معرفی درایو V20 زیمنس

موتورهای الکتریکی کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند. نتایج حاصل از یک تحقیق علمی نشان داده است بیش از ۷۰ درصد برق صنایع مختلف توسط موتورهای الکتریکی مصرف می شود. این آمار و ارقام نشان می دهد کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی موتورها می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

از سوی دیگر چالش های مهمی که در زمان راه اندازی موتورهای الکتریکی به وجود می آید، نیاز به تجهیزات راه اندازی ایمن موتور را بیش از پیش نمایان می کند. درایو V20 از جمله تجهیزات مورد استفاده برای کنترل موتورهای الکتریکی است که علاوه بر راه اندازی و توقف ایمن، امکان کنترل دقیق عملکرد موتور در طول زمان استفاده را نیز فراهم می کند. در ادامه به معرفی این تجهیزات کاربردی خواهیم پرداخت.

راه اندازی موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی در زمان راه اندازی رفتار متفاوتی با سایر بارها دارند. جریان راه اندازی موتور بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی آن است. با افزایش توان موتورها، بزرگی جریان هجومی راه اندازی نیز افزایش پیدا می کند. این بزرگی تا جایی ادامه پیدا می کند که حتی می تواند سبب افت ولتاژ منبع شود. از سوی دیگر راه اندازی ناگهانی موتورها سبب ایجاد تنش های مکانیکی شدید می شود.

این چالش های بزرگ سبب شده است راهکارهای متفاوتی برای راه اندازی و توقف ایمن موتورهای الکتریکی ارائه شود. درایو V20 و به صورت کلی درایوها از تکنیک کنترل فرکانس برای راه اندازی ایمن موتورها استفاده می کنند. در این تکنیک ولتاژ AC منبع تغذیه را یکسو کرده و یه DC تبدیل می کنند. سپس با استفاده از تکنیک های کلیدزنی ترانزیستورهای قدرت، یک ولتاژ Ac ثانویه تولید می کنند. فرکانس ولتاژ ثانویه توسط مدار کنترل درایو قابل تنظیم است.

با توجه به رابطه مستقیم سرعت چرخش موتور و فرکانس منبع تغذیه، با کنترل فرکانس می توان تعداد دور موتور را کنترل کرد.

معرفی درایو V20 زیمنس

درایو v20 زیمنس

این درایو یکی از اعضای خانواده سینامیکس زیمنس است. v20 یک درایو فرکانس متغیر جمع و جور و مقرون به صرفه است که برای کنترل حرکت پیوسته موتور در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهمترین کاربردهای این خانواده درایو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل نوار نقاله
  • کنترل عملکرد فن
  • کنترل سرعت و گشتاور پمپ
  • کمپرسورها
  • میکسرها
  • عملیات پردازش

درایو V20 برای سیستم های تکفاز و سه فاز قابل استفاده است. این درایو در مدارهای تکفاز رنج توان ۰.۱۲ تا ۳ کیلووات و در سیستم سه فاز رنج توان ۰.۳۷ تا ۳۰ کیلووات را پوشش می دهد. این درایوها را می توان برای کنترل طیف گسترده ای از موتورهای الکتریکی از جمله موتورهای آسنکرون، موتورهای سنکرون و موتورهای آهنربای دائم استفاده کرد.

ویژگی های منحصر به فرد این درایو سبب استفاده گسترده از آن در برنامه های مختلف شده است. از جمله مهمترین ویژگی های درایو V20  می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • راه اندازی و بهره برداری آسان
  • توابع ویژه صرفه جویی در مصرف انرژی
  • طراحی مستحکم و قابل اعتماد
  • طیف گسترده گزینه های ارتباطی

SINAMICS V20 در چند نسخه مختلف برای رفع نیاز برنامه های مختلف عرضه شده است. به عنوان مثال، نسخه هایی با مقاومت ترمز یکپارچه، نسخه هایی با محافظت ویژه در برابر گرد و غبار و آب و نسخه هایی برای کنترل انواع خاص موتور. این درایو به راحتی با تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس و سایر برندها جهت انجام عملیات کنترلی مختلف ادغام می شود.

معرفی درایو V20 زیمنس

نمونه های کاربردی استفاده از درایو V20

SINAMICS V20 یک VFD همه کاره و قابل اعتماد برای طیف وسیعی از کاربردها است. استفاده و پیکربندی آسان در کنار پشتیبانی فنی زیمنس این درایو را به یک گزینه ایده آل تبدیل کرده است. در زیر نمونه های عملی از کاربرد این درایوها را مثال زده ایم:

  • کنترل سرعت فن برای حفظ دمای ثابت در یک اتاق
  • کنترل سرعت پمپ برای حفظ فشار ثابت در یک سیستم آبرسانی
  • کنترل سرعت تسمه نقاله برای مطابقت با سرعت خط تولید
  • کنترل سرعت ربات برای انجام حرکات دقیق

جمع بندی

درایو V20 زیمنس از جمله تجهیزات پرکاربرد در کنترل موتورهای الکتریکی کاربردهای پایه است. نصب و راه اندازی ساده، ابعاد کوچک نسبت به توان و عملکرد مطمئن در دراز مدت از جمله اصلی ترین مزایای این خانواده است. درایوها عموما متناسب با نیازهای موتور و برنامه انتخاب می شوند. برای انتخاب درایو مناسب لازم است توان موتور با درایو تطبیق داده شود. همچین در نظر گرفتن ویژگی های حفاظتی و محدودیت های درایو از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم است که درایو v20 ارجینال را خریداری کنید تا از عملکرد آن مطمئن باشید.

درایوهای V20 و سایر محصولات زیمنس را از فروشگاه آنلاین WWW.SIEMENSKALA.COM با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش مطمئن تهیه کنید.

دکمه بازگشت به بالا