از یک دستگاه هلدر سونوگرافی و ژل روان کننده صورت می‎گیرد و هیچ درد و خطری جدی چه برای مادران باردار و چه خانم‏هایی که باردار نیستند، ندارد.

چه زمان باید سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان انجام دهیم؟

زمانی از سونوگرافی داپلر که برای کیست تخمدان استفاده می‎شود که درد لگن، احساس پری در لگن یا خونریزی غیر طبیعی واژن داشته باشید.

به کمک سونوگرافی داپلر می‏توان علت درد، احساس پری، خونریزی غیر طبیعی در واژن را تشخیص داد و مشکلاتی نظیر کیست‏های تخمدان و سندروم پلی کیستیک را شناسایی کرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با بهترین زمان برای سونوگرافی کیست تخمدان به این مطلب مراجعه کنید.

موارد منع سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان

سونوگرافی داپلر برای همه افراد بی خطر است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‏کند. با این حال برخی موارد که ممکن است سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان را توصیه نشود عبارتند از:

  • عفونت لگنی: عفونت لگنی می تواند کیفیت تصاویر سونوگرافی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • جراحت اخیر شکم: جراحت اخیر شکم می تواند دسترسی به تخمدان ها را برای انجام سونوگرافی دشوار کند.

هزینه سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان

هزینه سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان، به معیارهای مختلفی بستگی دارد و می‏تواند با توجه به هر یک از این موارد، کمتر یا بیشتر شود. معیارهای موثر در هزینه سونوگرافی داپلر برای کیست تخمدان عبارتند از:

  • نوع سونوگرافی
  • محل انجام سونوگرافی
  • تجربه و تخصص سونوگرافیست

چطور برای سونوگرافی داپلر آماده شویم؟

معمولاً هیچ آمادگی خاصی برای سونوگرافی داپلر وجود ندارد. با این حال بهتر است برای سونوگرافی داپلر با مثانه خالی به متخصص مراجعه کنید و اگر باردار هستید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا نکات مراقبتی را رعایت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا