جنجال اینفوگرافیک ایرنا درباره مقایسه گرانی دولت روحانی و رئیسی

ایرنا این اینفوگرافیک را در واکنش به اینفوگرافیک اخیر اعتماد تولید و منتشر کرد که قیمت ها و گرانی کالاها را در سال دوم ریاست رئیسی بیان کرده بود.

موبنا- اینفوگرافیک اول (شماره ۱ ) ایرنا که در ابتدا منتشر شد؛ دارای اشتباه است. قیمت های تیر ۱۴۰۰ در ستون روحانی و رئیسی متفاوت هستند و جهش یافته اند.

به گزارش روزنامه نگاری جدید، این جدول، مقایسه سال آخر روحانی یعنی تیر ۱۳۹۹ تا  تیر ۱۴۰۰ با سال اول رئیسی تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ است و نشان می دهد تورم سال اول رئیسی کمتر از تورم سال آخر روحانی است اما اطلاعات اولیه آن اشتباه و دارای تناقض هستند.

اینفوگرافیک اول

 اینفوگرافیک اشتباه ایرنا درباره مقایسه گرانی دولت روحانی و رئیسی

 ایرنا این اینفوگرافیک را در واکنش به اینفوگرافیک اخیر  اعتماد تولید و منتشر کرد که قیمت ها و گرانی کالاها را در سال دوم ریاست رئیسی بیان کرده بود.

ایرنا برای اصلاح، اینفوگرافیک اول را حذف و اینفوگرافیک دوم را منتشر کرد اما در اینفو دوم دست به مقایسه عجیبی زده است. سال آخر روحانی و سال دوم رئیسی.

براساس قیمت های موجود در اینفوهای ایرنا، خبرآنلاین نیز میزان و درصد گرانی ها را در سال آخر روحانی و سال اول رئیسی مقایسه کرده است.

اینفوگرافیک بعد از تصحیح و تغییر

 اینفوگرافیک اشتباه ایرنا درباره مقایسه گرانی دولت روحانی و رئیسی

خبرآنلاین هم نوشت:

خبرگزاری رسمی دولت در تلاش برای عددسازی جهت موفق نشان دادن دولت رییسی، ابداعات عجیبی را در دستور کار قرار داده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایرنا خبرگزاری رسمی دولت در حالی نسبت به تنظیم اینفوگرافیک برای موفق نشان دادن دولت رییسی در مهار تورم و شکست دولت روحانی در همین حوزه اقدام کرده که حتی تطابق اعداد را رعایت نکرده است

در ابتدا این خبرگزاری با عددسازی، نسبت به اعلام اعداد متفاوت برای کالاها در تیرماه ١۴٠٠ اقدام کرد اما بعدتر برای جبران این خطا، مبدا زمانی بررسی قیمت‌ها در دولت رییسی را ١۴٠١ تا ١۴٠٢ در نظر گرفت

در عین حال آنچه در جدول خبرگزاری رسمی به عنوان کالاها آمده، کالاهای اساسی سبد خانوار نیست. گویا تدوین‌کنندگان این گزارش ترجیح داده‌اند اقلامی چون گوشت،ماکارونی، انواع میوه و سبزیجات،روغن و شکر و … که هر کدام رشد عجیبی را شاهدند،از گزارش خود خذف کنند تا کارنامه عملکرد دولت سیزدهم خدشه‌دار نشود.

 

اینفوگرافیک خبرانلاین براساس اطلاعات ایرنا

 اینفوگرافیک اشتباه ایرنا درباره مقایسه گرانی دولت روحانی و رئیسی

اینفوگرافیک اعتماد درباره مقدار گرانی در دو سال ریاست جمهوری رئیسی

 اینفوگرافیک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا