تبدیل کودکان به ابزار برآورده کردن آرزوهای ناکام والدین اشتباه است

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه امروز شاهدیم بعضی از کودکان به ابزاری برای برآورده کردن آرزوهای ناکام پدران و مادران تبدیل شده‌اند.

موبنا-احسان محمدی در همایش بزرگ حفاظت از کودکان که ۱۷ شهریورماه در سالن همایش‌های مجموعه ورزشی آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین دارایی ما فرزندانمان هستند و خیلی بد است که فوتبال را به حد یک جام فلزی تنزل دادیم. همه چیز شده لیگ برتر در حالی که ۲ میلیون نفر از کودکان آموزش می‌بینند که فوتبالیست شوند.

وی افزود: اولین بار است که این همایش در این سطح در حال برگزاری است. چرا کودکان برای ما مهم هستند؟ فرزندان این نسل هستند که باید آینده را بسازند و اگر حالشان بد باشد حال جامعه بد است. همه خانواده مایلند که فرزندانشان حسین بادامکی، خداداد عزیزی و حسین طیبی شوند. اگر هر فوتبالیست موفقی می‌بینیم همه این‌ها روزی کودک بودند.

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال ادامه داد: از نظر فیفا و یوفا و سازمان ملل هرکسی زیر ۱۸ سال کودک و نیازمند مراقبت است و حتی وقتی بزرگتر هم می‌شوند نیازمند مراقبت هستند.

محمدی با تاکید بر اینکه برای محافظت از کودکان، باید از وقوع اتفاق بد پیشگیری کنیم، بیان کرد: از هرنوع صدمه و آزاری که در فضای ورزشی ممکن است برای کودکان رخ دهد از نوع عاطفی، فیزیکی یا جنسی باشد باید پیشگیری کنیم. کودکان امروز به ابزاری برای براورده کردن ارزوهای ناکام پدران و مادران تبدیل شده‌اند. به عنوان پدر و مادر نباید فرزند خود را در محیطی قرار دهید که آسیب جسمی، عاطفی و جنسی ببیند. فراموش نکنید که بچه‌ها اسباب بازی ما نیستند.

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: سوء استفاده یا آزار فیزیکی و عمدی تخلف است و آزارهای مذکور جرم انگاری شده است.

وی افزود: در سایر مسائل هم باید آموزش داده شود، ببینید چند سال قبل یک شادی گل اشتباه توسط مهاجم پرسپولیس چه حواشی را رقم زد. عیسی آل‌کثیر پس از گل چشم‌هایش را به حالتی درآورد و یکی از مهمترین مسابقاتش را از دست داد و برای فوتبال ایران حاشیه ایجاد شد، یک حرکت کوچک در آینده می‌تواند دردسرساز باشد، در حالی که آل کثیر واقعا به نژادپرستی فکر نمی‌کرد.

وی افزود: فشار والدین بر قهرمان شدن از جمله آزارهای عاطفی است در حالی که بعضی از کودکان برای فوتبالیست شدن آفریده نشدند و ممکن است مهندس عمران خوبی باشند.

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: پنهان کردن آزارهای جنسی خطای بزرگی است و در جامعه ما در این مورد حرف زدن واقعا دشوار است. هفته گذشته در تهران در اخبار این گونه عنوان شد که مربی ۱۵ کودک را به منزل خود برده و به آن‌ها تعرض کرده است. تصور تعرض به آن‌ها دشوار است که دوباره آن مربی را دیدند، نخواستند سر تمرین حاضر شوند، اما فشار والدین باعث شده بروند. چه کسی می‌داند این کودکان چه فشاری را تحمل کرده‌اند؟

محمدی تاکید کرد: طبق قانون یوفا ارتباط مجازی مربی با افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است حتی یک پیام با محتوای جنسی تخلف است. بی‌توجهی به برخی بازیکنان در آینده آنان موثر است و اجبار بازیکنان برای تمرین در هنگامی که حال روحی خوبی ندارند تخلف است.

وی افزود: از هر ۳۰۰ نفر یک نفر به سطوح بالای فوتبال می‌رسد، آیا ارزش دارد که برای این آمار کودکانمان را تحت فشار قرار دهیم؟ باید جوری زندگی کنیم که اگر کودکان ما فوتبالیست حرفه‌ای نشدند درست زندگی کردن را بیاموزند.

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: کودکان نمی‌دانند اتفاقی که می‌افتد تعرض جسمی، عاطفی یا جنسی است و از قضاوت دیگران می‌ترسند و ترس از دست دادن موقعیت دارند. کودکان دلیل برخی جراحت ها را توضیح نمی‌دهند، از افراد دوری می‌کنند و منزوی می‌شوند، پرخاشگری، ناسزاهایی که به گروه سنی آنان مربوط نیست. ممکن است والدین بازیکنان، مربیان، کادر فنی و… کودک را آزار دهند.

وی با تاکید بر افزایش آگاهی والدین، عنوان کرد: توهین آزار کوچک انگاشته نشود. پدرها و مادران بدانند که هنگام بازی فرزندانشان تماشاگر هستند.

رییس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال گفت: همه مربیان فوتبال، یوسف پیامبر نیستند و هر قشری خوب و بد دارد. لطفا والدین رعایت کنند. ذغال ممکن است دست را نسوزاند، اما حتما سیاه می‌کند.

محمدی در نهایت خاطرنشان کرد: اگر یکی از آزارها را مشاهده کردید در مرحله اول حتما با هیات فوتبال در جریان بگذارید و اگر به نتیجه نرسیدید می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید. رسانه‌ها اولین گام و راهکار نیستند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا