سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

ما در دوره ای زندگی می کنیم که رسیدگی به ظاهر نه تنها یک هنجار، بلکه به امری واجب بدل شده است. با این حال، بسیاری از ما اغلب فکر می کنیم تنها بخش هایی از بدن که در دید هستند، مانند صورت، گردن و دست ها، نیاز به توجه ویژه دارند.

موبنا- کمتر کسی به بخش های خارج از دید بدن توجه دارد، بخش هایی که می توانند سن ما را راحت تر از چیزی که تصور می کنیم برملا کنند.

۱- مژه ها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

سطح هورمون استروژن که مسئولیت جوانی و سلامتی پوست و موها را برعهده دارد، با بالا رفتن سن به تدریج کاهش می یابد. این امر بر روی مژه ها هم تأثیر می گذارد و آن ها را کوتاه تر، کمرنگ تر و آسیب پذیرتر می کند.

نحوه ی جلوگیری:

برای جلوگیری از آن، کارشناسان توصیه می کنند شب ها قبل از خواب آرایش چشم های خود را پاک کنید و زیاد از فرمژه استفاده نکنید چون این کار می تواند به مژه ها صدمه بزند و حتی باعث شکستگی تارهای مژه شود. اگر مژه هایتان به مرور زمان ضعیف شده اند، سرم های تقویت کننده می توانند کمک کننده باشند.

۲- ابروها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

ابروهای ما هم به همان دلیل قبلی کم پشت تر می شوند و درخشندگی و رنگ خود را از دست می دهند. در نتیجه، تقریباً محو می شوند، امری که باعث می شود چشم ها کمتر به چشم بیایند.

نحوه ی جلوگیری:

شما می توانید ابروهایتان را با انواع محصولات خانگی یا غیر خانگی و یا روش های زیبایی حرفه ای به حالت قبل خود بازگردانید. در خانه، به یک مداد ابرو با رنگ مناسب، یک برس آرایشی خوب و یک ژل تثبیت کننده نیاز دارید. اما اگر بخواهید این مسأله را به شکل اساسی تری که اثر بلند مدت تری داشته باشد حل کنید، می توانید ابروهایتان را میکروبلیدینگ کنید. با این حال، پیش از انجام این کار باید با یک متخصص پوست درباره ی عوارض احتمالی آن مشورت کنید.

۳- موها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

موی سفید یکی از واضح ترین نشانه های پیری است. اما جدا از آن، ضخامت و ساختار موها هم با بالا رفتن سن تغییر می کند. موها نازک تر و روشن تر می شوند و بسیار از فولیکول ها تولید موهای جدید را متوقف می کنند. در نتیجه، حجم موها کاهش پیدا می کند و پوست سر بیشتر مشخص می شود.

نحوه ی جلوگیری:

شما نمی توانید زمان را به عقب بازگردانید، اما می توانید سرعت فرآیند پیری موها را کمتر کنید. برای این منظور، از محصولات مناسب استفاده کنید، مرطوب سازی و تغذیه ی موها را فراموش نکنید، در استفاده از شامپو افراط نکنید، و سعی کنید موهای خود را دست کم ۲ بار در هفته بشویید.

۴- بینی

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

علت اینکه با بالا رفتن سن، بینی بزرگ تر و افتاده تر می شود، نیروی توقف ناپذیر جاذبه و از میان رفتن تدریجی پروتئین ها، کلاژن و الاستین درون پوست، به ویژه در نوک بینی است.

نحوه ی جلوگیری:

گرچه این فرآیند کاملاً طبیعی است، اما کمتر کسی این تغییرات را می پذیرد. اما نگران نباشید، می توانید بدون انجام هیچ کار مضری، فرم بینی تان را اصلاح کنید. برای این منظور، کافی است از شیوه ی کانتورینگ استفاده کنید.

۵- لب ها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

لب ها با بالا رفتن سن باریک تر می شوند. دلیلش این است که بدن شروع به تولید کلاژن کمتری می کند. این ماده مسئولیت استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست را برعهده دارد و به لب ها فرم می دهد. پرتوهای فرابنفش نور خورشید هم در این فرآیند نقش دارند و به طور کلی اثری مخرب بر پوست دارند.

نحوه ی جلوگیری:

شما می توانید با استفاده از نرم کننده های لب و رژلب های ضد آفتاب دار، از لب های خود در برابر آثار منفی نور خورشید محافظت کنید. و برای بازگرداندن شادابی به لب های خود می توانید از آرایش دائمی کمک بگیرید. با این حال، پیش از انجام این کار، خوب درباره ی عوارض آن تحقیق کنید و مطمئن شوید فردی که این کار را برایتان انجام می دهد، متخصص و دارای مجوز است.

۶- استخوان لگن

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

تحقیقات نشان داده استخوان لگن زنان با بالا رفتن سن باریک می شود. استخوان این بخش از بدن در دوران جوانی به رشد خود ادامه می دهد، اما با رسیدن به سن پیک باروری این فرآیند معکوس می شود. به همین دلیل زنان بالای ۷۰ سال لگن باریک تری نسبت به زنان میانسال دارند.

نحوه ی جلوگیری:

متأسفانه کاری برای آن نمی توانید کنید. تنها راه این است که تا زمانی که می شود استخوان هایتان را سالم نگه دارید. برای این منظور، باید تغذیه ی خود را اصلاح کنید، یعنی بیشتر سبزیجات تازه و مواد غذایی پروتئین دار و کلسیم دار مصرف کنید. ورزش منظم هم می تواند به قوی تر شدن استخوان ها کمک کند.

۷- پاها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

تغییرات هورمونی مرتبط با سن، بیرونی ترین لایه ی پوست (استراتوم کورنئوم) را ضخیم تر می کند. بافت زیرپوستی هم با بالا رفتن سن نازک تر می شود. در نتیجه، پوست خشک و سفت می شود. این امر به ویژه در مورد پاها صدق می کند: پوست زمخت، پوسته پوسته و ترک دار می شود.

نحوه ی جلوگیری:

برای جلوگیری از پوسته پوسته و سفت شدن پوست هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای رفع میخچه و پینه هم متخصص پوست یا ارتوپد می تواند شما را راهنمایی کند.

۸- زانوها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

زانوها تحرک زیادی دارند، بنابراین تعجبی ندارد که پوست آن ها کش می آید. به علاوه، عضلات و رباط های زانوها با بالا رفتن سن ضعیف تر می شوند، امری که ظاهر پاها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث درد و ناراحتی می شود.

نحوه ی جلوگیری:

متأسفانه ممکن نیست بتوانید ظاهر زانوهایتان را جوان تر کنید. اما می توانید با قوی کردن عضلات خود، با استفاده از ورزش اسکات، پیاده روی منظم و دوچرخه سواری، جلوی پیری آن ها را بگیرید.

۹- زیربغل

ناحیه ی زیربغل هم می تواند سن را نشان دهد. پوست این ناحیه بسیار حساس است و خاصیت ارتجاعی خود را زود از دست می دهد.

نحوه ی جلوگیری:

به جای پنهان کردن زیربغل خود در زیر لباس هایتان، سعی کنید افتادگی پوست زیر بغل را تا حد ممکن به تعویق اندارید. ناحیه ی شانه به همان میزان ناحیه ی شکم به ورزش نیاز دارد. بنابراین هنگام ورزش فراموش نکنید که تمرکز خود را روی این ناحیه بگذارید. برای فرم دادن به ماهیچه ی سه‌ سر بازویی خود از حرکت شنا و دیگر حرکات مخصوص به این ماهیچه استفاده کنید.

۱۰- مردمک چشم ها

سن واقعی با ۱۰ نکته لو می رود!

گذر زمان می تواند ماهیچه های کوچکی که کنترل اندازه ی مردمک چشم ها را برعهده دارند را ضعیف کند. مردمک چشم ها کوچک تر می شود و واکنش دهی کمتری نسبت به تغییرات نور پیدا می کند. به همین دلیل است که افراد در دهه ی ۶۰ زندگی خود برای آنکه بتوانند متنی را به راحتی بخوانند به میزان نوری ۳ برابر بیشتر از افراد در دهه ی ۲۰ زندگی خود نیاز دارند. با کوچک تر شدن مردمک چشم ها، دیدن در نور دشوارتر می شود.

نحوه ی جلوگیری:

متأسفانه جلوی تغییرات ساختار درونی چشم ها را سخت می شود گرفت. معاینه ی منظم توسط چشم پزشک، داشتن تغذیه ی مناسب و کنترل قند و فشار خون به جلوگیری از تغییرات جدی در بینایی در سن بالا کمک می کند.

روزیاتو

دکمه بازگشت به بالا