پوتین فرمانده جدیدی برای واگنر پیشنهاد کرد؛ «آندری تروچف» کیست؟

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، فرمانده جدیدی را برای گروه نظامی خصوصی «واگنر» پیشنهاد کرده است، اقدامی که می تواند به چند دستگی در میان این گروه منجر شود؛ گروهی که اخیرا شورش کوتاهی علیه ارتش روسیه به راه انداختند و به بلاروس متحد نزدیک مسکو تبعید شدند.

موبنا-به نقل از العربی الجدید، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، فرمانده جدیدی را برای گروه نظامی خصوصی «واگنر» پیشنهاد کرده است، اقدامی که می تواند به چند دستگی در میان این گروه منجر شود؛ گروهی که اخیرا شورش کوتاهی علیه ارتش روسیه به راه انداختند و به بلاروس متحد نزدیک مسکو تبعید شدند.

پوتین در اظهاراتی به روزنامه روسی کومرسانت، گفت: به «آندری تروچف» پیشنهاد دادم به جای فرمانده فعلی آن یعنی «یوگنی پریگوژین» فرماندهی این گروه را برعهده بگیرد.

این روزنامه افزود: پوتین پنج روز پس از شورش نافرجام با پریگوژین و رهبران این گروه ملاقات کرد و به آنها گفت که می‌توانند تحت فرمان مستقیم فرمانده خود به جنگ ادامه دهند، مردی که به «سیدوی» به معنای «دارنده موهای خاکستری» معروف است، مقصود از این شخص، «آندری تروچف» است که پوتین او را به عنوان «فرمانده واقعی واگنر» توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه، پوتین درخصوص واکنش عناصر واگنر به این پیشنهاد گفته: «بسیاری از آنها به این پیشنهاد واکنش مثبتی داشته‌اند.»

روس‌ها او را به رنگ موهایش «سدوی» صدا می‌زنند و بر اساس اسناد تحریمی که اتحادیه اروپا در مورد وضعیت سوریه منتشر کرده است، او یک سرهنگ بازنشسته روسی و عضو موسس و مدیر عامل گروه واگنر است.

در این اسناد تحریمی آمده است که تروچف رئیس ستاد عملیات گروه واگنر در سوریه است.

بر اساس اسناد صادر شده در دسامبر ۲۰۲۱، ترچشف در آوریل ۱۹۵۳ میلادی در لنینگراد، در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمده است. وی به شکل ویژه در منطقه دیرالزور سوریه نقش داشته و سهم تعیین کننده‌ای در جنگ «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه علیه مخالفان داشته است.

سایر اسناد تحریمی بریتانیا که در ژوئن ۲۰۲۲ صادر شد، می‌گوید: «آندری نیکولایویچ تروچف، مدیر عامل گروه واگنر و عضوی از این گروه شبه نظامی بوده و در سرکوب غیرنظامیان در سوریه دست داشته است.»

در میان شرکای او می‌توان به «دیمیتری اوتکین»، بنیانگذار گروه واگنر که وی هم یک افسر سابق اطلاعات نظامی روسیه است، اشاره کرد، بر اساس اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا، تروچف با رهبران گروه واگنر، «الکساندر سرگیویچ کوزنتسوف» و «آندری بوگاتوف» در ارتباط است.

به گزارش سی ان ان به نقل از وب سایت روسی فونتانکا، تروچف کارمند سابق اداره واکنش سریع ویژه در ناحیه فدرال شمال غربی وزارت کشور روسیه بوده، وی همچنین از کهنه سربازان جنگ در چچن و افغانستان است و به خاطر شرکت در این جنگ‌ها مدال‌ها و نشان‌هایی به وی اعطا شده است.

در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، تروچف و اوتکین در یک مراسم پذیرایی در کرملین، در کنار پوتین ظاهر شدند و چندین مدال بر تن داشتند

واگنر برای نخستین بار پس از آغاز درگیری‌ها در آوریل ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین، در هفته‌های پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در حال فعالیت در شرق اوکراین دیده شد.

«ایگنی پریگوژین» ۶۲ ساله در سال ۱۹۸۱ میلادی به جرم سرقت و تجاوز مجرم شناخته شده و به ۱۲ سال زندان محکوم شد، وی پس از آزادی، در دهه ۱۹۹۰ یک رستوران در سن پترزبورگ افتتاح کرد.

پریگوژین بعد‌ها تاسیس، فرماندهی و تامین مالی شرکت در سایه «واگنر» را تایید کرد و گفت:۵۰ هزار نظامی در اختیار دارد که حدود ۳۵ هزار نفر از آن‌ها آماده حضور در خط مقدم در همه زمان‌ها هستند.

«پریگوژین» ماه‌ها «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، فرمانده ارشد روسیه را به «بی‎کفایتی» متهم می‌کرد.

دکمه بازگشت به بالا