دوربین شلنگی (آندوسکوپی) چیست؟ ۶ کاربرد مهم برای آن

دوربین شلنگی که به آن دوربین آندوسکوپی و بروسکوپ نیز گفته می شود، یکی از انواع محصولات نوین موجود در بازار است که می تواند برای بازدید از یک محیط مورد استفاده قرار گیرد.

مشاهده یک مکان دور از دسترس با چشم مسلح امکان پذیر نیست. این موضوع می تواند در بسیاری از صنایع احساس شود. به طور مثال، زمانی که نیاز به بازدید از داخل چاه و حفره است، ارسال یک انسان به داخل چاه اصلا منطقی نیست. به همین خاطر دوربین هایی به نام دوربین های شلنگی روی کار آمده اند که می توانند برای بازرسی قطعات، مشاهده داخل چاه و حفره و … مورد استفاده قرار گیرند. دوربین شلنگی در ابعاد مختلف و با تنوع بالایی در بازار کشور ایران وجود دارد. بنابراین، اگر می توانید از دوربین کابلی شلنگی استفاده کنید، ابتدا باید با انواع این دوربین ها آشنا شوید و سپس اقدام به خرید آن ها نمایید.

دوربین شلنگی (آندوسکوپی) چیست؟ 6  کاربرد مهم برای آن

دوربین شلنگی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد انواع دوربین شلنگی صحبت کنیم، باید در مورد اینکه این محصولات چیستند و چگونه تولید شده اند حرف بزنیم. دوربین شلنگی که به آن دوربین آندوسکوپی و بروسکوپ نیز گفته می شود، یکی از انواع محصولات نوین موجود در بازار است که می تواند برای بازدید از یک محیط مورد استفاده قرار گیرد.

این دوربین ها به دلیل این با نام شلنگی شناخته می شوند که دارای یک کابل بلند و مانند شلنگ هستند. در نوک این کابل یک عدد دوربین جایگذاری شده است که امکان بازرسی و مشاهده بخش های مختلف یک موتور، چاه و حفره و … را می دهد. دوربین کابلی شلنگی برای مواقعی که امکان بازدید از یک بخش با چشم مسلح نیست، استفاده می شود.

کاربردهای دوربین آندوسکوپی

دوربین آندوسکوپی با داشتن یک کابل منعطف می تواند به راحتی برای بازدید از بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین ها در صنایع متفاوتی قابل استفاده اند و تقریبا می توانیم بگوییم که هیچ محدودیتی جهت استفاده از آن ها وجود ندارد. پس برای بازرسی یک محیط صعب العبور، می توان از این دوربین ها استفاده کرد. اگرچه تنوع کاربردهای دوربین کابلی شلنگی بسیار زیاد است؛ اما در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

۱.       بازرسی قطعات خودرو

یکی از کاربردهای دوربین آندوسکوپی کابلی، بازرسی قطعات خودرو است. برای بازدید از موتور خودرو و قطعات داخلی آن یا باید برخی از قطعات باز شوند یا تعمیرکار مجبور است که از زاویه های مختلف به درون خودرو راه پیدا کند. این موضوع هم اجازه مشاهده دقیق قطعات خودرو را نمی دهد، هم روی سلامت تعمیرکار موثر می باشد. به همین خاطر توصیه می کنیم که حتما برای بازرسی قطعات خودرو از دوربین های شلنگی استفاده شود تا تمامی بخش ها با هر زاویه ای قابل مشاهده باشند.

۲.      مشاهده داخل چاه و حفره

برای مشاهده داخل چاه و حفره می توان از دوربین چاه و حفره استفاده کرد. این دوربین ها از نوع آندوسکوپی هستند و معمولا باید طول بسیار زیادی داشته باشند. عبور این دوربین ها از دهانه چاه و حفره به سادگی امکان پذیر است. فقط کافیست که آن ها را با طول مناسب انتخاب کنید.

۳.     بازرسی قطعات یک موتور

برای بازدید از قطعات موتورهای صنعتی می توان از دوربین شلنگی بازرسی قطعات استفاده کرد. دوربین شلنگی به راحتی و بدون اینکه نیاز به باز کردن قطعات موتور باشد، بخش های مختلف موتور را بررسی می کند. بنابراین، برای بازرسی دوره ای می توان از این دوربین ها استفاده کرد.

۴.     فیلم از جانوران و محیط زیست

عکس برداری و فیلم برداری از جوانان در محیط زیست، کار آسانی نیست. به خصوص اگر نیاز باشد که از لانه جانوران فیلم برداری شود. دوربین کابلی شلنگی می تواند برای برای فیلم برداری در محیط زیست، لانه جانوران و یا مکان های صعب العبور و خطرناک استفاده شود.

۵.     بازرسی دودکش ها

برای بازرسی دودکش های ساختمانی می توان از دوربین شلنگی استفاده کرد. این دوربین ها بدون نیاز به باز کردن دودکش ها فقط از یک بخش وارد می شوند و می توانند دلیل گرفتگی دودکش ها را مشخص کنند. بنابراین، بازرسی از دودکش ها با کمک دوربین های آندوسکوپی به راحتی امکان پذیر است.

۶.      بازرسی مدارات الکتریکی بدون باز کردن آن ها

برای بازرسی مدارات الکتریکی بدون باز کردن آن ها می توان از دوربین کابلی شلنگی استفاده کرد. این دوربین ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و با ضخامت پایین خودشان، به راحتی از میان قطعات مدار الکتریکی عبور می کنند. در این صورت اگر نقصی در مدار وجود داشته باشد، به راحتی می توان توسط دوربین آن را تشخیص داد.

دوربین شلنگی بدون مانیتور

انواع دوربین کابلی شلنگی

دوربین کابلی شلنگی، از جمله دوربین های مجهز است که می تواند با قابلیت های متفاوتی در بازار وجود داشته باشد. برخی از این دوربین ها دارای قابلیت تنظیم نور هستند تا بتوان بر اساس نور مورد نیاز در تصویر، از آن ها استفاده کرد.

دوربین شلنگی از لحاظ کیفیت دوربین، طول کابل، برند تولید کننده و قابلیت های اختصاصی که دارد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. اما به طور کلی می توان این دوربین ها را از نظر نوع عملکرد و اتصال به مانیتور به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد. در هنگام خرید دوربین چاه و حفره و یا دوربین شلنگی بازرسی قطعات باید به خصوصیات هر یک از انواع این دوربین ها توجه داشته باشید.

·        دوربین شلنگی مانیتوردار

یکی از انواع دوربین های شلنگی موجود در بازار که به وفور در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین شلنگی مانیتوردار است. همانطور که از نام این محصول مشخص است، به صورت مانیتوردار تولید شده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. طول کابل ها این دوربین ها بر اساس نظر مشتری می تواند متفاوت انتخاب شود؛ اما چیزی که در مورد این دوربین ها حائز اهمیت است، امکان مشاهده تصاویر دوربین با کمک مانیتور موجود در این سیستم است.

دوربین شلنگی آندوسکوپی مانیتوردار می تواند برای هر محیطی مورد استفاده قرار گیرد. اما معمولا کاربرد اصلی آن در محیط های صنعتی و خودرو است. این دوربین ها با کیفیت های متفاوت ساخته می شوند. بنابراین لازم است که بر اساس کیفیت تصاویر مورد نیاز برای ضبط، آن ها را انتخاب کرد.

·        دوربین آندوسکوپی بدون مانیتور با کابل USB و OTG

دوربین آندوسکوپی بدون مانیتور با کابل USB و OTG یکی از انواع دوربین های شلنگی است که بدون مانیتور تولید شده است. یعنی شما برای اینکه بتوانید تصاویر ضبط شده توسط این دوربین را مشاهده کنید، نیاز به یک گوشی، لپ تاپ، تبلت و … خواهید داشت. چون هیچ مانیتوری در این دوربین ها به کار نرفته است. قیمت دوربین بروسکوپ بدون مانیتور ارزان تر از دوربین هایی است که به همراه مانیتور تولید شده اند. به همین خاطر خرید آن ها برای صنایع مختلف، به صرفه تر و اقتصادی تر خواهد بود.

این دوربین های شلنگی می توانند با کابل USB و یا OTG به گوشی تلفن همراه و یا لپ تاپ وصل شوند. به دلیل اینکه امکان اتصال این کابل ها با رابط های مختلف به هر نوع گوشی تلفن همراه و لپ تاپی وجود دارد، می توان با خیالی راحت از این دوربین ها استفاده کرد.

دوربین آندوسکوپی بدون مانیتور با وای فای

یکی از انواع دوربین های آندوسکوپی موجود در بازار که به عنوان دوربین ویدیوسکوپ نیز شناخته می شوند، دوربین های آندوسکوپی بدون مانیتور هستند. این دوربین ها می توانند با اتصال به گوشی تلفن همراه، به راحتی امکان مشاهده داخل یک محیط را بدهند. دوربین ویدیوسکوپ بدون مانیتور وای فای، محصولی است که بدون نیاز به اتصال از طریق سیم USB یا OTG مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع وظیفه اتصال این دوربین ها به گوشی تلفن همراه برعهده سیستم وای فای می باشد.

این دوربین ها دارای قابلیت بازدید از یک محیط از راه دور هستند. با توجه به اینکه نیازی به نصب سیم از طریق آن ها به گوشی تلفن همراه نیست، می توان با انعطاف پذیری بیشتری از دوربین کابلی شلنگی وای فای استفاده کرد.

دوربین شلنگی (آندوسکوپی) مدل مانیتوردار

قیمت دوربین شلنگی در بازار

دوربین آندوسکوپی شلنگی موجود در بازار می تواند با قیمت های مختلفی خریداری شود که این موضوع تحت تاثیر طول کابل، نوع دوربین و مانیتوردار بودن یا نبودن آن است. دوربین های شلنگی وای فای معمولا قیمت بالاتری نسبت به دوربین های کابل دار دارند. همچنین قابلیت های اضافه شده به این دوربین ها نیز می تواند روی قیمت آن ها موثر باشد.

در صورت نیاز به خرید انواع دوربین کابلی شلنگی و ویدیوسکوپ، باید به مراکز فروش این محصولات مراجعه نمایید. تنوع این دوربین ها در بازار زیاد است؛ اما همه فروشگاه ها تنوع بالایی را به شما ارائه نمی کنند. بنابراین، انتخاب یک فروشگاه معتبر که محصولات باکیفیت و متنوعی را به شما ارائه کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فروشگاه اینترنتی دوربین مینی دی وی پرو، یکی از مراکز فروش انواع دوربین آندوسکوپی، دوربین چاه و حفره و بازرسی قطعات صنعتی است. می توانید هر یک از انواع این دوربین ها را با قیمت مناسب از این فروشگاه تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا