حل معمای قتل گدای ثروتمند تهرانی / ۵ دلیل برای اثبات قتل توسط عمو و برادرزاده تبهکار

با گذشت ۲۸‌ ماه از قتل گدای میلیونر در پایتخت، عمو و برادرزاده‌ای که در این جنایت بازداشت شده بودند، مجرم شناخته شدند. هر‌چند این دو نفر در تمامی مراحل تحقیقات مدعی شدند که بی‌گناه هستند اما بازپرس جنایی با مطرح کردن ۵دلیل که نشان می‌دهد آنها عاملان جنایت هستند، ‌کیفرخواست قتل عمد برایشان صادر کرد.

موبنا-اسرار این جنایت سی‌ام فروردین سال ۱۴۰۰ فاش شد. آن روز فردی با پلیس تماس گرفت و گفت از خانه همسایه‌شان که مردی سالخورده و تنهاست، بوی تعفن به مشام می‌رسد. بعد از این تماس، مأموران راهی محل زندگی این مرد ۷۰ ساله شدند و پس از ورود به خانه ویلایی قدیمی با جسد متعفن مرد تنها که در زیرزمین افتاده بود مواجه شدند.

دست و پای وی با طناب پلاستیکی بسته و دور گردنش هم طناب پلاستیکی پیچیده شده بود. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که حدود ۱۰ روز از قتل مرد تنها می‌گذرد. تیم جنایی در ادامه با به‌هم‌ریختگی وسایل خانه مقتول روبه‌رو شدند. این موضوع نشان می‌داد، عامل یا عاملان جنایت با انگیزه سرقت دست به قتل وی زده‌اند؛ چرا که شواهد نشان می‌داد برخی از اموال وی دزدیده شده‌اند.

آنطور که مشخص بود پیرمرد وضع مالی خوبی داشت. تحقیقات نشان می‌داد که او هر روز صبح برای گدایی از خانه‌اش خارج می‌شد و شب با دست پر به خانه برمی‌گشت. این موضوع را همسایه‌ها نیز تأیید کردند و یکی از آنها گفت: حدود ۲۰ سالی می‌شد که مقتول در خانه ویلایی قدیمی زندگی می‌کرد. در این چند سال کسی به خانه او رفت وآمد نداشت. ما احتمال می‌دادیم که او همسر و فرزندی ندارد. فقط به برخی از همسایه‌ها گفته بود که یک خواهر دارد که او هم در شهرستان زندگی می‌کند.

کارآگاهان در بررسی‌های بیشتر یک دفترچه بانکی در خانه مقتول کشف کردند که نشان می‌داد سال‌ها قبل مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان به یکی از حساب‌های بانکی‌اش واریز کرده و دیگر پولی از آن حساب برداشت نکرده است. علاوه بر این با کشف فیش‌های بانکی مشخص شد که مقتول مبالغ زیادی در حساب‌های دیگرش داشته و احتمالا بخشی از پول‌ها را نیز در خانه‌اش نگهداری می‌کرده است اما در ادامه جست‌و‌جوهای تیم جنایی هیچ پولی از خانه وی کشف نشد و این یعنی عامل یا عاملان جنایت آنها را سرقت کرده بودند. علاوه بر این گوشی موبایل مقتول نیز سرقت شده بود و همه این شواهد نشان می‌داد که انگیزه قاتلان برای قتل گدای ثروتمند، سرقت پول‌های او بوده است.

۱۷‌ ماه بعد از جنایت

تحقیقات مأموران به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران برای شناسایی قاتل یا قاتلان ادامه داشت تا اینکه در شهریور سال ۱۴۰۱یعنی ۱۷‌ماه پس از جنایت، گوشی موبایل مقتول روشن شد که ردیابی‌ها نشان داد در اختیار مرد جوانی است. این مرد سارقی سابقه‌دار بود که بارها زندان را تجربه کرده بود که به دستور بازپرس پرونده بازداشت شد اما در بازجویی‌ها خودش را بی‌گناه دانست. او گفت که مدتی قبل گوشی تلفن همراهش خراب شد و این گوشی را از برادرزاده‌اش امانت گرفته و خبر نداشته که متعلق به مردی است که به قتل رسیده است.

با این ادعا، مأموران پلیس سراغ برادرزاده وی رفتند. اتفاقا او هم از مجرمان سابقه دار بود اما پس از دستگیری ادعاهای متفاوتی مطرح کرد و در نهایت گفت که گوشی موبایل را در خیابان پیدا کرده است. بازپرس جنایی تهران، با توجه به اظهارات عجیب و ضد‌و نقیض عمو و برادرزاده و شواهد و مدارکی که علیه آنها وجود داشت، دستور بازداشت هر دو را صادر کرد.

   ۲۸‌ ماه پس از جنایت

در ۲۸ ماه گذشته  عمو و برادرزاده که از مجرمان سابقه دار هستند، به عجیب‌ترین شکل ممکن قتل گدای ثروتمند را انکار کردند؛ حال آنکه تمام شواهد و مدارک علیه آنها بود. از سوی دیگر برای تکمیل این پرونده جنایی باید درخواست اولیای دم نیز درباره اینکه آیا قصاص می‌خواهند یا دیه در پرونده ثبت می‌شد. به همین دلیل خواهر و برادر مقتول راهی دادسرای جنایی تهران شدند و برای قاتلان برادرشان درخواست قصاص کردند.

حالا با گذشت ۲۸‌ماه از جنایت، ‌قاضی وحید ناصری بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران با ارائه ۵ دلیل قضایی عموو برادرزاده را گناهکار شناخته و برای آنها به اتهام مشارکت در قتل، کیفرخواست صادر کرده است. دلیل اول کشف گوشی موبایل مقتول بود که در دست یکی از متهمان بود و اظهارات عجیب و متناقضی که هردو نفر آنها درباره گوشی موبایل مقتول مطرح می‌کردند. دلیل دوم اینکه ردیابی‌های تخصصی پلیس نشان می‌داد که موبایل این دو نفر در زمان جنایت در اطراف خانه مقتول روشن بوده است.

سومین دلیل این بود که ردپای عمو و برادرزاده در اطراف خانه مقتول به‌دست آمده و حتی همسایه‌ها در تحقیقات اظهار داشتند که این دو نفر را آخرین بار در محل دیده بودند و دوربین‌های مداربسته نیز چهره آنها را ثبت کرده بود. چهارمین دلیل برای اثبات قتل از سوی عمو و برادرزاده، سابقه دار بودن این دو نفر بود. آنها بارها به جرم سرقت دستگیر و روانه زندان شده بودند و از روزی که به‌عنوان مظنون در قتل گدای ثروتمند بازداشت شده بودند، اظهارات ضد‌و نقیضی مطرح می‌کردند و تناقض‌گویی داشتند. اما پنجمین و آخرین دلیل این بود که مقتول دو روز قبل از اینکه به قتل برسد در تماس تلفنی با خواهرش عنوان کرده بود که ۲ نفر وارد خانه او شده و قصد سرقت داشتند. مشخصاتی که او از آنها برای خواهرش عنوان کرده بود، با مشخصات ظاهری عمو و برادرزاده مطابقت داشت.

بنابراین جای تردید برای بازپرس جنایی درخصوص اینکه عمو و برادرزاده گناهکار هستند، ‌باقی نماند. در این شرایط بازپرس وحید ناصری برای عمو و برادرزاده به اتهام مشارکت در قتل کیفرخواست صادر کرد تا آنها به‌زودی در دادگاه کیفری پای میزمحاکمه بروند.

رکنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا