راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

برای این که بتوانید به فعالیت‌های تجاری خود رسمیت ببخشید و سمت‌وسوی آن را مشخص کنید، باید مراحل ثبت شرکت را پشت بگذارید. اگرچه این فرآیند برای کسب‌و‌کارهای مختلف ضرورت داشته و الزامی است، اما با مزایای بسیاری برای آن‌ها همراه است. مشاغل مختلف می‌توانند با پشتوانه محکمی به نام قانون یک شروع قدرتمند داشته …

برای این که بتوانید به فعالیت‌های تجاری خود رسمیت ببخشید و سمت‌وسوی آن را مشخص کنید، باید مراحل ثبت شرکت را پشت بگذارید. اگرچه این فرآیند برای کسب‌و‌کارهای مختلف ضرورت داشته و الزامی است، اما با مزایای بسیاری برای آن‌ها همراه است. مشاغل مختلف می‌توانند با پشتوانه محکمی به نام قانون یک شروع قدرتمند داشته و چالش‌های کمتری را در مسیر فعالیت خود تجربه کنند. این کسب‌و‌کارها مورد‌اعتماد کاربران هدف قرار گرفته و رشد چشمگیری را تجربه می‌کنند.آنچه در حال حاضر در مورد ثبت شرکت برای ما اهمیت دارد، شرایط ثبت آن براساس نوع شرکت است. با توجه به این که تفاوت در نوع فعالیت‌های تجاری سبب شکل گیری چند نوع مختلف از شرکت‌های ثبتی شده است، در این مطلب راهنمای ثبت کردن شرکت سهامی خاص و مسئولین محدود را بررسی می‌کنیم.جهت ثبت شرکت میتوانید وارد لینک بشید : /ثبت-شرکت/https://elisabt.ir

شرکت سهامی خاص چیست؟

رسیدن به یک تعریف مشخص از شرکت سهامی خاص، خالی از لطف نخواهد بود. در تعریف شرکت می‌توان گفت قراردادی است که بین چند نفر شریک تجاری عقد می‌شود و به‌موجب آن سهام، سرمایه و مسئولیت‌های هر شریک مشخص می‌گردد. در ثبت شرکت سهامی خاص هر فرد به میزان سرمایه‌ای که وارد کرده مسئولیت دارد. به‌این‌ترتیب سرمایه وارد شده به شرکت به سهام تبدیل شده و هر یک از شرکا براساس میزان سهم خود مسئولیت دارند. این نوع شرکت حداقل سه سهامدار و دو بازرس دارد. لازم به ذکر است که سهامداران و بازرسان نباید با یک دیگر نسبت فامیلی داشته باشند. عنوان« سهامی خاص» نیز در کنار نام شرکت قید می‌شود. در نهایت می‌توان گفت شرکت سهامی خاص شرکتی است که سهام داران آن همان مؤسسین شرکت هستند.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

معمولاً شرکت‌های عمرانی، شرکت‌های بورس، شرکت‌های نفت و پتروشیمی یا شرکت‌های دولتی به‌عنوان شرکت‌های سهامی خاص به ثبت می‌رسند. این نوع تأسیس شرکت نسبت به شرکت‌های سهامی داوطلب بیشتری دارد، چون بر‌خلاف شرکت‌های سهامی عام که بخشی از سرمایه آن با واگذاری سهام به مردم تأمین می‌شود، تمامی سرمایه این شرکت متعلق به مؤسسین آن است و به همین دلیل پروسه ثبتی با سرعت بیشتری طی می‌شود. شرکت‌های سهامی خاص از اعتبار بیشتری نزد بانک‌ها برخورداراند و می‌توانند به‌راحتی در مناقضات شرکت کرده و از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

اگر بخواهیم پروسه ثبت کردن این شرکت را به‌صورت مرحله به مرحله دنبال کنیم، مراحل آن به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید یک قرارداد منعقد شود.
  • پس از عقد قرارداد باید مدارک لازم برای این کار را به اداره ثبت تحویل داده تا کارشناسان آن مدارک شما را بررسی کنند.
  • در این مرحله باید چند نام مناسب برای شرکت انتخاب کرده و برای اداره ثبت ارسال کنید تا کارشناسان اداره، مناسترین آن را انتخاب کنند. این نام باید ریشه فارسی داشته و با فرهنگ اسلامی سازگار باشد. عدم تکراری بودن نام انتخابی و عدم ثبت این نام توسط شرکت‌های دیگر از دیگر شروط آن است.
  • در این مرحله باید تقاضانامه و وکالت‌نامه توسط کارفرما تأیید شود.
  • پس از امضای اوراق و تأیید مدارک، پرونده ثبتی تأیید شده و در دبیرخانه ثبت می‌شود.
  • در این مرحله کارشناسان اداره ثبت، پرونده را براساس مدارک ارسال شده بررسی کرده و اگر مشکلی وجود داشته باشد، از سوی کارشناسان رفع نقص می‌شود.
  • پس‌ازاین که مراحل فوق با موفقیت طی شد، ثبت شرکت انجام شده و مدارک مختلفی شامل: صورت‌جلسه هیئت مدیره و آگهی تأسیس، تقاضانامه، اساسنامه و شرکت‌نامه به متقاضیان شرکت تحویل داده می‌شود.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

مدارک لازم جهت ثبت کردن شرکت سهامی خاص

برای انجام این پروسه ثبتی باید مدارک کامل آن را تهیه کرده و پس‌ازاین که در درخواست خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کردید، کپی و اصل مدارک را به اداره ثبت تحویل دهید. قبل از هرچیزی لازم است این نکته را ذکر کنیم که اگر در تهیه مدارک دقت کافی را نداشته باشید، ممکن است پرونده شما پس از بررسی کارشناسان اداره ثبت مرجوع گردد. در این صورت باید پروسه ثبت را از سر گرفته و تنها زمان شما از دست می‌رود. مدارک مورد‌نیاز برای این منظور شامل: مدارک هویتی تمام افراد اعضای هیئت مدیره، سهامداران، بازرسین و مؤسسین، تأییدیه استعلام سوء پیشینه اعضا، کد ثنا، مفاد قرارداد شامل: میزان سرمایه شرکت، آدرس شرکت، درصد سهام و سمت‌ها، موضوع فعالیت ، فیش واریزی ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت در حال تأسیس و اقرارنامه مدیران شرکت مبنی‌بر عدم ممنوعیت آن‌ها جهت فعالیت تجاری می‌شود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه این پروسه ثبتی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این هزینه شامل: هزینه امور دفتری و دولتی و درج آگهی در روزنامه اصلی می‌شود. اگر سرمایه اولیه بیشتری وارد شرکت کنید، هزینه روزنامه و هزینه‌های ثبتی در اداره ثبت بیشتر می‌شود. چنانچه برای دنبال کردن پروسه ثبت از خدمات شرکت‌های حقوقی استفاده کنید، باید هزینه خدمات این شرکت‌ها را نیز پرداخت کنید. در کل هزینه‌های جاری در پروسه ثبت به قدری نیست که تأسیس رسمی شرکت را به تعویق بیاندازید.

نکته

شما می‌توانید برای ثبت کردن شرکت سهامی خاص به‌صورت اینترنتی اقدام کرده و درخواست خود را با پر کردن فرم در سامانه ثبتی ارائه دهید. باقی مراحل نیز در خود سامانه به ترتیب ارائه شده که با بررسی دقیق آن‌ها مشکلی در روند ثبت پیش نخواهد آمد. به‌عنوان مثال: برخی از قوانین و مفاد لازم که باید در اظهارنامه و سایر مدارک مربوط به شرکت قید شود، در سامانه درج شده است.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در ثبت شرکت مسئولیت محدود بیشترین آمار را در ایران دارد. ازآنجا که این نوع شرکت شرایط ساده‌تری برای ثبت دارد، از متقاضیان بیشتری برخوردار است. این نوع شرکت بین دو یا چند نفر برای انجام فعالیت‌های تجاری تشکیل شده و نیازی نیست که سرمایه شرکت به سهام تبدیل شود. هر شریک نیز تنها تا میزان سرمایه‌ای که وارد کرده است، مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را به عهده دارد. این نوع شرکت بازرگانی بیشتر بین افراد با رابطه خویشاوندی تشکیل می‌شود. تعداد اعضای این شرکت باید حداقل دو نفر تشکیل شود.

مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود

پروسه ثبت این نوع شرکت با ثبت‌نام در سامانه اداره ثبت و پر کردن فرم ثبت آغاز می‌شود. در ادامه سایر مراحل را به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • قبل از هر چیزی بهتر است یک نام مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید. انتخاب نام مناسب چند شرط خاص دارد که در خود سامانه درج شده است.
  • در مرحله بعد باید موضوع فعالیت و سایر مفاد قرارداد ازجمله نشانی شرکت، سمت اشخاص و سهام هر یک از اعضا مشخص گردد. علاوه بر آن اگر شرکت شما دارای شعبه دیگری است، باید مشخصات آن را ارائه دهید.
  • سپس باید مدارک لازم متناسب با شرکت مسئولیت محدود را تهیه نموده و به اداره ثبت تحویل دهید.
  • پس‌ازاین که کارشناسان اداره ثبت اطلاعات شما را تأیید کردند، باید شرکت نامه و اساسنامه را در سایت بارگذاری کنید.
  • بعد‌از‌این که این مراحل را پشت سر گذاشتید، باید منتظر بمانید تا کارشناسان اداره ثبت، یکی از اسامی پیشنهادی شما را تأیید کنند.
  • بعد‌از‌این که نام شرکت تأیید شد، سامانه اوراقی را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید از آن پرینت گرفته و به امضای تمام اعضا برسانید.
  • در نهایت پس از تأیید تمام مدارک، باید آگهی رسمی تأسیس را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار چاپ کنید.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

نکات مهم

در رابطه با ثبت این شرکت چند نکته وجود دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • بیشتر پروسه ثبت شرکت مسئولین محدود به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. تنها کافی است برای امضاء اوراق به اداره ثبت مراجعه کنید.
  • تعداد اعضای هیئت مدیره این شرکت باید حداقل یک مدیر عامل و یک رئیس هیئت مدیره باشد. البته یک نفر می‌تواند هم مدیرعامل و هم رئیس هیئت مدیره باشد.
  • اگر سایر افراد به اعضای هئیت مدیره اضافه شوند، باید به سایر سمت‌ها منصوب شوند.
  • افراد دارای سوء پیشینه، افراد زیر ۱۸ سال و افراد ورشکسته نمی‌توانند هیئت مدیره شوند.
  • برای تأسیس شرکت با مسئولیت محدود باید تمام سرمایه را پرداخت را کنید.
  • این نوع شرکت باید علاوه بر شرکت‌نامه دارای اساسنامه باشد.
  • هزینه ثبت این شرکت به تعداد اعضا و سایر هزینه‌های جانبی بستگی دارد، اما در کل این هزینه چندان زیاد نیست.
  • در مورد ثبت شرکت مسئولین محدود و سهامی خاص نیز چند نکته مهم وجود دارد. در تأسیس شرکت مسئولیت محدود، امکان شرکت در مناقصات و دریافت وام دولتی وجود ندارد. در مورد سرمایه اولیه نیز در طول مطلب اشاره‌ای داشتیم. برای شرکت مسئولیت محدود باید تمام سرمایه را به مدیرعامل شرکت تحویل دهید، اما در شرکت سهامی خاص باید ۳۵ درصد سرمایه را در شعب یکی از بانک‌ها واریز کنید. برای ۶۵ درصد باقی‌مانده اگر سهامداران اظهار کنند که این مبلغ را به مدیر عامل تحویل داده‌اند، کافی است.
  • حداقل سرمایه لازم برای ثبت این دو شرکت یک میلیون ریال است.

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌ به ثبت شرکت مسئولین محدود و سهامی خاص صحبت کردیم. تأسیس هر یک از این شرکت‌ها شرایط خاص خود را می‌طلبد و قوانین از پیش تعریف‌شده‌ای دارد. پروسه ثبت این دو شرکت دوهفته تا نهایت سه هفته طول می‌کشد، اما تنها در صورتی می‌توانید این پروسه را با موفقیت پشت سر بگذارید که تمام مدارک را به‌صورت دقیق فراهم کرده و به تمام قوانین و ضوابط ثبتی دقت کنید. تمام مراحل و نکات لازم برای ثبت این دو شرکت در سامانه رسمی اداره ثبت درج شده، اما در این مطلب نیز نکاتی را ذکر کردیم که برای شما کارآمد خواهد بود.

منبع : https://elisabt.ir/

دکمه بازگشت به بالا