دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

مانند بسیاری از ساکولنت‌ها، دم الاغی با مقدار زیادی نور گرم خورشید به بهترین وجه رشد می‌کند، اگرچه یک مکان سایه جزئی را تحمل می‌کند.

موبنا دم‌الاغی یا سدوم مورگانیانوم (انگلیسیSedum morganianumگونه‌ای گیاه گلدار از سرده ناز است که بومی جنوب مکزیک و هندوراس است. دم‌الاغی از گیاهان گوشتی پایاست که طول خوشه‌های آن می‌تواند به ۶۰ سانتی‌متر برسد.

این ساکولنت  ساکولنت محبوب با ردیفی از برگهای گوشتی به شکل قطره اشک، به رنگ سبز است. نمونه های بالغ که بومی هندوراس و مکزیک هستند، آهسته و پیوسته رشد می کنند، اما می توانند در مدت شش سال به طول های دنباله دار تا ۴ فوت برسند (اگرچه طول متوسط ​​آنها نزدیک به ۲۴ اینچ است). آنها معمولاً به عنوان گیاهان گلدانی رشد می کنند و اغلب به عنوان نمونه های آویزان آویزان می شوند. در داخل خانه، ساکولنت را می توان در تمام طول سال کاشت و تکثیر کرد، در حالی که در فضای باز بهتر است در اوایل بهار کاشته شود.

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

 

شرایط نگهداری و مراقبت از دم الاغی

با در نظر گرفتن همه چیز، ساکولنت های دم الاغی به راحتی رشد می کنند اگر از چند قانون ساده پیروی کنید. مانند بیشتر ساکولنت ها، اگر کمی نادیده گرفته شوند، خوب  رشد می کنند – اگر فراموش کنید یک یا دو بار به آنها آب بدهید، باز هم خوب خواهند بود. در واقع آبیاری بیش از حد بدترین کاری است که می توانید با دم الاغی انجام دهید. جایی که واقعاً باید با دم الاغ خود با احتیاط رفتار کنید، هنگام دست زدن به آن است. برگ های نوک تیز چشم نواز آن که ساقه ها را می پوشانند در واقع بسیار شکننده هستند و حتی با کوچکترین لمسی می توانند جدا شوند.به همین دلیل، بهتر است یک نقطه آفتابی را برای قرار دادن یا آویزان کردن ساکولنت دم الاغ خود انتخاب کنید و سپس، به معنای واقعی کلمه، آن را فراموش کنید.

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

نور مناسب دم الاغی

مانند بسیاری از ساکولنت‌ها، دم الاغی با مقدار زیادی نور گرم خورشید به بهترین وجه رشد می‌کند، اگرچه یک مکان سایه جزئی را تحمل می‌کند. اگر می خواهید گیاه خود را در داخل خانه نگهداری کنید، یک طاقچه آفتابگیر انتخاب کنید که چندین ساعت نور روزانه داشته باشد. اگر ساکولنت خود را در خارج از منزل پرورش می دهید، آن را در گلدان یا نقطه ای در باغ خود قرار دهید که نور خورشید صبحگاهی زیادی داشته باشد اما در ساعات بعدازظهر تهاجمی تر تا حدی سایه باشد تا از سوختن برگ های آن جلوگیری شود.

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

خاک مناسب دم الاغی

برای اینکه ساکولنت دم الاغی شما با موفقیت رشد کند، باید آن را در خاک شنی با زهکشی خوب قرار دهید. اگر قصد دارید ساکولنت خود را در ظرفی بکارید (چه برای نگهداری در فضای باز و چه برای زندگی در داخل)، مخلوط خاک ریسه ای را انتخاب کنید که به طور خاص برای کاکتوس ها یا ساکولنت ها مناسب است. ظرفی با سوراخ زهکشی انتخاب کنید تا مطمئن شوید ریشه ها در آب نمی نشینند. اگر آن را به عنوان بخشی از یک باغ بزرگتر در نظر می گیرید ، مطمئن شوید که از بین گیاهان دیگری که خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهند، مکانی را انتخاب کنید، زیرا آب بیش از حد باعث از بین رفتن آن می شود (حتی می توانید مخلوط شن و ماسه را در خاک زمین خود در نظر بگیرید. برای کمک به زهکشی).

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

آبیاری دم الاغی

وقتی نوبت به آبیاری ساکولنت دم الاغی می رسد، کمتر، بیشتر است. مانند بسیاری از ساکولنت‌ها، دم الاغی نیز پس از استقرار در برابر خشکی مقاوم است، بنابراین می‌خواهید در طول فصل رشد بهار و تابستان آن را بیشتر آبیاری کنید، سپس در طول ماه‌های پاییز و زمستان کاهش یابد. به طور کلی، اگر گیاه شما در داخل خانه است، هر ماه یک بار آبیاری سنگین را انتخاب کنید، اگر گیاه ساکولنت خود را در فضای باز نگهداری می کنید، به هر دو یا سه هفته یک بار افزایش دهید. یک قانون کلی خوب: خاک ساکولنت شما باید بین دو آبیاری کاملاً خشک شود.

قبل از آبیاری گیاه، خاک را با انگشت خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک حداقل یک اینچ به پایین خشک است.

برای کمک به زهکشی، گلدانی با سوراخ هایی در پایه آن انتخاب کنید. یک ماده سفالی یا خاک رس نیز می تواند به حذف آب از خاک کمک کند. در صورت شک، در آبیاری کمتر به جای بیشتر اشتباه کنید – دم الاغی رطوبت را در برگهای خود نگه می دارد و می تواند دوره های خشکسالی را تحمل کند اما آبیاری بیش از حد را اصلاً تحمل نمی کند. برگها نیز مانند کشمش شروع به چروکیدن می کنند و این نشان می دهد که زمان آبیاری فرا رسیده است.

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

دما و رطوبت مورد نیاز گیاه دم الاغی

دم الاغی آب و هوای گرم را ترجیح می دهد، اگرچه نسبت به سایر ساکولنت ها در دماهای سردتر بهتر می ایستد.به طور متوسط، سعی کنید محیطی بین ۶۵ درجه تا ۷۵ درجه فارنهایت را حفظ کنید، چه گیاه خود را در داخل خانه یا خارج از منزل نگهداری کنید. زمانی که در معرض دمای ۴۰ درجه فارنهایت قرار می گیرد، می تواند زنده بماند، اما برای مدت کوتاهی، بنابراین حتماً آن را قبل از اولین یخبندان به داخل بیاورید یا در ماه های زمستان آن را از پنجره های کشنده دور کنید.(منبع متن: وب فارسی)

  • نام متداول: دم الاغی، دم بورو، دم بره
  • نام گیاه شناسی: سدوم مورگان
  • خانواده: Crassulaceae
  • نوع گیاه: چند ساله، آبدار
  • اندازه بالغ: طول ۱-۴ فوت، عرض ۱-۲ فوت
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: کامل، جزئی
  • نوع خاک: لومی، شنی
  • pH خاک: خنثی، قلیایی
  • زمان شکوفایی: تابستان
  • رنگ گل: قرمز، سفید، زرد
  • مناطق سختی: ۱۰–۱۱ (USDA)
  • منطقه بومی: مکزیک، هندوراس

دم الاغی غول پیکر! (+عکس)

دکمه بازگشت به بالا