۹ پل که شاهکار مهندسی هستند (+عکس)

با استفاده از مواد جدیدتر و درک بهتر از حوزه های مرتبط مانند زمین شناسی و آب شناسی، پل های مدرن برخی از تاثیرگذارترین قطعات مهندسی هستند که تاکنون ساخته شده اند.

موبنا – انسان از گذشته های بسیار دور در حال ساختن پل بوده است. فناوری ساخت پل از سازه های ساده ای مانند پل آرکادیکو در یونان با قدمت ۳۳۰۰ سال تا به امروز بسیار تغییر کرده است. با استفاده از مواد جدیدتر و درک بهتر از حوزه های مرتبط مانند زمین شناسی و آب شناسی، پل های مدرن برخی از تاثیرگذارترین قطعات مهندسی هستند که تاکنون ساخته شده اند.

در ادامه با برخی از برجسته ترین پل های جهان بیشتر آشنا می شویم.

تاور بریج

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: پیچیده ترین پل باسکولی (در زمان ساخت)

باسکول های تاور بریج در ابتدا با قطعات هیدرولیک کار می کردند که از بخار برای تامین نیروی مورد نیاز برای حرکت آنها استفاده می شد.

امروز، پس از بازسازی صورت گرفته در دهه ۱۹۷۰، باسکول های پل همچنان با هیدرولیک کار می کنند، اما به جای بخار از نفت و برق نیرو می گیرند.

پل چناق قلعه ۱۹۱۵

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: طولانی ترین پل معلق جهان

پل چناق قلعه ۱۹۱۵ به افتخار پیروزی ترکیه در برابر نیروهای متفقین طی جنگ جهانی اول نامگذاری شده و یکی دیگر از شگفتی های مهندسی در جهان است.

این پل در جنوب شهرهای ساحلی لاپسکی و گلیبولو قرار دارد و از تنگه داردانل در جنوب دریای مرمره عبور می کند. ساخت این پل پنج سال زمان برد و به صورت رسمی در ۱۸ مارس ۲۰۲۲ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح شد.

پل چناق قلعه ۱۹۱۵ طولانی ترین پل معلق جهان است که دهنه اصلی آن ۲.۰۲۳ کیلومتر است. این پل نخستین گذرگاه ثابت روی تنگه داردانل محسوب می شود.

پل میلو

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: بلندترین و مرتفع ترین پل در اروپا

پل میلو یک پل کابلی چند دهنه است که از دره تارن تا غرب میلو، آویرون، فرانسه امتداد دارد. پل میلو نه تنها ظاهر چشمگیری دارد، بلکه بلندترین و مرتفع ترین پل اروپا نیز محسوب می شود.

این پل در سال ۲۰۰۴ تکمیل شد و در حال حاضر با ارتفاع ساختاری ۳۳۶.۴ متر بلندترین پل جاده ای جهان نیز است.

پل میلو با هزینه ۳۹۴ میلیون یورو طی یک بازه زمانی سه ساله ساخته شد.

پل پونته وکیو

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: یکی از معدود پل های سر پوشیده باقیمانده از دوران قرون وسطی

پونته وکیو که به نام “پل قدیمی” نیز شناخته می شود، یک پل قوسی سنگی قرون وسطایی است که روی رودخانه آرنو در فلورانس، ایتالیا ساخته شده است. این پل از تخریب طی جنگ جهانی دوم در امان ماند.

پل پونته وکیو که ویا پور سانتا ماریا را به ویا د گویچاردینی متصل می کند، یکی از مشهورترین بناهای دیدنی شهر فلورانس است.

این پل در سال ۱۳۴۵ ساخته شده و دارای سنگ کاری های چشمگیر از آن دوران است. از همه جالب تر، پونته وکیو میزبان چندین مغازه و بوتیک نیز است.

پل بزرگ دانی یانگ کانشان

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: طولانی ترین پل جهان

پل بزرگ دانی یانگ کانشان در چین با طول ۱۶۴.۸ کیلومتر در حال حاضر عنوان طولانی ترین پل جهان را به خود اختصاص داده است.

ساخت این پل در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید و در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. ساخت پل بزرگ دانی یانگ کانشان با هزینه ۸.۵ میلیارد دلاری چهار سال طول کشید و ۱۰ هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند.

این پل به گونه ای ساخته شده است تا در برابر فعالیت های لرزه ای، شرایط آب و هوایی شدید مانند طوفان ها و حتی برخورد با یک کشتی ۳۰۰ هزار تنی مقاوم باشد.

پل معلق منای

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: نخستین پل معلق

پل معلق منای که در کرانه های تنگه منای قرار دارد، جزیره انگلسی در شمال ولز را به سرزمین اصلی متصل می کند. این پل توسط توماس تلفورد طراحی و ساخته شد.

پل منای در سال ۱۸۲۶ افتتاح شد و نخستین پل معلق آهنی جهان محسوب می شود. این پل ۳۰۵ متر طول دارد و دهنه مرکزی آن ۱۷۷ متر است. مسیرهای جاده ای پل ۹۸ متر بالاتر از آب قرار دارند که به کشتی ها اجازه عبور از زیر پل را می دهد.

پل معلق منای نه تنها مدت زمان سفر از لندن به هالهید را به میزان قابل توجهی کاهش داد، بلکه سفر را بسیار ایمن تر کرد.

پل عابر پیاده اسکیل لین

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: نخستین پل متحرک که هنگام حرکت نیز عابران پیاده می توانند روی آن باقی بمانند

پل عابر پیاده اسکیل لین در هال، انگلیس قرار دارد و پلی متحرک به شکل آپوستروف است. این پل دارای یک مکانیسم چرخشی منحصر به فرد است که به آن اجازه می دهد تا به صورت افقی بچرخد و امکان عبور ایمن برای کشتی ها در رودخانه هال فراهم شود.

برای قایق های کوچک تر، پل دارای انحنایی به سمت بالا است که به آنها اجازه می دهد بدون باز شدن پل از آن عبور کنند.

پل اسکیل لین با هزینه ۷ میلیون پوند ساخته شد و دارای یک رستوران و محل نشستن برای بازدیدکنندگان است. نقطه محوری اصلی پل یک هاب ۱۶ متری است.

پل اسلائرهوفبروگ

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: پل باسکولی خودکار و نوآورانه

اسلائرهوفبروگ که به نام پل پرنده نیز شناخته می شود، یک پل باسکولی خودکار در لیوواردن، هلند است. این پل از دو بازو برای جابجایی بخشی از جاده به ابعاد ۱۵ متر در ۱۵ متر استفاده می کند. این پل به افتخار شاعر هلندی جی. اسلائرهوف که در لیوواردن متولد شد، نامگذاری شده است.

رنگ آمیزی پل اسلائرهوفبروگ با دو رنگ زرد و آبی انجام شده که رنگ های پرچم و مهر شهر لیوواردن هستند.

پل گولتش

9 پل که شاهکار مهندسی هستند

معیار: طولانی ترین پل آجری جهان

گولتش (Göltzsch) یک پل راه آهن واقع در آلمان است. این پل که به عنوان بزرگترین پل آجری جهان در نظر گرفته می شود برای مدتی عنوان بلندترین پل راه آهن در جهان را نیز به خود اختصاص داد. گولتش در سراسر دره رود گولتش امتداد دارد و منطقه رایشنباخ ایم فوگتلند (Reichenbach im Vogtland) را به شهر مجاور نچکاو (Netzschkau) در ساکسونی متصل می کند.

پل گولتش بین سال های ۱۸۴۶ تا ۱۸۵۱ ساخته شد. ظاهرا، در جنگ جهانی دوم ارتش آلمان قصد داشت این پل را برای جلوگیری از استفاده نیروهای متفقین منفجر کند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

آجرکاری پل بین سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۸ بازسازی شد. با این وجود، انجام تمام کارهای باقیمانده از جمله نصب صفحات پوششی فولادی تا سال ۱۹۷۷ زمان برد.

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا