چرا وزنه‌برداری در استان‌ها آب رفته است؟

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور کمبود شدید وزنه‌بردار در کشور را نمایان ساخت و فدراسیون باید به دنبال زنده کردن وزنه‌برداری در استان ها باشد.

موبنا-مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور مهمترین رویداد داخلی ایران محسوب می‌شود که برای سال ۱۴۰۲ در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به صورت متمرکز در اردبیل برگزار شد.

فدراسیون وزنه‌برداری تصمیم گرفت در این دوره تیم های برتر را براساس رده بندی مدالی مشخص کند نه امتیاز. نکته مهم و قابل توجه در بخش مردان این بود که ۸۷ نفر در رده نوجوانان، ۹۳ نفر در رده جوانان و ۱۰۶ نفر در بزرگسالان شرکت کردند. هیچ استانی در رده بزرگسالان با ترکیب ۱۰ نفره و کامل شرکت نکرد و در رده جوانان تنها خوزستان و در نوجوانان تنها اردبیل با ترکیب کامل بودند.

در رده بزرگسالان، اردبیل(۹نفر)، کرمانشاه(۸ نفر)، مازندران، هرمزگان و اصفهان هر کدام (۷ نفر) بیشترین شرکت کننده را داشتند. استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با داشتن یک وزنه‌بردار کمترین سهم را در قهرمانی کشور داشتند.  آذربایجان غربی، خراسان شمالی و یزد هم در رده بزرگسالان نماینده‌ای نداشتند.

چرا وزنه‌برداری در استان‌ها آب رفته است؟

 

پشتوانه‌های وزنه‌برداری از دل همین نفراتی که در استان‌ها وزنه می‌زنند، بیرون می‌آیند اما بارها عنوان شده بود که وزنه‌برداری با وجود قدمت زیادی که دارد، در استان‌ها رو به افول است و اقبال عمومی نسبت به آن کم شده است. همین مسئله نگرانی‌ها را برای آینده وزنه‌برداری ایران دوچندان کرده است. در حال حاضر مهمترین برنامه‌ای که فدراسیون باید در نظر بگیرد این است که وزنه‌برداری در استان‌ها زنده شود در غیر این صورت همین داشته‌ها هم به مرور از دست می‌رود.

*مسابقات را کیفی کردیم تا عیار وزنه‌برداران را در استان‌ها بسنجیم

چرا وزنه‌برداری در استان‌ها آب رفته است؟

 

بهداد سلیمی نایب رییس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی تعداد کم شرکت کننده‌ها در مهمترین رویداد داخلی وزنه‌برداری بیان کرد: مسابقات را کیفی کردیم تا وضعیت استان‌ها را از لحاظ مدالی بسنجیم. نیاز داشتیم عیار و کیفیت وزنه‌برداران را در استان‌ها بررسی کنیم. برگزاری مسابقات براساس امتیازدهی باعث می‌شد که تیم‌هایی که به صورت کمی شرکت کنند، برای امتیاز رقابت کنند تا روی سکو بروند. ملاک را از امتیاز به سمت مدال بردیم تا استان‌ها انگیزه پیدا کنند کیفیت وزنه‌برداران خود را بالاتر ببرند.

او ادامه داد: از لحاظ کمیت تعداد نفرات در قهرمانی کشور کم شد و در برخی رده‌ها، بعضی استان‌ها شرکت کننده نداشتند چون مطابق با رکورد ورودی که ما دادیم، فردی نداشتندکه در حد رکورد ورودی باشد. با این حال به نظرم مسابقات قهرمانی کشور برای اولین سال که با این شیوه برگزار شد، خوب بود. از لحاظ کمیت هم به نظرم سال آینده تعداد شرکت کننده بیشتر خواهد شد.

سلیمی در پاسخ به این پرسش فکر می‌کند اگر مسابقات با شیوه امتیازدهی برگزار می‌شد، نفرات بیشتری شرکت می‌کردند؟ تاکید کرد: قطعا بیشتر می‌شد چون تیم‌ها می‌آمدند که سکو بگیرند اما به آن هدفی که ما داشتیم، نمی‌توانستیم برسیم. چون مربیان هم کمتر ریسک می‌کردند و وزنه پایین‌تر می‌گرفتند تا ورزشکار اوت نکند و امتیاز از دست ندهند. در این صورت نمی‌توانستیم کیفیت لازم را از ورزشکار ببینیم.

*شرایط از لحاظ سالن‌های ورزشی و سخت افزار نگران کننده است

نایب رییس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کند با توجه به نفرات شرکت کننده، وضعیت استان‌ها نگران‌کننده است؟ گفت: قطعا شرایط از لحاظ سالن های ورزشی، سخت افزار  و ورود وزنه‌بردار نگران‌کننده است. ما برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت انجام دادیم تا در این مورد به نتیجه برسیم و وزنه‌برداران بیشتری را به سمت این رشته سوق دهیم.

سلیمی در مورد اینکه پدیده خاصی در قهرمانی کشور کشف شد؟ گفت: کسانی که یک سال گذشته در رده های سنی به عنوان پدیده شناسایی کردیم در اردوی تیم ملی هستند. با توجه به در پیش بودن مسابقات قهرمانی آسیا هند، کادرفنی اجازه نداد که آنها در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنند. با این حال آقای پانزوان لیستی ارائه داد که ۱۰ نفر در جوانان و پنج نفر را در نوجوانان مد نظر داشت و پس از گرفتن تست دوپینگ، با شروع مراحل جدید اردو، به بدنه تیم پایه اضافه می‌شوند.

او در مورد پایین بودن سطح رکورد وزنه‌برداران در قهرمانی کشور بزرگسالان تصریح کرد: به هر حال ورزشکاری که می‌خواهد به مسابقات بین‌المللی برود و مدال بگیرد باید سطح خود را بالاتر بیاورد و باید خودش را به رکوردهای آسیا و جهان نزدیک کند.

ایسنا

دکمه بازگشت به بالا