۱۵ سریال گانگستری کمتر شناخته شده ای که باید ببینید؛ از Brotherhood تا Tulsa King

در حالی که سریال های تلویزیونی گانگستری معروفی مانند سوپرانوز (The Sopranos)، پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و پسران هرج و مرج (Sons of Anarchy) وجود دارند، سریال های دیگری نیز هستند که با وجود خوب بودن به همان اندازه یا حتی بهتر بودن از آن ها، نتوانسته اند به همان سطح از محبوبیت سریال های گانگستری فوق الذکر دست پیدا کنند. این پروژه های تلویزیونی دارای شخصیت های جذاب، خط داستانی غنی و تم های پیچیده هستند. از همه مهم تر، فیلمنامه نویسان این سریال ها، تعادل بی تقصی بین محکوم کردن جرم و جنایت و نمایش باشکوه آن ایجاد کرده اند.

موبنا-در حالی که سریال های تلویزیونی گانگستری معروفی مانند سوپرانوز (The Sopranos)، پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و پسران هرج و مرج (Sons of Anarchy) وجود دارند، سریال های دیگری نیز هستند که با وجود خوب بودن به همان اندازه یا حتی بهتر بودن از آن ها، نتوانسته اند به همان سطح از محبوبیت سریال های گانگستری فوق الذکر دست پیدا کنند. این پروژه های تلویزیونی دارای شخصیت های جذاب، خط داستانی غنی و تم های پیچیده هستند. از همه مهم تر، فیلمنامه نویسان این سریال ها، تعادل بی تقصی بین محکوم کردن جرم و جنایت و نمایش باشکوه آن ایجاد کرده اند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

دلایل متعددی وجود دارد که چرا این سریال ها دور از رادار مخاطبان باقی مانده اند. برخی از آن ها در پلتفرم های کمتر شناخته شده پخش یا استریم می شوند، برخی دیگر تولیدات خارجی هستند که تنها در کشور مبدأ خود شناخته شده هستند در حالی که برخی دیگر تنها برای مدت کوتاهی پخش می شوند و به این ترتیب نمی توانند محبوبیتی که در طول سال ها شکل می گیرد، را داشته باشند. با این حال، برای طرفداران این ژانر خیلی دیر نیست که این سریال ها را تماشا کنند، در حالی که تعداد کمی از آن ها هنوز در حال پخش هستند و بقیه علیرغم قدیمی بودن هنوز هم جذابیت خاصی داند. بدین ترتیب در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ سریال گانگستری کمتر شناخته شده اما جذاب آشنا کنیم که باید در فهرست تماشایتان قرار داشته باشند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۵- The Black Donnellys (2007)

سریال دانلی های سیاه – که در مورد چهار برادر در هلز کیچن، نیویورک است که رفته رفته به عضویت مافیای ایرلندی در می آیند- ساخته پل هیگیس (که به خاطر نویسندگی مشترک فیلم کازینو رویال و خلق سریال واکر رنجر تگزاسی شناخته می شود) است. این سریال با در هم آمیختن مناسب جرم و جنایت و خانواده و با الهام گرفتن از برخی از فیلم های مافیایی معروف، بسیار قوی و با کیفیت جلوه می کند.

بینندگان به سرعت متوجه خواهند شد که ماجراهای این برادران به ماجراهای ویتو کورلئونه جوان در همان محله هلز کیچن در فیلم پدرخوانده: قسمت دوم شباهت دارد. علاوه بر این، تم قوی کاتولیکی از فیلم Mean Streets ساخته مارتین اسکورسیزی گرفته شده است در حالی که روابط قوی خانوادگی داستان، بازتابی از روابط سریال سوپرانوها است. متآسفانه این سریال تنها یک فصل داشت که باعث شد هواداران هنوز تشنه داستان های بیشتری در مورد برادران دانلی اما قدردان خدمت کوتاه و شیرین آن باشند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۴- Godfather of Harlem (2019 – تاکنون)

فارست ویتاکر را اکنون می توان در زمره بازیگران سینما به حساب آورد که به لطف عملکرد فوق العاده اش به عنوان رئیس اوباش هارلم، بامپی جانسون در سریال پدرخوانده هارلم، در تلویزیون نیز موفق ظاهر شده است. این درام شبکه FX پیش درآمدی بر فیلم گانگستر آمریکایی (American Gangster) با بازی دنزل واشنگتن است و زندگی بامپی را در شرایطی روایت می کند که او تلاش دارد قدرت خود را در دنیای زیرزمینی دهه ۶۰ نیویورک که عمدتاً تحت کنترل خانواده های تبهکار گامبینو، لوچسه، کلمبو و بونانو است، اثبات کند.

شاید نام پدرخوانده هارلم بزرگ ترین نقطه ضعف این سریال باشد. هر چیزی که اسم پدرخوانده را در عنوان خود داشته باشد، ممکن است متهم به استفاده از میراث فیلم گانگستری و شاهکار فرانسیس فورد کاپولا شود، اما این یکی سریالی متمایز با بازی هایی شایسته جایزه امی است. به غیر از ویتاکر، بازیگرانی مانند وینسنت دی اونوفریو و جیانکارلو اسپوزیتو در نقش های خود به عنوان افراد شرور می درخشند. در مورد فرمت داستان هم این سریال ترکیبی بی نقص از جرم و جنایت و تاریخ است و به چهره های افسانه ای مانند مالکوم ایکس و محمد علی کلی اجازه می دهد تا در نقش شخصیت های مکمل ظاهر شوند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۳- Brotherhood (2006 – ۲۰۰۷)

سریال برادری با نشان دادن روش های متعددی که در آن جرم و سیاست مکمل یکدیگر هستند، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. این سریال در مورد دو برادر در محله عمدتاً ایرلندی نشین پراویدنس، رود آیلند است. یکی از آن ها گانگستری است که پس از هفت سال غیبت به دنبال بازسازی زندگی خود است و دیگری یکی از اعضای مجلس نمایندگان رود آیلند است که سعی می کند به برادرش کمک کند اما تلاش دارد مطمئن شود در ماجراهایی که حرفه او را خراب می کند گرفتار نشوند.

این سریال دارای طرح های داستانی منحصر به فرد و انبوهی از موضوعات است که مسائلی مانند خیانت، فساد و بیماری را پوشش می دهد، اما از دنیای واقعی نیز الهام می گیرد. شخصیت برادر گانگستر (مایکل) از یک رئیس جنایتکار و بدنام ایرلندی به نام جیمز وایتی بولگر، که توسط جانی دپ در فیلم بیوگرافیک Black Mass به طرز متقاعد کننده ای به تصویر کشیده شده، الهام گرفته شده است. بنابراین شباهت های زیادی در رفتار و اعمال این دو شخصیت وجود دارد. شخصیت برادر دیگر (تامی) نیز از برادر وایتی، بیلی بولگر، که زمانی رئیس سنای ماساچوست بود، الگو گرفته است.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۲- Tokyo Vice (2022 – تاکنون)

در حالی که در کشورهای خارجی نیز کلیشه شخصیت های همه چیز دانِ آمریکایی ها بسیار رایج است، در سریال Tokyo Vice نیز اوضاع فرقی نمی کند. با این حال، چاره ای نیست جز تحسین قهرمان داستان این سریال، جیک که هم باهوش است و هم بی پروا، و بینندگان را نگران خود می کند. جیک که یک روزنامه نگار حرفه ای است، موفق می شود در بزرگ ترین روزنامه توکیو مشغول به کار شود و پس از رسیدن به این جایگاه، تلاش می کند تا ارتباطات یاکوزا را افشا کند و امیدوار است که این سازمان جنایتکار را ساقط کند.

واضح است که جیک لقمه ای بزرگ تر از دهانش بر می دارد، اما شانس همیشه با او همراه است، بنابراین تمام برخوردهای نزدیک او با یاکوزاهای خطرناک با زنده ماندنش به پایان می رسند. علاوه بر این، سریال Tokyo Vice به لطف طرح نئونی شب های این شهر، فیلمبرداری فوق العاده ای دارد. حس تنش و ترس هم هیچ وقت در سریال تمام نمی شود. به هر حال، مایکل مان، تهیه کننده اجرایی این سریال، پیش از این پروژه های متعددی مرتبط با گانگسترها را کارگردانی کرده است و بدین ترتیب می توان از کیفیت و جذابیت این سریال اطمینان داشت.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۱- Underbelly (2009 – ۲۰۱۳)

سریال Underbelly به خاطر شخصیت های فوق العاده جذابش با عنوان سوپرانوز استرالیا توصیف شده است، اما برخلاف سریال شبکه HBO، اکثر اتفاقات این سریال در دنیای واقعی رخ داده اند. هر فصل، داستان متفاوتی را در دنیای زیرزمینی این کشور پوشش می دهد و روایت های آن به داستان های کتاب غیر داستانی لیدبلی: درون دنیای زیرزمینی استرالیا (Leadbelly: Inside Australia’s Underworld)، نوشته روزنامه نگاران تحقیقی اندرو رول و جان سیلوستر وفادار هستند.

در حالی که این سریال در سراسر جهان شناخته شده نیست، اما Underbelly به یک فرنچایز بزرگ تلویزیونی در استرالیا تبدیل شده است .تا به حال ۱۲ رمان اقتباسی و همچنین یک سریال اسپین آف به نام Fat Tony & Co از روی این سریال ساخته شده است. کسانی که از انواع متفاوتی از رسانه لذت می برن، زمانی که وقتشان را صرف تماشای دنیای خشن این سریال کنند، چیزهای زیادی برای سرگرم شدن و لذت بردن خواهند یافت.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱۰- Jett (2019)

جت هم یک سریال تلویزیونی با نویسندگی بی نقص و مسلماً یکی از سرگرم کننده ترین سریال های با شخصیت های اصلی زن است که تا به حال ساخته شده است. شخصیت اصلی داستان، دیزی کوالسکی، سارقی است که به تازگی عفو مشروط گرفته و در شرایطی که چند رییس تبهکار به دنبال جذب او به گروه خود هستند، وی خود را در مرکز یک جنگ تمام عیار بین این خلافکاران می بیند. او با آگاهی از تمام خطرات، اطمینان حاصل می کند که را با افراد اشتباهی و نامناسب همراهی نکند.

جت هم مثل Tokyo Vice، سریالی است که تماشای آن فوق العاده لذت بخش است. تصاویر هیچ گاه تاریک و مبهم نیستند، همانطور که در بسیاری از سریال های جنایی دیده می شود. در این سریال شاهد پاشیدن رنگ در هر صحنه ای هستیم، انتخابی فنی که حتی خشن ترین صحنه ها را دلپذیر می کند. علاوه بر این، یک روایت متراکم و پیچیده وجود دارد زیرا هدف سازندگان سریال این بوده که تا حد ممکن پیچیده باشد. بنابراین هر کسی که این سریال را نگاه می کند باید بسیار دقیق و حواسش کاملاً به اتفاقات داستان و صفحه نمایش باشد.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۹- Gangs of London (2020 – تاکنون)

سریال های سوپرانوز و پیکی بلایندرز همگی به تمرکز بیشتر روی داستان سرایی و نه اکشن متهم هستند و اگرچه اکثر طرفداران این ژانر مشکلی با این موضوع ندارند، اما همیشه داشتن تعادل بین این دو بسیار عالی خواهد بود. خوشبختانه چنین تقسیم بندی عادلانه ای را می توان در سریال Gangs of London یا دار و دسته های لندن یافت. از دیگر اشکال خشونت در این سریال می توان به تیراندازی، نزاع دسته جمعی و چاقوزنی فراوان اشاره کرد، اما به دلیل طرح های مناسب، این اکشن هیچ گاه به اندازه یک فیلم اکشن دهه ۸۰، زیاده روی و بیش از حد نمی شود.

Gangs of London از یک بازی ویدیویی جهان باز به همین نام اقتباس شده و جای تعجب ندارد که سکانس های اکشن آن به چنین خوبی طراحی شده اند. به هر حال، این سریال توسط گرت ایوانز ساخته شد که The Raid را ساخته است. اگر چه آن پروژه خاص یکی از فیلم های اکشن با خطرات کم محسوب می شود، اما درگیری های بزرگتری در سریال شبکه اسکای وجود دارد، جایی که در آن سازمان های تبهکار مختلف برای کنترل شهر لندن امروزی می جنگند. جو کول – که شخصیتش، فین شلبی، خیلی زود در سریال پیکی بلایندرز کشته شد – در اینجا نقش اصلی داستان است، و این بدان معناست که طرفدارانش بیشتر از درخشش او لذت خواهند برد.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۸- All the Queen’s Men (2021 – تاکنون)

بسیاری از آثار خوب شبکه کابلی Black Entertainment Television به ندرت به جریان اصلی دنیای تلویزیون راه پیدا می کنند، اما تمام مردان ملکه، به ویژه به دلیل ضدقهرمان داستانش، مریلین “مادام” دویل، شایسته شناخت بیشتری از جانب بینندگان است. مادام که صاحب یک کلوپ مردانه است، به اندازه گانگسترها سرسخت است. از گردن زدن مردم با استفاده از یک گیوتین باستانی که در کلوپ خود نگه می دارد تا زندانی کردن دیگران در قفس و انداختن آن ها در استخرهای شنا، او هرگز در روش های ابتکاری برای کشتن دشمنانش کم نمی آورد.

رقاصان مرد کلوپ مادام نیز همگی به عنوان افراد او خدمت می کنند، بنابراین هیچ گاه کمبودی برای مراقبت از کسب وکار وی وجود ندارد. وحشیگری در سریال تمام مردان ملکه فزاینده و شدید است، اما به اندازه کافی داستان های فرعی جذاب نیز وجود دارد که بینندگان را وادار به سرمایه گذاری روی شخصیت های فرعی متعدد سریال کند که دائماً در داستان ظاهر می شوند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۷- Narco Saints (2021)

بسیاری از سریال های تلویزیونی گانگستری از همان ابتدا توجه بیننده را جلب نمی کنند. برای لذت بردن از این سریال ها و ادامه داستان آن ها به صبر و حوصله نیاز دارید، اما Narco Saints این توانایی را دارد که از همان ابتدا توجه مخاطب را به خود جذب کند. این سریال نتفلیکس بر اساس داستان واقعی این – گو ساخته شده است که از یک مکانیک ناموفق بودن در کره خسته شده و به کشور کمتر شناخته شده سورینام در آمریکای جنوبی پرواز می کند تا از صنعت بکر صادرات ماهی درآمد کسب کند. او در آنجا خود را در کنار یک رهبر گروهی مافیایی می بیند که مخفیانه یک تجارت قاچاق مواد مخدر را اداره می کرد.

قاچاقچیان قدیس به دلیل اینکه از طریق شخصیت های عجیب و غریب خود به خوبی جرم، تلقین مذهبی و فساد را تشریح می کند، به شدت اعتیادآور است. هیچ وقت نمی توان پیش بینی کرد که هر شخصیت سریال قرار است چه کاری انجام دهد، بنابراین خیانت ها، قتل ها و اعتراف ها همگی غافلگیرکننده هستند. این سریال علاوه بر خشونت و تنش، جنبه های کمدی نیز در خود دارد و تجربه کلی تماشای بسیار لذت بخش تری را برای مخاطب فراهم می کند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۶- The Last Don (1997)

آخرین دون سریالی برگرفته از رمان ماریو پوزو – نویسنده ای که بیشتر به خاطر نوشتن پدرخوانده شناخته می شود – است. شخصیت اصلی سریال، دون دومنیکو کلریکوزیو، هیچ تفاوتی با ویتو کورلئونه با بازیمارلون براندو ندارد. او رئیس مافیای سالخورده ای است که رویارویی با گانگسترهای تشنه قدرت جوان تر را برای خود سخت می بیند. این مینی سریال نیز مانند سه گانه گانگستری محبوب پدرخوانده، طرح هایی دارد که بسیار شبیه صنعت فیلمسازی هالیوود و حال و هوای لاس وگاس است.

ارتباطات این سریال با پدرخوانده به همین جا ختم نمی شوند. دنی آیلو بازیگر اصلی نقش تونی روزاتو، یکی از اوباش در فیلم پدرخوانده قسمت دوم در اینجا نیز یکی از نقش های اصلی را دارد. باوجود ارتباطات متعدد، چندین شخصیت منحصر به فرد وجود دارند که تماشای The Last Don را لذت بخش می کند .علاوه بر این، این سریال تنها سه قسمت دارد، از این رو آخرین دون برای کسانی که ترجیح می دهند برای مدت طولانی به یک سریال نچسبند، یک گزینه بسیار سریع و عالی است.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۵- Magic City (2012 – ۲۰۱۳)

شهر جادویی یکی دیگر از سریال های گانگستری ساختگی جذاب است که با مناظر رنگارنگ استخر، لباس های شیک و دکور داخلی خود خودنمایی می کند. این سریال که در دهه ۵۰ روایت می شود، پیروزی ها و بدبیاری های ایکه ایوانز (جفری دین مورگان)، مالک هتل میرامار پلایا در میامی را روایت می کند. این هتل پر زرق و برق محل مورد علاقه همکاران و اوباش فیدل کاسترو است، بنابراین ایک خیلی زود خود را در جستجوی جلب سرمایه گذاری از یک رییس مافیای بی رحم یهودی می بیند، اقدامی که تقریباً به ضرر او تمام می شود.

این سریال از آن دست مجموعه های تلویزیونی است که خوب و بد کسب و کار و خوشگذرانی را به دقت تشریح می کند. و از آنجایی که تمام تصمیم گیری های مالی حول هتل میرامار پلایا متمرکز است، این سریال در مقایسه با دیگر پروژه هایی که دارای شخصیت هایی مافیایی هستند، بسیار قوی تر و دنبال کردن آن ساده تر به نظر می رسد.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۴- Warrior (2019 – تاکنون)

طرفداران پیکی بلایندرز به احتمال زیاد از تماشای سریال مبارز لذت خواهند برد زیرا این سریال یک پروژه تاریخی با جلوه های بصری مرتبط با زغال سنگ و فولاد است که فعالیت های اقتصادی یک دوره تاریخی را تعریف می کند. علاقه مندان به فیلم های رزمی با تنش و اکشن بالا نیز از این سریال لذت خواهند برد زیرا قهرمان داستان، آه سام، در تمام رشته های رزمی از جیت کان دو تا جو جیتسو مهارت دارد. بعد از همه این ها اینکه این سریال توسط دختر بروس لی، شانون، از یک ایده سریالی که پدرش قبل از مرگش داشت، ساخته شد.

اکشن سریال مبارز بسیار زیاد است و داستان سریال در مورد سازمان های تبهکاری است که آه سام پس از مهاجرت از چین به محله چینی ها در سان فرانسیسکو مجبور به همکاری با آن ها می شود. جاناتان تروپر – که سریال بانشی (Banshee) را خلق کرده بود – به عنوان تهیه کننده اجرایی این سریال فعالیت می کند، بنابراین طراحی سکانس های مبارزه این دو تا حدودی مشابه است. با این حال، این روابط بین شخصیت ها است که بیش ترین جذابیت را دارد.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۳- Power Book II: Ghost (2020 – تاکنون)

سریال اورجینال قدرت که توسط کورتیس “۵۰ سنت” جکسون تهیه شد، در دهه ۲۰۱۰ به محبوبیت رسید، اما پاور بوک ۲: گوست دور از رادار طرفداران تلویزیون باقی مانده است. این سریال در مورد گانگستری شیطان صفت اما دوست داشتنی به نام طارق سنت پاتریک است که تلاش می کند بین زندگی دانشجویی و شغل تبهکاری اش تعادل برقرار کند. همچنین یکی از بیرحم ترین زنان شرور تاریخ تلویزیون در این سریال حضور دارد که نقش او را مری جی بلیج، خواننده بازی می کند.

هیچ شخصیتی در پاور بوک ۲: گوست قطب نمای اخلاقی خوبی ندارد، بنابراین تعیین اینکه چه کسی را دوست داشتنی می یابید کاملاً چالش برانگیز است. همچنین در این سریال تلاش خوبی می شود تا روابط پیچیده خانوادگی و دوستی ها نیز تشریح شود، به این معنی که این سریال درام از شبکه استارز تنها درباره خشونت نیست. علاوه بر این، به لطف استفاده از لهجه خیابانی دقیق و پرهیز از کلیشه ها، این سریال فرهنگ سیاهپوستی را بهتر از سریال اورجینال ارج می نهد.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۲- ZeroZeroZero (2020)

اکثر سریال های جنایی به ندرت به بینندگان نشان می دهند که چگونه محصولات غیرقانونی از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می شوند، با این حال سریال صفر صفر صفر یک روایت کامل از این موضوع می سازد. در این سریال، وقتی ارسال یک محموله کوکائین که توسط یک کارتل مکزیکی به یک خانواده تبهکار ایتالیایی فروخته می شود، با تاخیر همراه می شود، مشکلاتی برای گروه های مختلف به وجود می آید.

عنوان ZeroZeroZero به آرد گندم سه دانه ریز اشاره دارد، نامی که قاچاقچیان مواد مخدر گاهی اوقات برای اشاره به کوکائین خالص از آن استفاده می کنند. جدا از سرگرم کردن بینندگان، این سریال بسیار آموزنده است زیرا نشان می دهد که چه تعداد بازیگر معمولاً در تجارت مواد مخدر درگیر هستند. سیاستمداران، سربازان، مقامات بندری، و تجار واقعی و بسیاری دیگر در این تجارت دخالت دارند.

15 سریال گانگستری کمتر دیده شده ای که باید حتما ببینید

 

۱- Tulsa King (2022 – تاکنون)

پادشاه تالسا با وجود حضور سیلوستر استالونه، به اندازه دیگر سریال های تیلور شریدان، مانند یلواستون سر و صدا به پا نکرده است. با این حال، این سریال هنوز یک سریال نسبتاً جوان است که ممکن است با گذشت زمان بیشتر به چشم علاقمندان به تلویزیون بیاید. در این سریال، داستان کاپو دوایت “ژنرال” مانیفردی (استالونه) روایت می شود، کسی که پس از گذراندن ۲۵ سال حبس، به دنبال ساختن زندگی جدیدی در تالسا، اوکلاهما است.

از آنجا که او همیشه در حال شلیک به مردم نیست، قدرت بازیگری استالونه در اینجا به طور کامل به نمایش گذاشته می شود. دیالوگ ها و ژست های او تاثیرگذار هستند، و او ژست های چهره بیشتری نسبت به نگاه خیره معمول یک مرد سرسخت و خشن دارد. جدا از بازی فوق العاده این ستاره کهنه کار، پادشاه تالسا عناصر ضروری معمول ژانر تبهکاری و گانگستری مانند درگیری برای کسب قدرت، پولشویی و پایبندی به اصول کاری و اخلاقی خاص را در خود دارد.

روزیاتو

دکمه بازگشت به بالا