یک خانه پردردسر در اسکاتلند (+عکس)

این خانه توسط یک شرکت معماری اسکاتلندی طراحی شده است؛ خود شرکت آن را یک طرح سازگار با محیط زیست معرفی کرده اما مردم محلی نگران از دست رفتن محیط بکر و طبیعی این منطقه هستند.

موبنا- طرح‌های طراح مد، استلا مَک‌کارتنی برای ساخت یک خانۀ مدرن و دنج در سواحل غربی اسکاتلند، نزدیک به ۶۰ مورد اعتراض داشته که بسیاری از آن‌ها به نگرانی‌های زیست‌محیطی مربوط می‌شوند.

به گزارش فرادید، با اینحال طراحان این خانه آن را اینطور توصیف می‌کنند: «مداخله‌ای مدرن در چشم‌انداز که می‌تواند طبیعت وحشی پیرامون را حفظ کند و با آن سازگار باشد».

این ملک با کف‌های متفاوت در مکانی که در طول جنگ جهانی دوم مختص آموزش کماندویی بوده، با سنگ اسکاتلندی تراش‌خورده، سقفی از علف و خلنگ و فولاد اُخرایی‌رنگ ساخته شده که با رنگ‌های منظره همخوانی دارد. به گفته طراحان، این خانه با بهره خورشیدی غیرفعال گرم می‌شود و از تجدیدپذیرهای مناسب استفاده می‌کند.

2

نقشه‌های معمار برای فضای داخلی خانه استلا مک کارتنی

با این حال، قبل از شروع کار در این خانه چند میلیون دلاری، پروژه باید از شورای محلی چراغ سبز دریافت می‌کرد. شورای محلی از سوی ساکنان محلی در شش ماه گذشته نظرات منفی دریافت کرده بود. از ظاهر ساختمان انتقادات زیادی می‌شد، از جمله اینکه: بسیار بزرگ است و از مصالحی مانند شیشه و بتن استفاده می‌کند که با زیبایی‌شناسی محلی در تضاد است.

دیگران نگرانی‌های زیست‌محیطی داشتند. مخالفت‌های زیست‌محیطی به سه دسته تقسیم می‌شدند: از دست دادن کاج‌های بالغ اسکاتلندی، آسیب به زیستگاه سمورها و نگرانی برای دسترسی عمومی به ساحل محلی.

این پروژه حذف پنج مورد از ۱۵ کاج اسکاتلندی این سایت را پیشنهاد کرده بود؛ گونه‌ای که از تلاش‌های ملی قابل‌توجهی برای حفاظت از آن در جریان است. کاج‌های اسکاتلندی به خودی خود به عنوان درختان بالغ اهمیت دارند و باید برای کاهش فرسایش بادی از آن‌ها محافظت شود.

1

خانه پیشنهادی استلا مک کارتنی در غرب اسکاتلند با واکنش محلی مواجه شده است

مردم محلی نگرانی خود را نسبت به تأثیر ساخت و ساز بر جمعیت سمور ابراز کردند. سمورها یک گونه حفاظت‌شده در اسکاتلند هستند و زیستگاه آن‌ها برای بقای آن‌ها بسیار مهم است. این پروژه مستلزم حفاری و پاکسازی قابل‌توجهی از زمین است که می‌تواند منجر به اختلال و نابودی زیستگاه سمورها شود.

بر اساس بیانیه طراحان، «حریم خصوصی» یک عامل محرک در تصمیم ویلیس و مک‌کارتنی برای خرید این مکان بوده است، نکته‌ای که هم محلی‌ها و هم یک افسر بهداشت محیط را بر آن داشت که نگران محدودیت دسترسی به خلیج باشند.

2

این افسر توصیه کرد یک طرح تکمیلی برای ارزیابی کامل تاثیر بالقوه این ساخت و ساز بر دسترسی عمومی ارائه شود.

سال ۲۰۲۲، این شرکت طراحی برنده بهترین معماری سال در جوایز طراحی اسکاتلند شد. انتظار می‌رود شورای محلی در ماه‌های آینده، درخواست‌نامه‌ها و نگرانی‌های عمومی ایجادشده ناشی از این پروژه را بررسی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا