آتش زدن ضایعات کشاورزی، فرسایش خاک را افزایش می دهد

یک کارشناس محیط زیست، از بین رفتن بافت خاک، کاهش نفوذ آب، افزایش فرسایش خاک، افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا را از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی دانست.

موبنا-دکتر عماد مطالبی هوای پاک را حق زیستن برای نسلی زنده و پویا دانست که می خواهد از تهدیدها فرصت بسازد و با خودباوری و اتکا به سرمایه های طبیعی این سرزمین، فرم پایدار زیستی را هدیه به آیندگان دهد.

وی ادامه داد: تخریب در عرصه های زیستی سبب بر هم زدن تعادل در محیط زیست خواهد شد و لذا نباید بگذاریم که با اقدامات نابخردانه آلودگی های زیست محیطی افزایش یابد.

دبیر کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجمع مشورتی نظام مسائل شهرستان رشت، یکی از مصادیق آلودگی هوا که پس از برداشت برنج در استان گیلان شاهد آن هستیم را آتش زدن کاه و کلش دانست که می تواند از جنبه های تهدید علیه بهداشت عمومی باشد و متذکر شد: مطابق قانون هوای پاک می توان متخلفان را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

 

مطالبی بیان کرد: این مسٸله بسیار مهم است و لذا گشت های کنترل و نظارت در عرصه ها و پهنه ها و اراضی کشاورزی به منظور جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش می تواند موثر واقع گردد.

وی با بیان اینکه آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از شش ماه تا دو سال حبس است، خاطرنشان کرد: لازم است با ارایه ساز و کارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده شود و یا با جمع آوری و بسته بندی از آن به عنوان خوراک دام استفاده کرد؛ همچین در صنایع تبدیلی بخش کشاورزی کاربرد دارد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: از بین رفتن مواد تغذیه‌ای که طی دوره رشد در گیاه به جای مانده، نابودی مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

وی با اشاره به آشنا نبودن کشاورزان به قوانین و مبادرت به سوزاندن ضایعات برنج یا همان کاه و کلش، اضافه کرد: آتش زدن ضایعات با انگیزه از بین بردن آفات باعث حاصلخیزی خاک شالیزار نمی شود و با تخریب ساختار خاک، حاصلخیزی آن را نیز کاهش می دهد و دود ناشی از سوزاندن آنها علاوه بر اینکه سبب آلودگی محیط  زیست می شود و نیز با تشدید مشکلات قلبی و تنفسی سبب نارضایتی شهروندان می شود.

مطالبی خاطرنشان کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه سوزاندن کاه و کلش با مرکز فوریت های زیست محیطی و سامانه ۱۵۴۰ تماس برقرار کنند؛ همچنین باید با مشارکت تمامی گروه های مردمی و دهیاری ها و سایر مراجع مرتبط و همکاری آنان بتوانیم برنامه ریزی مناسبی را برای جلوگیری از آتش زدن کاه وکلش تهیه کنیم تا بتوانیم در مسیر آسایش شهروندان گام برداریم و مطلوبیت زیستی را برایشان فراهم سازیم.

ایسنا

دکمه بازگشت به بالا