آیا داخل چرخ خیاطی های قدیمی جواهر وجود داشت؟ (+عکس)

حتما شایعات مربوط به ارزش بالای برخی مدل‌های چرخ خیاطی را که هر از چند گاهی در جامعه پخش می‌شوند شنیده‌اید. اما آیا واقعا مدل‌هایی از چرخ خیاطی وجود دارد که ارزشی فراتر از حد و اندازۀ عادی داشته باشند؟ بله!

موبنا-از اوایل دهۀ هفتاد تا همین یکی دو سال قبل و از عربستان تا ایران، همیشه به صورت گاه به گاه شایعاتی پخش می‌شده مبنی بر اینکه در فلان برند چرخ خیاطی قدیمی فلان مادۀ با ارزش یا حتی افسانه‌ای مثل جیوۀ قرمز وجود دارد. این شایعات گاهی دربارۀ چرخ خیاطی‌های برند مارشال و گاهی دربارۀ برند سینگر مطرح شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ البته این‌ها همه شایعه بوده و چیزی به عنوان جیوۀ قرمز در چرخ خیاطی‌ها وجود ندارد اما واقعیت این است که برخی نمونه‌های قدیمی چرخ خیاطی واقعا ارزشمند به حساب می‌آیند و به دلایل مختلف قیمت‌های نسبتا بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ البته نه آنقدر بالا که طرفداران شایعۀ جیوۀ قرمز انتظارش را دارند!

در اینجا به طور خاص مدل‌هایی از چرخ خیاطی برند سینگر را معرفی می‌کنیم که نسبت به بقیۀ نمونه‌های قدیمی گرانتر به حساب می‌آیند. قیمت این مدل‌ها به دلیل کمیاب بودن و علاقۀ مجموعه‌داران به نگه‌داری آن‌ها بالاتر از سایر مدل‌ها است.

ارزشمندترین مدل‌های چرخ خیاطی سینگر، بر حسب تازه‌ترین قیمت‌های فروش، از این قرار هستند:

۱. مدل تولید شده در سال ۱۹۳۹ با عنوان Featherweight 221 با رنگ مات

1

ارزش این مدل، علاوه بر اینکه مربوط به شکل و شمایل خاص و رنگ سیاه مات آن می‌شود، به این دلیل نیز هست که در حال حاضر فقط ۴۳ نمونۀ شناخته شده از آن وجود دارد. نمونه‌ای از این مدل در همین سال ۲۰۲۳ به قیمت ۵۴۰۰ دلار (حدود ۲۷۰ میلیون تومان) در یک حراجی به فروش رسید.

۲. مدل تولید شده در سال ۱۹۳۵ با عنوان Featherweight 221-1 با «زنگ مدرسه»

2

این مدل از چرخ خیاطی سینگر به دلیل ویژگی ظاهری خاصی که داشت و پیچانندۀ ماسوره‌اش شبیه «زنگ‌های مدرسه‌ای» بود، خاص و منحصر به فرد تلقی می‌شود. نمونه‌ای از آن‌ها اخیرا به قیمت ۳۵۰۰ دلار به فروش رسیده است.

۳. مدل تولید شده در سال ۱۹۵۶ با عنوان  Featherweight 222K با لوازم جانبی

3

جذابیت این مدل به این دلیل است که کارکرد فوق‌العاده‌ای داشته و حتی هنوز هم نمونه‌هایی از آن امکان خیاطی کردن دارند و قابل استفاده هستند. به علاوه، وجود انواع لوازم جانبی، این مدل را به موردی خاص در بین چرخ‌های برند سینگر تبدیل کرده بود. نمونه‌ای از این مدل در سال ۲۰۲۳ به قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش رسیده است.

بنابراین اگر یک چرخ خیاطی واقعا قدیمی (یا هر وسیلۀ دیگری که فکر می‌کنید قدیمی است) دارید، بهتر است همیشه به جای توجه به شایعات عجیب و غریب و تلاش برای استخراج جیوۀ قرمز، بعد از بررسی مدل و سال ساخت آن وسیله، قیمتش را از وبسایت‌های فروش آنلاین مثل eBay یا Etsy استخراج کنید.

البته یک نکتۀ مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است چنین وسایلی فقط در برخی از کشورها خریدار داشته باشند. بنابراین دیدن قیمت بالای چنین اشیائی در سایت‌های فروش آنلاین لزوما به این معنی نیست که شما درمحل زندگیتان حتما می‌توانید برای آن خریداری پیدا کنید.

دکمه بازگشت به بالا