نیویورک تایمز: بایدن از نتانیاهو خواسته «اصلاحات قضایی» را فورا متوقف کند

روزنامه نگار معروف یهودی – آمریکایی که روابط نزدیکی با رئیس جمهوری این کشور دارد در سخنانی از خواسته وی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرده برداشت و اعلام کرد که خواسته بایدن از نتانیاهو توقف فوری روند تصویب لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» است.

موبنا-توماس فریدمن روزنامه نگار معروف یهودی – آمریکایی با انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز در این باره فاش کرد که جو بایدن وی را برای ارسال پیامی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ضرورت توقف روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی فراخواند.

وی گفت در این نامه خطاب به نتانیاهو آمده است: “اصلاحات را فوراً متوقف کنید. هیچ چیزی با این اهمیت را بدون اجماع گسترده تصویب نکنید، چراکه در غیر این صورت چیزی را در “دموکراسی اسرائیل” و روابط با آمریکا از بین خواهید برد که ممکن است دیگر به حالت قبل بازنگردد.”

فریدمن همچنین نوشت که بایدن احترام زیادی برای تظاهرکنندگان ابراز کرد و گفت که آنها بیانگر دموکراسی ادعایی رژیم صهیونیستی هستند. وی درباره نتانیاهو نیز افزود که کودتا علیه سیستم قضایی بر توانایی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین تاکید کرد: بایدن به شدت نگران آینده “اسرائیل” است.

فریدمن به نقل از بایدن آورده است: واضح است که اسرائیلی‌ها نظرات محکمی درباره قوانین مذکور دارند و معترضان مظهر “دموکراسی اسرائیل” هستند و این “دموکراسی” باید اصل روابط میان آمریکا و اسرائیل در نظر گرفته شود.

طبق گزارش فریدمن، بایدن معتقد است: دستیابی به اجماع درباره موضوعات بحث برانگیز مستلزم صرف زمان لازم برای آن است و در تغییرات بزرگ، این امر بسیار مهم است. توصیه من به رهبران اسرائیل این است که عجله نکنید. من فکر می‌کنم بهترین نتیجه این است که در جستجوی تفاهم باشید.

این روزنامه نگار معروف یهودی – آمریکایی همچنین می‌گوید، به رسمیت شناختن تظاهرات در اراضی اشغالی توسط بایدن بیانگر این مساله است که دولت آمریکا اتفاقات رژیم صهیونیستی را فراتر از درگیری میان کابینه و اپوزیسیون می‌داند.

این اظهارات پس از آن بیان شده است که رسانه‌های عبری دوشنبه شب اعلام کرده بودند که بنیامین نتانیاهو و جو بایدن با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

این رسانه‌ها به نقل از سه مسؤول آمریکایی و صهیونیستی گزارش دادند که طرفین در این مکالمه تلفنی برخی مسائل از جمله طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو و تصویب کاهش اختیارات دستگاه قضایی در کنست را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن از نتانیاهو برای سفر به این کشور در آینده نزدیک دعوت کرده است.

ایسنا

دکمه بازگشت به بالا