از سایت‌های نامعتبر و دست‌فروش‌ها موبایل نخرید

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفت: به خریداران پیشنهاد می‌دهیم موبایل بدون گارانتی از دست‌فروش یا سایت‌های نامعتبر نخرند، چون با توجه به اینکه مکان مشخصی ندارند، امکان رسیدگی به تخلف آن‌ها نیست.

موبنا – محمدرضا رمضان، با بیان اینکه تاکنون شکایتی در رابطه به موبایل‌های ریپک یا رفرش شده به این اتحادیه گزارش نشده، گفت: اگر شکایتی در این رابطه به اتحادیه ارجاع شود، پیگیری خواهد شد.

وی افزود: اگر فردی کالایی از فروشگاه داراری جواز خرید کند و هرگونه تخلفی رخ دهد، می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند تا ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت به آن رسیدگی شود.

رمضان با بیان اینکه فروش هر کالایی که دستکاری شده و از حالت اورجینال خارج شده باشد، تخلف است، تصریح کرد: به طور کلی منحرف کردن خریدار از کالای اصل، تقلب است. اما تاکنون گزارشی در این رابطه به اتحادیه ارائه نشده است. به احتمال زیاد فروش این کالاها در سایت‌های نامعتبر و فروشگاه‌های فاقد جواز کسب انجام می‌شود که در حوزه فروش موبایل مرجعی ندارند.

اما به گفته وی مغازه‌داران دارای جواز کسب و سایت‌های مجوزدار طبق قانون عمل می‌کنند و در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران در ادامه تاکید کرد که مردم برای خرید موبایل به فروشگاه‌های دارای جواز کسب خرید کنند.

به گفته وی بیشتر شکایت‌هایی که به اتحادیه می‌رسد مربوط به کسانی است که از دست فروش خرید کرده‌اند یا به سایت‌های نامعتبر اعتماد و پول را برای آن‌ها واریز کرده‌اند، اما یا موبایلی تحویل نگرفته‌اند یا کالایی که تحویل گرفته‌اند دارای مشکل بوده، برای مثال رجیستر نداشته است.

رمضان با بیان اینکه قیمت موبایل نسبت به درآمد مردم بالا است، تصریح کرد: بنابراین به خریداران پیشنهاد می‌دهیم موبایل بدون گارانتی از دست‌فروش یا سایت‌های نامعتبر نخرند، چرا که حتما در آن غل و غشی انجام می‌گیرد. مغازه‌دار می‌داند اگر کالای دارای مشکل بفروشد، مشتری بر می‌گردد و دچار مشکل می‌شود. اما اگر از سوی دست‌فروش یا سایت نامعتبر مشکلی برای خریدار ایجاد شود، دستشان به جایی بند نیست، چون جا و مکانی برای رسیدگی ندارند. پس خواهش ما این است شهروندان فقط از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند.

گفتنی است؛ در ماه‌های اخیر برخی دست‌اندرکاران حوزه واردات موبایل، نسبت به فروش موبایل‌های ریپک یا رفرش هشدار داده‌اند. در اصل با تولید آیفون ۱۴، می‌توان گفت در حال حاضر در دنیا معدود کالای اصلی آیفون‌های مدل ۱۳ به پایین پیدا می‌شود، چرا که عملا تاریخ آن‌ها گذشته است. اما نکته مهم‌تر این است که این کالاها در مواردی فاقد کیفیت لازم است.

به طور کلی وقتی سری جدید آیفون عرضه می‌شود، سایت شرکت اپل ابتدا قیمت محصولات قبلی را ۱۰۰ دلار ارزان می‌کند و بعد تولید آن‌ها را متوقف می‌کند. از طرف دیگر وقتی موبایل آیفون خراب می‌شود، فروشگاه‌های اپل در دنیا این موبایل را از مشتری می‌گیرند و یک محصول نو به آن‌ها ارائه می‌دهند. بعد از مدتی وقتی دوره عرضه موبایل‌های قدیمی تمام می‌شود، موبایل‌هایی که خراب شده بازسازی و با برچسب RF به معنی رفرش عرضه می‌شود. با این حال، چون در ایران نمایندگی اپل وجود ندارد، این برچسب روی کالا تغییر می‌کند و با همان قیمت محصولات عادی در کشور فروخته می‌شود. اما در کشورهای دیگر این نوع محصولات با قیمت‌های پایین تر عرضه می‌شود.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا