۱۰ نکته درباره کانون‌های خارجی گرد و غبار

تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر تاثیرات بسیار زیادی بر زمین گذاشته است که ازجمله مهم‌ترین تاثیرات آن خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی و افزایش گرد و غبار است که نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگر را متاثر و کانون‌های گرد و غبار بسیاری را ایجاد کرده است که غبار حاصل از آن‌ها به ایران نیز نفوذ می‌کند.

موبنا-تغییرات اقلیمی تاکنون تاثیرات مخرب بسیار زیادی داشته است که از جمله آن تاثیرات می‌توان به افزایش پدیده‌های حدی همچون توفان‌های ماسه و  گرد و غبار اشاره کرد که به لحاظ اقتصادی، سلامت و… آسیب زیادی به کشورها وارد کرده است. علاوه بر کانون‌های داخلی گرد و غبار، کانون‌های خارجی بسیاری وجود دارند که ایران را تحت تاثیر قرار می دهند.

سال گذشته اجلاسی با مضمون اجلاس منطقه‌ای گرد و غبار برگزار شد و امسال به دلیل گسترده‌تر و پرتکرار شدن توفان‌های گرد و غبار  این اجلاس در سطح بین‌المللی طی شنبه و یکشنبه هفته آینده (۱۸ و ۱۹ شهریورماه ) در تهران با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین المللی برگزار خواهد.

با توجه به موضوع گرد و غبار با منشاء خارجی در ادامه به ۱۰ نکته درباره آن اشاره می‌کنیم:

* به دلیل تغییرات اقلیمی، بارندگی‌ها کاهش یافته و این موضوع منجر به تخریب پوشش گیاهی شده است.

*هنگامی که زمین خشک می‌شود و این خشکی و خشکسالی تداوم دارد، آمادگی بیشتری برای رهاسازی خاک پیدا می‌کند و وزش بادهای معمولی هم به‌راحتی می‌تواند در این رهاسازی گرد و خاک تاثیرگذار باشند.

* با ضعیف بودن پوشش گیاهی، کمبود سبزینگی و علفزارها و افزایش مناطق کویری و خاک لخت در معرض باد و فرسایش بادی در برخی فصول خیزش گرد وخاک فراوان‌تر می‌شود.

*به دلیل کاهش بارندگی عمده‌ گرد و خاک‌های ایران از مناطق عراق، سوریه و اردن نشات می‌گیرد.

* علت بروز گرد و غبارهای ایران وعراق نیز کمبود رطوبت و نبود ساز و کار مناسب، خشکی محیط، کم‌بارشی و خشکسالی‌های سالانه است.

* گرد و غبار موجود در عراق و ایران سیستم‌های مهاجری هستند که در فصل بهار از غرب به شرق و یا شرق به غرب منتقل می‌شوند و تا اواسط تابستان بیشترین شدت، غلظت و گستردگی را دارند.

*علاوه بر عراق و مسایل زیست‌محیطی آن می‌توان به سامانه‌های جنوبی و وزش باد از جنوب به شمال و انتقال گرد و خاک از عربستان به ایران اشاره کرد.

*یکی از کانون‌هایی که مناطق شمال و شمال شرق ایران را تحت تاثیر قرار داده است، در صحرای قره قوم ترکمنستان واقع شده است که ۱۰ میلیون هکتار وسعت دارد.

*توفان‌های گرد و غبار از منشاء این کانون، پنج استان شمالی کشور ما را در فصول بهار و پاییز تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌نحوی که گاهی دید افقی به کمتر از ۱۰۰۰ متر می‌رسد.

*نکته مهم دیگر این است که نیمی از گرد و غبارهای جهان از حوالی آفریقا به گردش درمی‌آیند که این گرد و غبار از ایران عبور می‌کند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا