تحول در سرعت پردازش درخواست‌های مبتنی بر شبکه ۵G

همراه اول با توسعه بیشترین تعداد سایت‌های ۵G در کشور، نخستین اپراتور تلفن‌همراه کشورمان است که فناوری MEC یا «محاسبات لبه‌ای با دسترسی چندگانه» را عملیاتی کرده است. این فناوری جدید با انتقال قدرت پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها به لبه شبکه، عامل موثری در کاهش تأخیر و افزایش سرعت انتقال داده‌ها می‌شود.

موبنا – تکنولوژی Mobile Edge Computing یا MEC یک فناوری نوظهور در حوزه شبکه‌های ارتباطی است که به بهبود عملکرد و کارایی شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم کمک می‌کند. در واقع MEC به‌معنای انتقال قدرت پردازشی و ذخیره‌سازی داده‌ها به لبه شبکهEdge of Network است که این کار باعث کاهش تأخیر و افزایش سرعت انتقال داده‌ها می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم MEC این است که قدرت پردازشی و منابع ذخیره‌سازی به لبه شبکه منتقل می‌شوند، به‌جای اینکه به سرویس‌دهنده‌های ابری دورتر از شبکه ارسال شوند.

این فناوری به‌خصوص برای اپراتورهای تلفن همراه که بار اصلی شبکه پرسرعت اینترنت را به عهده دارند، اهمیت دو چندانی دارد. بسیاری از اپراتورهای موبایل مثل AT&T، Verizon، SK Telecom، Vodafone و Deutsche Telekom از فناوری MEC استفاده می‌کنند. این اپراتورها به دلیل فواید قابل‌توجهی که MEC برای مواردی نظیر اینترنت اشیا دارد، به فعالیت در حوزه Mobile Edge Computing پرداخته‌اند.

تحول در سرعت پردازش درخواست‌های مبتنی بر شبکه 5G

بد نیست بدانید امروزه حجم داده‌هایی که توسط حسگرها، نودها، برنامه‌های کاربردی، و… در اینترنت اشیا تولید می‌شوند، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای گسترش‌یافته است. برای کاهش حجم داده‌های ارسالی، ترافیک شبکه و مسافتی که داده‌ها باید طی کنند تا به مقصد برسند می‌توان از مفهومی به نام محاسبات لبه‌ای یا Edge Computing استفاده کرد.

پردازش داده‌های اینترنت اشیا معمولاً در سیستم رایانش ابری و از طریق منابع محاسبات ابری انجام می‌شود و به همین علت مواردی مثل پهنای باند شبکه و زمان تأخیر به مشکلات مهمی تبدیل شده‌اند. به همین علت توصیه می‌شود که به‌جای محاسبات ابری، محاسبات لبه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

محاسبات ابری چندین دیتاسنتر مختلف را درگیر می‌کند و پردازش در آن‌ها انجام می‌شود، اما در محاسبات لبه‌ای پردازش تنها در داخل منبع صورت می‌گیرد. در واقع هدف از طراحی محاسبات لبه‌ای یا همان Edge Computing این است که پردازش‌ها اطراف منبع انجام شوند و به دیتاسنترهای مختلف نیازی نداشته باشند.

MEC به‌عنوان یک فناوری کلیدی در شبکه‌های ۵G نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از MEC، اپلیکیشن‌های مختلف مانند بازی‌های آنلاین، ویدئو استریمینگ، واقعیت افزوده و خدمات اینترنت اشیا(IoT) می‌توانند از قابلیت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی لبه شبکه بهره ببرند و تجربه کاربری بهتری را فراهم کنند.

تحول در سرعت پردازش درخواست‌های مبتنی بر شبکه 5G

از این رو Mobile Edge Computing به‌عنوان یک فناوری نوظهور باعث بهبود عملکرد شبکه‌های بی‌سیم، کاهش تأخیر، افزایش پایداری و بهبود تجربه کاربری در برنامه‌های مبتنی بر شبکه می‌شود. اگر هنوز مفهوم پردازش روی لبه شبکه برای‌تان روشن نشده، به توضیحاتی که در ادامه می‌آید توجه کنید.

مسئله اصلی در رایانش لبه‌ای مکان پردازش و رایانش اطلاعات است. در روش‌های قدیمی داده در یک نقطه مثلاً توسط کامپیوتر کاربر تولید و سپس از طریق شبکه‌هایی همچون اینترنت یا لن (LAN)‌برای پردازش به یک شرکت منتقل می‌شود. سپس نتایج این پردازش برای کاربر اولیه ارسال می‌شود. این رویکرد قدیمی همچنان یکی از روش‌های اصلی رایانش برای بیشتر فعالیت‌های معمول شرکتی است.

اما با افزایش دستگاه‌های متصل به اینترنت، حجم داده نیز افزایش‌یافته است. درنتیجه مراکز داده سنتی دیگر جوابگوی سرعت تولید داده‌ها نیستند. براساس پیش‌بینی گارتنر ۷۵ درصد از داده‌های تجاری تا سال ۲۰۲۵ در خارج از مراکز داده متمرکز تولید می‌شوند. انتقال این حجم از داده از طریق اینترنت، مخصوصاً برای فعالیت‌هایی که اهمیت زمانی و حیاتی دارند، منطقی نیست.

درنتیجه، مهندسان IT تمرکز خود را روی رایانش لبه‌ای افزایش داده‌اند. در این روش منابع ذخیره‌سازی و رایانش از مراکز داده متمرکز به محل تولید داده یا نزدیکی آن منتقل می‌شوند. روش کار سر راست است؛ اگر نمی‌توانید داده را به مرکز داده نزدیک‌تر کنید، پس مرکز داده را به محل تولید داده نزدیک کنید. رایانش لبه‌ای مفهوم تازه‌ای نیست و ریشه آن به ایده‌هایی ملث رایانش از راه دور (Remote Computing) برمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا