کشف راهکاری جدید برای جلوگیری از ضعف بینایی

دانشمندان از فناوری نانو برای کمک به مقابله با یک علت رایج ضعف بینایی استفاده کردند.

موبنا – به گزارش ساینس‌دیلی، دانشمندان راهی برای استفاده از فناوری نانو جهت ایجاد یک داربست ۳ بعدی برای رشد سلول‌های شبکیه پیدا کرده‌اند که راه را برای درمان یک علت شایع نابینایی هموار می‌کند. آن ها دریافتند که رشد سلول های شبکیه چشم می تواند به درمان نابینایی کمک کند.

محققان روی روشی برای رشد موفقیت آمیز سلول های اپی تلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) کار کرده اند که تا ۱۵۰ روز سالم و زنده می مانند. سلول های RPE درست خارج از بخش عصبی شبکیه قرار دارند و در صورت آسیب دیدگی می توانند باعث بدتر شدن بینایی شوند.

این اولین باری است که از این فناوری به نام «برق ریسی» برای ایجاد داربستی استفاده می‌شود که سلول‌های RPE می‌توانند روی آن رشد کنند. این روش می تواند درمان یکی از بیماری های چشمی با نام دژنراسیون ماکولا، یکی از شایع‌ترین شکایات بینایی در جهان را متحول کند.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یکی از علل اصلی نابینایی در کشورهای توسعه یافته است و انتظار می رود در سال های آینده به دلیل پیری جمعیت افزایش یابد. تحقیقات اخیر پیش بینی کرده است که ۷۷ میلیون نفر تنها در اروپا تا سال ۲۰۵۰ به نوعی AMD مبتلا خواهند شد.

نوشته های مشابه

پیش از این دانشمندان راهی را پیدا کرده بودند که برای احیای بینایی، مبتنی بر استفاده از ژن‌هایی است که سلول‌های خفته را به سلول‌های جدید حسگر نور در شبکیه چشم تبدیل می‌کنند تا جایگزین سلول‌های از دست رفته در اثر بیماری‌های ارثی شوند.

 منبع: فارس 

دکمه بازگشت به بالا