روش های علمی جالب برای افزایش بهره هوشی

هوش بسیار سیال تر از آن چیزی است که پیش تر تصور شده و مغز ما نیز بسیار انعطاف‌ پذیرتر از آن است که صرفا توده ای سفت و سخت محسوب شود…

موبنا – بسیار آسان است که به بهره هوشی یا آی کیو (IQ) به عنوان فاکتوری ثابت فکر کنیم. اما حقیقت امر در واقع بدین ترتیب نیست. هوش بسیار سیال تر از آن چیزی است که پیش تر تصور شده و مغز ما نیز بسیار انعطاف‌ پذیرتر از آن است که صرفا توده ای سفت و سخت محسوب شود. امروزه دانشمندان علوم اعصاب به وضوح دریافته اند که بزرگسالان می توانند بهره هوشی خود را تغییر و آن را افزایش دهند.

-‌ شطرنج بازی کنید

شطرنج یک بازی پیچیده با قابلیت پیشرفت مهارت های حل مسئله، بهبود تمرکز و تحریک هر دو نیمکره مغز است و می تواند جسم پینه ای مغز را تقویت کند. جسم پینه ای بخشی از مغز است که دو نیمکره را به هم متصل می کند. حتی گفته می شود که دلیل نبوغ بالای اینشتین نیز توسعه یافتگی بیشتر این قسمت بوده است.

بر اساس مطالعه ای مربوط به سال ۲۰۰۳ که از طریق پایگاه داده ساینس دایرکت قابل دسترسی است، کودکانی که به مدت ۱۴ هفته در کلاس های شطرنج شرکت کردند، به طور قابل توجهی توانستند IQ خود را افزایش دهد.

روش های علمی جالب برای افزایش بهره هوشی در 30 روز یا کمتر

ورزش هوازی برای مغز بسیار مفید است. در واقع، ورزش منظم می تواند بهره هوشی را بسیار بیشتر از صرفا یک بازی آنلاین ذهنی افزایش دهد. علاوه بر این یک مطالعه سوئدی که یافته های آن از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، ثابت کرده که تناسب اندام و به دنبال آن سلامت دستگاه قلبی عروقی می تواند هوش کلامی را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. در واقع افزایش آمادگی قلبی عروقی با عملکرد شناختی قویتر همراه است.

– کراتین بخورید

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه سیدنی نشان داده که اگر روزانه ۵ گرم کراتین مصرف کنیم، می توانیم بهره هوشی خود را تا ۱۵ امتیاز کامل طی یک دوره شش هفته ای افزایش دهیم. کراتین به طرز قابل توجهی قدرت مغز را افزایش می دهد. اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ کراتین سطح انرژی موجود برای عملکردهای مغزی را بالا می برد.

– مدیتیشن را شروع کنید

بر اساس پژوهشی معتبر که از طریق مجله آگاهی و شناخت در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، انجام مدیتیشن به مدت ۲۰ دقیقه در روز نه تنها خلق و خوی ما را بهبود می‌ بخشد، بلکه سطح استرس را نیز کاهش می‌ دهد و کارایی مغز را طی پردازش فرآیندهای شناختی عمیق تقویت می کند.

– به اندازه کافی بخوابید

طبق گزارشات مرکز تحقیقات خواب دانشگاه لافبورو، هر ساعت کمتر از هشت ساعت خواب توصیه شده در شب می تواند یک امتیاز کامل از بهره هوشی ما را از بین ببرد.

در واقع، محققان مرکز مذکور به این نتیجه رسیده اند که از دست دادن منظم دو ساعت خواب شبانه می تواند باعث شود فردی با بهره هوشی متوسط به وضعیت “عقب ماندگی مرزی” نزدیک شود.

– یک زبان جدید یاد بگیرید

با استناد به مطالعه منتشر شده توسط مجله نوروایمیج، یادگیری زبان های خارجی باعث تقویت مغز ما می شود. از آنجایی که این تصمیم نیازمند پیروی از مجموعه جدیدی از قوانین پیچیده است (مانند دستور زبان متفاوت از زبان مادری)، یادگیری زبان جدید در نهایت باعث افزایش حجم هیپوکامپ می شود.

روش های علمی جالب برای افزایش بهره هوشی در 30 روز یا کمتر

– در نواختن حداقل یک ساز به مهارت برسید

مطالعه‌ ای از دانشگاه زوریخ نشان داده که کسب مهارت در حداقل یک ساز موسیقی می‌تواند بهره هوشی بزرگسالان و کودکان را افزایش دهد و این در حالی است که ما به هیچ عنوان در مورد دستاوردهای ناچیز صحبت نمی کنیم! میانگین نمره IQ در آمریکا ۹۸ است. پخش موسیقی می تواند ضریب هوشی را تا ۷ امتیاز یا بیشتر افزایش دهد. بدین ترتیب می توانیم صرفا با یادگیری یک ساز موسیقی از ۹۸ به ۱۰۵ برسیم.

– فعالیت های تقویت حافظه انجام دهید

فعالیت های تقویت حافظه نه تنها قدرت حافظه را بهبود می بخشند، بلکه مهارت های استدلالی و زبانی را نیز دستخوش تغییرات مثبت می سازند. استدلال و زبان هر دو به عنوان معیارهای هوش در نظر گرفته می‌ شوند، به این معنی که فعالیت های تقویت کننده حافظه می توانند به افزایش هوش کمک کنند. اطلاعات کامل مطالعات تایید کننده این موضوع از طریق کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

فعالیت هایی که شامل تمرین حافظه می شوند، عبارت اند از:

– پازل جیگسا

– جدول کلمات متقاطع

– بازی تطبیق کارت

– سودوکو

– از یک سبک زندگی سالم ‌پیروی کنید

بر اساس مقاله ای که از طریق مجله نیچر در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، برخی از انتخاب ‌های سبک زندگی مانند آنچه که می‌ خوریم، مقداری که ورزش می کنیم و یا استفاده از مواد خاص، در درازمدت بر سطح IQ ما تاثیر می گذارند. به عنوان مثال، مصرف طولانی مدت الکل می تواند باعث مشکلات حافظه شود که بر بهره هوشی اثر منفی دارد. رژیم غذایی نامناسب نیز رشد شناختی را مختل می کند.

بدین ترتیب با پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از انواع میوه ها و سبزیجات، ورزش منظم و پرهیز از مواد مضر مانند الکل و مواد مخدر، می توانیم سلامت جسمانیمان را بهبود ببخشیم و همزمان بهره هوشی خود را افزایش دهیم.

منبع
عصرایران
دکمه بازگشت به بالا