علت ضعیف بودن مکش هود چیست؟

هود شما روشن است، اما اطراف خانه دود است، حالا چه؟ اگر متوجه شده اید که دستگاه شما به اندازه قبل هوا را نمی کشد، ممکن است به دلایل مختلفی باشد.

ضعیف بودن مکش هود یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از مدتی استفاده از هود آشپزخانه رخ دهد. این مشکل باعث می‌شود تا هود نتواند هوای آشپزخانه را به خوبی تهویه کند و در نتیجه، بوی نامطبوع، چربی و رطوبت در فضای آشپزخانه باقی بماند.

موبنا-مشکل ضعیف شدن مکش هود ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله گرفتگی ساده فیلترها تا خرابی پیچیده موتور. در ادامه، فهرستی از همه دلایل و راه‌حل‌های ممکن برای این مشکل را خواهید یافت، بنابراین می‌توانید در کمترین زمان به خانه‌ای بدون دود و بو برگردید.

هودهای آشپزخانه مانند هر لوازم خانگی دیگری نیاز به نگهداری منظم دارند تا به درستی کار کنند. اگر مدتی از هود خود استفاده نکرده اید، ممکن است نیاز به تعویض یکی از اجزای آن داشته باشید. در اینجا برخی از متداول ترین علل زمانی که هود برد به درستی هوا را نمی کشد، آورده شده است.

۱. گرفتگی فیلترهای هوا/کربن

مطمئن شوید که فیلترهای هود خود را به طور مرتب تعویض کنید.

هودهای آشپزخانه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: هودهای گردشی و هودهای تخلیه ای. هر دو نوع هود دارای فیلترهای چربی هستند، اما فقط هودهای گردشی دارای فیلترهای کربن نیز هستند که بوی نامطبوع را جذب می کنند. هنگامی که این فیلترها مسدود می شوند، ممکن است توانایی هود شما برای کشیدن هوا به طور قابل توجهی مختل شود.

با گذشت زمان، فیلتر ممکن است به قدری با چربی و چرکی مسدود شود که کارایی خود را از دست بدهد.

می دانم که احتمالاً برنامه بسیار شلوغی دارید، اما این مهم است. اگر مدتی است که هیچ کدام از اینها را تغییر نداده اید، قطعا وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. در واقع، بسته به میزان پخت و پز، توصیه می شود فیلترهای چربی خود را هر سه ماه یکبار و فیلترهای کربنی خود را هر چهار ماه یکبار تعویض کنید.

راه حل: تعویض فیلترها نسبتاً ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پانل هواکش بیرونی را از هود خود خارج کنید و پنل قدیمی و کثیف را با پنل جدیدی که خریداری کردید جایگزین کنید. میزان پخت و پز شما تعیین می کند که چقدر سریع باید فیلترهای هود را تعویض کنید.

ضعیف بودن مکش هود, علت کم شدن مکش هود, ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه

۲. داشتن کانال هوای نادرست

کانال های فلکس آلومینیومی ممکن است مشکل آفرین باشند. در حالی که توصیه می شود از آنها استفاده نکنید، برخی از پیمانکاران ممکن است آنها را با هودها نصب کنند. مراقب باشید!

من می دانم که کاهش یک یا دو صفر از صورت حساب پیمانکار ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد، اما نصب کانال هوای اشتباه می تواند در دراز مدت مشکلات زیادی ایجاد کند.

دریچه های هود برای عملکرد کامل خود باید دارای سطح داخلی صاف و سفت و سخت باشند تا استخراج کافی از مواد شیمیایی مضر و آلاینده را تضمین کند.

کانال های هوای آلومینیومی انعطاف پذیر برای انتقال هوا به درستی طراحی نشده اند و ممکن است باعث کاهش مکش هود شوند. اگر یکی از این کانال ها را دارید، ممکن است لازم باشد آن را با یک کانال سخت تر و بادوام تر جایگزین کنید.

راه‌حل: این یکی از آن چیزهایی است که باید در ابتدا آن را حل کنید. چه در حال نقل مکان به یک خانه جدید یا ساختن خانه خود هستید، مطمئن شوید که مجرای هوای هود شما سفت و محکم و از فولاد ساخته شده است. اگر اینطور نیست، باید با یک پیمانکار تماس بگیرید و یکی را نصب کنید.

ضعیف بودن مکش هود, علت کم شدن مکش هود, ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه

۳. یک تیغه فن شکسته

فن‌ها شریان حیات یک هود هستند، زیرا مسئولیت کشیدن و استخراج هوا را بر عهده دارند. وقتی اینها خراب می شوند، مانند داشتن یک ماشین بدون چرخ است. هنوز روشن می شود و بسیار زیبا به نظر می رسد، اما شما را به جایی نمی رساند. اگر می‌بینید که هود شما کار می‌کند، اما هوا به داخل کشیده نمی‌شود، احتمالاً این دلیل است.

معمولاً اگر تیغه فن شکسته باشد، فن کار نمی کند. اما گاهی اوقات، فن همچنان کار می کند، اما بخشی از تیغه شکسته است و جریان هوا را کاهش می دهد.

راه حل: پانل بیرونی هود برد خود را بردارید تا تیغه(های) فن مورد نظر در معرض دید قرار گیرد، سپس اجزای معیوب را با دقت جدا کنید و سیم های متصل به آن را جدا کنید.

پس از انجام این کار، می توانید یک فن جدید را در جایی که فن قبلی بود قرار دهید، همه چیز را دوباره وصل کنید و هود خود را دوباره سرهم کنید. اگر در مورد نحوه انجام این کار مطمئن نیستید، لطفاً به دفترچه راهنمای کاربر خود مراجعه کنید یا با یک تکنسین تماس بگیرید.

اگر موتور فن فرسوده شود، موتور تیغه را برای گردش هوا نمی چرخاند. موتور فن فرسوده/شکسته را با قسمت هود برد مورد تایید سازنده تعویض کنید.

ضعیف بودن مکش هود, علت کم شدن مکش هود, ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه

۴. یک شیر بدون برگشت شکسته

شیر بدون برگشت در هود یک شیر است که از جریان معکوس هوا از هود به آشپزخانه جلوگیری می کند. این شیر معمولاً در انتهای کانال تخلیه هود قرار دارد. اگر شیر بدون برگشت شکسته شود، ممکن است هوا از هود به آشپزخانه برگردد.

شیرهای برگشت هود برای اجازه عبور هوا به بیرون و جلوگیری از جریان معکوس هوا به داخل طراحی شده اند. اگر شیر برگشت شما آسیب دیده، فرسوده یا شکسته باشد، دیگر نمی تواند به درستی کار کند و ممکن است هوا به داخل آشپزخانه برگردد.

راه حل: قطعه را تعویض کنید. اگر شیر بدون برگشت هود شما آسیب دیده است، باید آن را با یک شیر جدید جایگزین کنید. شیرهای بدون برگشت جدید در هر فروشگاهی موجود هستند. فقط مطمئن شوید که مدل هود خود را برای خرید مناسب یادداشت کنید

ضعیف بودن مکش هود, علت کم شدن مکش هود, ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه

۵. یک موتور شکسته/زنگ زده 

از بین همه دلایل احتمالی در این لیست، این بدترین حالت ممکن است، زیرا موتور یکی از گران ترین قطعات برای تعویض در هود است. همانطور که احتمالاً حدس زده اید، این قطعه قلب دستگاه شما است و هر گونه خرابی فاجعه بار است. اگر تمام راه حل های قبلی این لیست را امتحان کرده اید و هود شما هنوز آنطور که باید هوا را نمی کشد، وقت آن است که نگاهی به موتور خود بیندازید.

گاهی اوقات مشکل این نیست که به خودی خود شکسته است، بلکه مشکل این است که زنگ زده است. در هر صورت، خبر ناراحت کننده این است که هیچ راهی برای تعمیر یک جزء در آن شرایط وجود ندارد.

راه حل: گارانتی خود را بررسی کنید و با تکنسین مورد اعتماد خود تماس بگیرید. تعویض موتور هود شما کار آسانی نیست، بنابراین به فردی با تجربه در انجام آن نیاز دارید.

ضعیف بودن مکش هود, علت کم شدن مکش هود, ضعیف شدن مکش هود آشپزخانه

سوالات متداول درباره ضعیف بودن مکش هود

۱. چرا مکش هود من ضعیف است؟

دلایل زیادی برای ضعیف شدن مکش هود وجود دارد، از جمله:

کثیفی فیلتر هود ، شکستگی پروانه فن هود ، مسدود شدن خروجی هود ، خرابی موتور و …

۲. چگونه می توانم مکش هود خود را بهبود بخشم؟

برای بهبود مکش هود خود، می توانید اقداماتی را که در بالا توضیح داده ایم را انجام دهید.

۳. آیا می توانم خودم مکش هود خود را تعمیر کنم؟

در برخی موارد، می توانید خودتان مکش هود خود را تعمیر کنید. برای مثال، می توانید فیلتر هود را تمیز یا تعویض کنید، یا پروانه فن هود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شکسته نیست. با این حال، اگر مطمئن نیستید که چگونه هود خود را تعمیر کنید، بهتر است آن را توسط یک متخصص تعمیر کنید.

۴. چه زمانی باید هود خود را تعویض کنم؟

اگر هود شما قدیمی است یا به طور مرتب دچار مشکلات می شود، ممکن است بخواهید آن را تعویض کنید. هودهای جدیدتر معمولاً دارای موتورهای قدرتمندتر و فیلترهای کارآمدتر هستند که می توانند به بهبود کیفیت هوا در آشپزخانه شما کمک کنند.

سخن پایانی درباره ضعیف بودن مکش هود

هود آشپزخانه برای حذف بوهای نامطبوع و دود از آشپزخانه ضروری است. اگر هود شما به درستی کار نکند، می تواند باعث تجمع بو و دود در آشپزخانه شود. خوشبختانه، اکثر مشکلات هود قابل رفع هستند. با این حال، برخی از راه حل های جایگزین ارزان قیمت ممکن است در دراز مدت گران تر شوند.

بیتوته

دکمه بازگشت به بالا