مهمترین سپر در مقابل افسردگی چیست؟

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انتخاب‌های روزانه در زمینه‌هایی مانند اینکه چه چیزی می‌خوریم، چقدر حرکت می‌کنیم، الگوهای خواب و حتی تعاملات اجتماعی در نتایج سلامت روان ما نقش دارند.

موبنا-به نقل از ارث، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر ۲۰ بزرگسال، یک نفر افسردگی را تجربه می‌کند. این وضعیت بار قابل‌ توجهی بر سلامت عمومی در سراسر جهان دارد. محققان بسیاری از عوامل ازجمله سبک زندگی، ژنتیک، ساختار مغز و سیستم ایمنی و متابولیک ما را مورد بررسی قرار دادند.

محققان تجزیه و تحلیل خود را بر روی ۲۹۰ هزار نفر که ۱۳ هزار نفر از آنان افسردگی داشتند در یک دوره ۹ ساله انجام دادند.

محققان در نهایت ترکیبی از عادات سبک زندگی مثبت را شناسایی کردند که می‌تواند به‌عنوان یک سپر محافظ در برابر افسردگی عمل کند. عوامل سبک زندگی سالم که با خطر کمتر افسردگی مرتبط بودند، شامل فعالیت بدنی مداوم، خواب با کیفیت بین هفت تا ۹ ساعت، عدم استفاده از سیگار، کاهش رفتار کم تحرک و ارتباطات اجتماعی قوی است؛ از این میان، خواب مطلوب به‌عنوان بزرگترین عامل محافظت کننده برجسته بود که خطر افسردگی را تا ۲۲ درصد کاهش داد.

ارتباط اجتماعی مکرر که خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد، محافظت‌ کننده‌ترین عامل در برابر افسردگی است، همچنین، رژیم غذایی سالم تا ۶ درصد، فعالیت بدنی منظم تا ۱۴ درصد، عدم استعمال سیگار تا ۲۰ درصد و کم تحرکی کم تا متوسط این خطر را تا ۱۳ درصد کاهش می‌دهد.

محققان دی‌ان‌ای شرکت‌کنندگان را بررسی کردند تا یک امتیاز خطر ژنتیکی را بر اساس وجود انواع خطرات ژنتیکی مرتبط با افسردگی تعیین کنند. آنان دریافتند که انتخاب سبک زندگی در مقایسه با ژنتیک تأثیر بسیار بیشتری بر خطر افسردگی دارد.

سبک زندگی ضعیف‌تر بر سیستم ایمنی و متابولیسم تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

محققان اظهار کردند: ما همیشه تصور می‌کنیم که سبک زندگی سالم را برای سلامت جسمانی‌مان مهم بدانیم اما به همان اندازه برای سلامت روان ما مهم است.

نتایج بررسی نشان داد که افسردگی می‌تواند از دوران نوجوانی یا بزرگسالی شروع شود، بنابراین آموزش به جوانان در مورد اهمیت سبک زندگی سالم و تاثیر آن بر سلامت روان باید در مدارس آغاز شود.

این مطالعه در مجله Nature Mental Health منتشر شده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا