فناوری «لای‌ فای» ؛ اینترنت سوار بر نور !

در صورت استفاده از لای‌ فای ، اینترنت بدون منبع نور قابل استفاده نیست و نور را نمی‌توان خاموش کرد. این می‌تواند مکان‌ها و موقعیت‌هایی را که در آن‌ها می‌توان از لای‌فای استفاده کرد، محدود کند.

موبنا-استفاده از فضای اینترنت در حال افزایش شدیدی است. حجم ارتباطات جهانی هر دو سال یک بار دو برابر می‌شود و با این حال، طیف رادیویی فضای کافی برای رشد فراهم نمی‌کند و این امر در کاهش پایداری و پوشش موثر اتصال بی سیم و همچنین کاهش سرعت دیده می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا به سوی فناوری جدیدی حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، این روزها نام لای‌فای بسیار به گوش می‌خورد و آینده ارتباطات بی‌سیم ممکن است به یک فناوری جدید مبتنی بر نور به نام لای فای گره خورده باشد.
«لای فای»(Li-Fi) که مخفف لایت فیدلیتی(light fidelity) است، یک فناوری شبکه نوری بی‌سیم است که از نور مادون قرمز به جای سیگنال‌های رادیویی(وای فای) برای انتقال داده، استفاده می‌کند.
لای‌فای که پس از سال‌ها تحقیق، توسعه یافته است، اتصالی پرسرعت، پایدار، ایمن و سالم را به کاربران ارائه می‌دهد. انتقال داده از طریق لای‌فای بر اساس مدولاسیون یک پرتو نور ساطع شده توسط یک دستگاه فرستنده است که از طریق یک اتصال سیمی به شبکه اینترنت به یک دستگاه گیرنده که خود به یک دستگاه متصل است، وصل می‌شود.
لای‌فای چگونه کار می‌کند؟
ممکن است با کد مورس آشنایی داشته باشید که امکان برقراری ارتباط از طریق پالس‌های کوتاه و بلند را فراهم می‌کند. لای‌فای بر اساس یک اصل مشابه عمل می‌کند.
فناوری «لای‌ فای» ؛ اینترنت سوار بر نور !
لامپ‌های ال‌ای‌دی(LED) مجهز به فناوری لای‌فای با تنظیم شدت نور خود با سرعت ده‌ها هزار تغییر در ثانیه سیگنالی را منتشر می‌کنند.
این پالس نوری که با چشم غیرمسلح کاملا نامحسوس است، دریافت می‌شود و به یک سیستم دوتایی تبدیل می‌شود. سپس توسط دستگاه‌های متصل ترجمه می‌شود، درست مانند سایر اطلاعات دیجیتال.
این انتقال بین یک نقطه فرستنده که معمولا روی سقف نصب می‌شود تا پوشش پرتو نور را به حداکثر برساند و یک دانگل گیرنده متصل به رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت کاربر انجام می‌شود.
گفته می‌شود لای فای سرعتی بالغ بر ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه دارد. این سرعت انتقال داده برای کارهایی مانند بازی یا واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بسیار مفید خواهد بود.
منشاء اصطلاح لای‌ فای
همانطور که پیش از این گفته شد، اصطلاح لای‌فای از واژه‌ی «Light Fidelity» گرفته شده است. اصطلاح «نور» که در سال ۲۰۱۱ توسط استاد دانشگاه ادینبرو ابداع شد به استفاده از نور به عنوان یک واسطه اشاره دارد، در حالی که fidelity ادامه دهنده‌ی سلسله کلمات اختصاری فناورانه‌ای است که به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد.
فناوری «لای‌ فای» ؛ اینترنت سوار بر نور !
این فناوری جدید نام خود را از(Wireless Fidelity) یا همان وای‌فای الهام گرفته است که خود از اصطلاح HiFi Fidelity گرفته شده بود که فناوری ضبط با کیفیت بالای صدا یا تصویر است.
مزایای لای‌فای
لای‌فای مزایای متعددی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
یک فناوری تسخیرناپذیر
یکی از مزایای اصلی لای‌فای امنیت است. از آنجایی که نور نمی‌تواند از ساختارهای مات عبور کند، اینترنت لای‌فای تنها برای کاربران داخل یک اتاق در دسترس است و کاربران در اتاق‌ها یا ساختمان‌های دیگر نمی‌توانند به آن نفوذ کنند.
برخلاف وای‌فای که در آن امواج فرکانس رادیویی می‌توانند در معرض هک شدن از سوی منابع خارجی قرار بگیرند، داده‌های منتقل شده از طریق لای‌فای در یک ناحیه تعیین شده محدود می‌ماند. این مزیت برای نهادهای دولتی، موسسات حقوقی و سایر سازمان‌هایی که با داده‌های حساس سر و کار دارند و در برابر جرایم سایبری آسیب‌پذیر هستند، اهمیت بالایی دارد.
دسترسی راحت
اتصال مداوم به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به طور همزمان بدون تاخیر در فضای اینترنت جستجو کنند و این مزیت آن را برای مدارس و فضاهای باز که دسترسی بی‌وقفه به اینترنت برای کار و یادگیری در آنها بسیار اهمیت دارد تبدیل به گزینه‌ای ایده آل می‌کند.
لای‌فای با استفاده از نور مرئی کار می‌کند. از آنجایی که خانه‌ها و دفاتر دارای لامپ‌های ال‌ای‌دی برای روشنایی هستند، می‌توان از همان منبع نور برای انتقال داده‌ها استفاده کرد. از این رو از نظر هزینه و همچنین انرژی بسیار کارآمد است.
هر جا منبع نوری وجود داشته باشد، اینترنت می‌تواند وجود داشته باشد. لامپ‌ها در همه جا وجود دارند، در خانه‌ها، ادارات، مغازه‌ها، مراکز خرید و حتی هواپیماها و این بدان معناست که انتقال داده با سرعت بالا می‌تواند در همه جا در دسترس باشد.
فناوری «لای‌ فای» ؛ اینترنت سوار بر نور !
عدم تداخل با سایر فرکانس‌ها
هیچ آلودگی فرکانس رادیویی که بتواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و خانه‌های سالمندان که رفاه افراد آسیب‌پذیر در آنها اهمیت دارد، وجود ندارد.
نصب لای‌فای منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و کاهش اثرات کربن در بخش‌های حمل و نقل و هوانوردی می‌شود.
امواج نوری لای‌فای با امواج فرکانس رادیویی تداخلی ندارد و آن را با سایر فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم مانند وای‌فای، ۴G و ۵G سازگار می‌کند. این سازگاری همچنین آن را به یک راه حل بهینه برای سفرهای هوایی تبدیل می‌کند، زیرا تداخلی با تجهیزات داخل هواپیما ایجاد نمی‌کند.
اما با وجود تمامی این مزایا لای‌فای معایبی نیز دارد.
فناوری «لای‌ فای» ؛ اینترنت سوار بر نور !
در صورت استفاده از لای‌فای، اینترنت بدون منبع نور قابل استفاده نیست و نور را نمی‌توان خاموش کرد. این می‌تواند مکان‌ها و موقعیت‌هایی را که در آن‌ها می‌توان از لای‌فای استفاده کرد، محدود کند.
اگرچه استفاده از نور مرئی امنیت آن را حفظ می‌کند اما نور نمی‌تواند به دیوارها نفوذ کند و بنابراین بُرد سیگنال‌ها توسط موانع فیزیکی محدود می‌شود.
سایر منابع نور ممکن است با سیگنال‌ها تداخل کنند. یکی از بزرگترین اشکالات احتمالی رهگیری سیگنال‌ها در فضای باز است. نور خورشید در سیگنال‌ها اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه اینترنت قطع می‌شود.
با وجود تمامی مزایای جالب توجه این فناوری باید اشاره کرد که هنوز نمی‌توان لای‌فای را به عنوان جایگزینی قطعی برای وای‌فای دانست و پیش از آن باید زیرساخت‌های مناسب برای آن ایجاد شده و معایب این فناوری تا حد امکان رفع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا