گارومبا؛ گونۀ تازه کشف شدۀ دایناسور گیاهخوار ! (+عکس)

این هیولای گیاهخوار که ارتفاعی به اندازۀ یک ساختمان سه طبقه داشته، بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل به صورت گروهی در جایی که امروز اسپانیا نامیده می‌شود زندگی می‌کرده است.

موبنا-در حدود ۱۲۲ میلیون سال قبل، دایناسورهایی بزرگ و گردن‌دراز در سرزمینی که امروز اسپانیا نام دارد پرسه می‌زدند. حالا دیرین‌شناسان بقایایی فسیلی از این هیولاهای ماقبل تاریخ را کشف کرده‌اند و متوجه شده‌اند که این یک گونۀ جدید است که قبلا مورد شناسایی قرار نگرفته بود.

این گونۀ تازه کشف‌شدۀ دایناسور که نامش را گارومباتیتان مورلنسیس (Garumbatitan morellensis) گذاشته‌اند، می‌تواند نقش مهمی در فهم نحوۀ تکامل ساروپادها داشته باشد؛ دایناسورهای چهارپای گیاهخواری که گردن‌ها و دم‌های دراز داشتند.

2

پدرو ماچو، دیرین‌شناس دانشگاه لیسبون می‌گوید: «این کشف، یکی از بهترین و دست‌نخورده‌ترین نمونه‌های فسیلی از ساروپاد است که می‌تواند اطلاعاتی کلیدی دربارۀ این گروه از جانداران عظیم‌الجثه به ما بدهد». ماچو و همکارانش یافته‌هایشان را دو هفتۀ قبل در مجلۀ حیوان‌شناسی انجمن لینیان منتشر کردند.

این گونۀ تازه کشف‌شده در سراسر دورۀ کرتاسه بر روی زمین زندگی می‌کرده است. منطقه‌ای که این فسیل در آن پیدا شده، قبلا نیز شاهد کشف فسیل‌های دیگر دایناسور بوده است. اما محققان فکر می‌کنند تعداد زیادی از آن‌ها همچنان باقی مانده که در کاوش‌های بعدی ممکن است کشف شوند و اطلاعات تازه‌ای را دربارۀ گذشتۀ جانوری سیاره در اختیار ما بگذارند.

فسیل‌های کشف شده شامل استخوان‌های ستون فقرات، ران و ساق پای سه دایناسور مورلنسیس می‌شوند که قدمتشان به اوایل دورۀ کرتاسه یعنی چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلیون سال قبل می‌رسد.

3

محققان هنوز نمی‌توانند با اطمینان بگویند که مورلنسیس تا چه اندازه‌ای می‌توانسته رشد کند اما از استخوان‌های کشف شده پیداست که این جانور بسیار عظیم بوده است؛ بعضی از مهره‌های ستون فقرات این جانور حدود ۱ متر عرض داشته‌اند و طول یکی از استخوان‌های ران جانور بیش از دو متر بوده است. بر حسب تخمین‌ها، این دایناسور احتمالا بیش از ۱۰ متر ارتفاع داشته است.

نام این جانور نیز با الهام از اندازۀ بزرگش روی آن گذاشته شده. کلمۀ «گارومباتیتان» به معنی «غول گارومبا» است؛ گارومبا نام قله‌ای در نزدیکی منطقۀ کشف فسیل است. کلمۀ مورلنسیس هم اشاره‌ای به نام شهر مورلا است که در همان نزدیکی واقع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا