هدیه ویژه امریکا به اوکراین

ایالات متحده آماده ارسال موشک های بالستیک ATACMS به اوکراین است که به طور بالقوه به این کشور سلاح جدید و قدرتمندی برای استفاده علیه روسیه می دهد. این خبر را شبکه خبری ای بی سی به نقل از دو مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده، منتشر کرده است. مقامات اوکراینی از مدت ها پیش مدعی شده اند که این موشک ها بخش مهمی از تلاش های این کشور برای جلوگیری از حمله روسیه خواهد بود.

موبنا-

موشک بالستیک ATACMS  چه ویژگی هایی دارد؟

 

ATACMS – کوتاه شده سیستم موشکی تاکتیکی ارتش (Army Tactical Missile System) – یکی از مهم ترین درخواست های اوکراین بوده است، زیرا برد بلند آن اهداف روسی خیلی دور را در برد توپخانه اوکراین قرار می دهد.

ATACMS یک موشک هدایت شونده دوربرد با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر یا ۱۹۰ مایل است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. آمریکا از سال ۱۹۹۱ از این موشک دوربرد استفاده می کند. موشک های ATACMS را می توان از پرتابگرهای HIMARS شلیک کرد، سیستم توپخانه ای ساخت آمریکا که به یک کامیون متصل بوده و از قبل به اوکراین ارسال شده است.

اوکراین از قبل موشک های HIMARS در اختیار داشته و حدود یک سال است که از آن ها استفاده می کند – اما این موشک ها برد کوتاه تری دارند که می تواند به ۸۰ کیلومتر برسد. یک پرتابگر HIMARS می تواند شش موشک کوتاه برد را در یک گلوله باران شلیک کند یا یک ATACMS .

تحرک ناشی از اتصال به کامیون به این معنی است که موشک بالستیک ATACMS می تواند با تاکتیک های “شلیک و فرار” شلیک شود، که در آن یک گلوله پرتاب می شود و سپس سلاح قبل از اینکه دشمن بتواند موقعیتش را پیدا کند، تغییر مکان داده و برای شلیک بعدی آماده می شود.

موشک بالستیک ATACMS  چه ویژگی هایی دارد؟

 

ATACMS کلاهکی به نام WDU۱۸ دارد که انفجاری معادل ۲۵۰ کیلوگرم TNT تولید می کند. این موشک هم کشنده است و هم بسیار دقیق. جیم گریبشو، یکی از مدیران لاکهید مارتین درباره این موشک گفته است: «دقت نقطه زنی ATACMS برای به حداقل رساندن آسیب جانبی موثر است». حملات با ATACMS به طور گسترده توسط ایالات متحده در جنگ خلیج فارس و حمله بعدی آن به عراق مورد استفاده قرار گرفت.

بن هاجز، ژنرال بازنشسته آمریکایی پیش تر گفته بود که ATACMS به اوکراین اجازه خواهد داد تا به اهداف آسیب پذیر در پشت خطوط مقدم روس ها مانند پست های فرماندهی که افسران ارشد را در خود جای می دهند یا انبارهای مهمات دسترسی داشته باشند.

موشک بالستیک ATACMS  چه ویژگی هایی دارد؟

 

اوکراین به حامیانی مانند آمریکا اطمینان داده است که از سلاح های اهدایی برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد و به جای آن از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های خود برای این کار استفاده کرده است.

آمریکا در ابتدا تمایلی به ارائه این سیستم موشکی نداشت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در سال ۲۰۲۲ گفته بود که ارسال موشک های ATACMS به اوکراین می تواند روسیه را به تشدید درگیری ترغیب کند. وی با بیان اینکه بایدن از رفتن به سمت جنگ جهانی سوم بیم دارد، افزوده بود: «برخی قابلیت ها وجود دارد که رئیس جمهور گفته است آماده ارائه آن ها نیست».

موشک بالستیک ATACMS  چه ویژگی هایی دارد؟

 

با ادامه جنگ، آمریکا به طور پیوسته تجهیزات قدرتمندی را در اختیار اوکراین قرار داده و پیش از این نیز مخالفت های خود را با ارسال جنگنده های اف -۱۶، تانک های پیشرفته آبرامز، مهمات خوشه ای و جنگنده های ا ف -۱۶ کنار گذاشته است.

روزیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا