سالمندان جدی بگیرند؛ غلظت خون، قاتل خاموش

موبنا – دکتر سمیه نیکوفرد مبدع تکنیک فلبوتومی در خصوص لزوم ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه علی الخصوص قشر سالمند به خبرنگار موبنا گفت:یکی از معیارهای پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، سطح کیفی و کمی خدمات اجتماعی عمومی علی الخصوص سلامت به آحاد جامعه می باشد که در این میان، سالمندان با توجه به وضعیت …

موبنا – دکتر سمیه نیکوفرد مبدع تکنیک فلبوتومی در خصوص لزوم ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه علی الخصوص قشر سالمند به خبرنگار موبنا گفت:
یکی از معیارهای پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، سطح کیفی و کمی خدمات اجتماعی عمومی علی الخصوص سلامت به آحاد جامعه می باشد که در این میان، سالمندان با توجه به وضعیت سنی و فیزیکی نیاز بیشتری به خدمات سلامت محور دارند. یکی از شایع ترین بیماری های سنین بالا، افزایش غلظت خون است که از آن به قاتل خاموش یاد می گردد. در این حالت، افزایش سن بر میزان هموگلوبین تاثیر زیادی گذاشته و ممکن است به تبع آن بیماری ها یا عوارض جدی دیگری نمایان شوند که در این حالت بدن با سرعت بیشتری رو به افول می رود. همچنین اختلال در قلب و مغز و کبد و کلیه به علل مختلف بیشتر خواهد شد ، و بیماری های ریوی، قلبی، کبدی ، مغزی و کلیوی در افراد سالخورده بیش از پیش نمایان خواهد شد، با افزایش سن، و ضعیف شدن قلب، پمپاژ و خون رسانی به ارگانهای حیاتی کمتر شده و از طرفی دیگر خون بیشتر خواهد شد، که این امر فشار مضاعفی به سیستم قلبی عروقی و سایر اندامهای بدن وارد می آورد.
غلظت خون می تواند گردش خون را ضعیف کند و گردش ضعیف خون، حرکت اکسیژن، هورمون‌ها و مواد غذایی را در بدن کند خواهد کرد و از رسیدن اکسیژن به بافت‌ها و سلول‌های بدن جلوگیری میکند. این مسئله می‌تواند موجب کاهش میزان اکسیژن در سلول‌ها شده و سلولهای بدن با کمبود مواد غذایی، اکسیژن و هورمون روبرو شوند که این اتفاق ممکن است با کند شدن حرکت خون در عروق بدن ، خطرات آمبولی ریه، سکته های قلبی، سکته های مغزی و حتی خطر مرگ های ناگهانی را افزایش دهد

دکتر نیکوفرد در ادامه افزود، باید توجه داشت غلظت خون، به عنوان یک بیماری مزمن بدون درمان شناخته شده است، اما پیگیری روش‌های درمانی موجود و رعایت نکات تغذیه‌ای ضروری هستند، چون می‌توانند به مدیریت عارضه و کاهش علایم آن کمک کنند. در نهایت توصیه می‌شود افرادی که علایم یا سابقه خانوادگی غلظت خون دارد، قبل از رسیدن به سنین کهنسالی و حتی میانسالی ، حتما برای بررسی به پزشک متخصص مراجعه نمایند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی موارد زیر توصیه می گردند.

  • عدم استعمال دخانیات
  • کاهش وزن البته در صورت نیاز
  • انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش های هوازی و سبک
  • اجتناب از نشستن های طولانی مدت در یک حالت و به حرکت در آوردن پا‌ها و اندام های انتهایی تر برای گردش بیشتر و بهتر جریان خون
    سریعترین تکنیک برای رسیدن به مقصد نهایی البته در کنار اقدامات مراقبی و سبک زندگی سالم ، فلبوتومی درمانی میباشد که با سالمندان کمک میکند تا چرخه گردش خون در بدن بدن بهتر شده و گردش خون از حالت غیر موثر به موثر بدل شده ، و غلظت خون را در همه افراد و به خصوص افراد سالخورده به صورت پایدارتری نسبت به سایر روش ها درمان کند.

همچنین، اختلالات غلظت خون می‌تواند مشکلاتی در دراز مدت ایجاد کند و این شرایط ممکن است باعث لخته شدن خون از جمله ترومبوز وریدی عمقی شود که DVT نامیده می‌شود.
بنیانگذار تکنیک فلبوتومی در ادامه گفت، هنگامی که یک لخته خون در ورید عمقی به وجود می‌آید می‌تواند منجر به درد و گردش خون در اطراف ناحیه‌ای شود که لخته خون تشکیل شده است. ترومبوز‌های وریدی عمقی معمولا در رگ‌های بزرگ عمیق در پایین پا‌ها تشکیل می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های دیگر بدن از جمله ران ها، بازو ها، شکم یا لگن هم اتفاق بیفتند ، که خطرناک اند و حتی احتمال مرگ و میر را در تمام سنین به خصوص افراد سن بالاتر برای اینکه کهولت سن پمپاژ و خونرسانی به اندام ها به خصوص اندام دور تر از قلب و انتهایی تر را کمتر میکند ، به گفته دکتر نیکوفرد ، تکنیک فلبوتومی درمانی، به عنوان راهی نوین و علمی میتواند کمک بسیار موثری به افراد مبتلا به غلظت خون نموده و این افراد را از خطر لخته ها و غلظت های خون بالا و گردش خون ضعیف، در کنار ورزش و تغذیه سالم نجات دهد.
توجه داشته باشید که می بایست غلظت خون در سنین بالا را جدی گرفت چون مرگ های ناگهانی به علت استاز و سکون خون در سنین بالا به مراتب بالاتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا