۱۴۰طرح کلان ملی برای رفع وابستگی به خارج اجرا می‌شود

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری آخرین وضعیت و تعداد طرح های کلان و موافقت نامه های مهم با دستگاه ها را تشریح کرد.

موبنا-میثم فرج الهی درباره آخرین وضعیت طرح های کلان معاونت علمی توضیح داد و گفت: در مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران، طرح هان کلان به طرح هایی گفته می شود که به لحاظ ابعادی، مالی و توسعه فناوری و اثرگذاری بر حل مساله کشور موثر هستند.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۴۰ پروژه کلان جاری داریم و در حال حمایت از آنها هستیم، گفت: همچنین چندین طرح مهم دیگر در دست بررسی است و در صورت تصویب داوران، کمیته و ستادهای ما به طرح های کلان اضافه خواهد شد.

فرج اللهی خاطرنشان کرد: هدف ما از طرح های کلان در دو حوزه تعریف می شود؛ نخست اینکه یک محصول فناورانه تولید و یک نیاز فناوری در کشور را مرتفع می کند و دوم اینکه بر اقتصاد دانش بنیان تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در مرکز مدیریت طرح های کلان دو دیدگاه وجود دارد؛ در برخی طرح ها مجری ها به ما مراجعه می کنند و یا ممکن است ما یک نیاز فناورانه را شناسایی کنیم. مثلا در تفاهم با همکاری سازمان انرژی اتمی چندین نیاز اصلی صنعت هسته ای را شناسایی و با آن ها توافق کردیم و در حال حاضر پیگیر اجرایی کردن این تفاهم نامه هستیم.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به توافق ۸ میلیون دلاری با سازمان انرژی اتمی برای تولید یک محصول افزود: برای تولید یک ماده مهم در صنعت پزشکی که ۱۰۰ درصد هم وارداتی است، با همکاری سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه هسته ای مقرر شد با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و فناور دانش فنی آن را در کشور توسعه دهیم.

فرج اللهی بیان کرد: این محصول یک محصول استراتژیک بوده و ما وابستگی ۱۰۰ درصدی برای واردات آن داشتیم که انشاالله در تولید آن به خودکفایی خواهیم رسید.

وی در ادامه به تفاهم با وزارت نفت برای رفع نیازهای مهم این صنعت اشاره کرد و افزود: در تفاهم با وزارت نفت مقرر شد برای رفع اقلام گلوگاهی آن ها اقدام شود و به همین منظور با کمک شرکت های دانش بنیان ۷ نیاز گلوگاهی (تجهیزات صنعت نفت) برطرف خواهد شد تا دیگر نیازی به واردات نباشد. این موافقت نامه چیزی بالغ بر ۲ میلیارد دلار بازار است.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین با وزارت جهاد کشاورزی موافقتنامه خوبی امضا کردیم که با توان حمایتی معاونت علمی نیازهای حوزه کشاورزی، بذرهای هیبریدی، آبزیان، گلخانه ای و … از ظرفیت شرکت های دانش بنیان ها رفع کنیم.

فرج الهی ضمن اعلام اینکه بالغ بر ۱۰ موافقت نامه با سایر سازمان ها، دستگاه ها و وزارتخانه ها از جمله خاتم الانبیا، صندوق بازنشستگی و …. به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: در این موافقت نامه ها کاملا مباحث مالی در نظر گرفته شده است و وظایف طرفین مشخص است.

وی بیان کرد: از طرفی معاونت علمی هم چندین کلان پروژه در حوزه تجهیزات پزشکی تعریف کرده که برخی طرح ها امسال و برخی سال آینده اجرایی می شود. به طور مثال تجهیزات مبتنی بر ایکس ری ها، سی تی اسکن ها و کیت های پزشکی، دستگاه های اندازه گیری قند خون و … از جمله پروژه های معاونت به شمار می رود.

مهر

دکمه بازگشت به بالا