آرتور تایمازوف؛ اسطوره‌ای که دوپینگ اعتبارش را از بین برد

موبنا- آرتور تایمازوف یکی از پرافتخارترین کشتی گیران تمام ادوار است. او از قدرت بدنی بسیار بالایی برخوردار بود طوری که خیلی ها او را قوی ترین کشتی‌گیر تاریخ می دانند. تایمازوف برنده سه مدال طلای المپیک در المپیک ۲۰۰۴ آتن و المپیک ۲۰۰۸ پکن و المپیک ۲۰۱۲ لندن بوده و مدال نقره المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را نیز در کارنامه داشت و تا …

موبنا- آرتور تایمازوف یکی از پرافتخارترین کشتی گیران تمام ادوار است. او از قدرت بدنی بسیار بالایی برخوردار بود طوری که خیلی ها او را قوی ترین کشتی‌گیر تاریخ می دانند.

تایمازوف برنده سه مدال طلای المپیک در المپیک ۲۰۰۴ آتن و المپیک ۲۰۰۸ پکن و المپیک ۲۰۱۲ لندن بوده و مدال نقره المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را نیز در کارنامه داشت و تا سال ۲۰۱۶ پرافتخارترین آزادکار تاریخ در المپیک بود تا اینکه به دلیل مثبت شدن آزمایش‌های دوپینگ، دو مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن و المپیک ۲۰۱۲ لندن در دستهٔ ۱۲۰ کیلوگرم او از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ پس‌گرفته‌شد.

شروع با وزنه برداری و شکست در فینال المپیک

آرتور تایمازوف متولد ۱۹۷۹ است که در کنار برادرانش کارش را در ابتدا با وزنه برداری شروع کرد ولی در ادامه تمرکز خود را روی کشتی گذاشت. اولین موفقیت چشمگیر تایمازوف در رقابت های کشتی قهرمانی جوانان جهان در سال ۱۹۹۸ رخ داد که توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. از اینجا بود که او شروع به حضوری قدرتمند در تمامی رقابت های جوانان و بزرگسالان کرد و روز به روز به رویای کسب قهرمانی در المپیک نزدیک و نزدیک تر  شد.

تایمازوف ۲۱ ساله توانست در المپیک سیدنی با قدرت کارش را تا فینال پیش ببرد و به دیدار نهایی برسد ولی حریف دیدار نهایی بسیار باتجربه تر و البته قدرتمندتر بود. دیوید موسل‌بز روس توانست در دیدار نهایی برنده شود و تایمازوف از رسیدن به طلا بازماند.

آرتور تایمازوف؛ اسطوره‌ای که دوپینگ اعتبارش را از بین برد

اولین طلای مهم او در بازیهای آسیایی پوسان ۲۰۰۲ به دست آمد که توانست با برتری برابر عباس جدیدی از ایران قهرمان آسیا شود. او چهارسال بعد و در سال ۲۰۰۶ نیز در دیگر فینال بازیهای آسیایی فردین معصومی را شکست داد. یک سال بعد با برتری برابر  کری مک‌کوی آمریکایی اولین طلای جهانی را کسب کرد و جواز حضور در المپیک ۲۰۰۴ آتن را به دست آورد.

تایمازوف این بار در المپیک شانس اول قهرمانی در سنگین وزن بود و توانست علیرضا رضایی از ایران را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

کشتی گیر سنگین وزن ازبکستان در المپیک پکن توانست بختیار احمدوف روس را شکست دهد و دومین طلا را به دست بیاورد. بعد از این مدال بود که او دچار چندین مصدومیت جدی شد. او تا سال ۲۰۱۰ از تشک کشتی دور بود و در سال ۲۰۱۰ بعد از سالها به تشک کشتی آمد و در فینال جهانی برابر بلال ماخوف روس بازنده شد.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم همه نگاه ها در سنگین وزن به تایمازوف بود که در فینال کمیل قاسمی از ایران را شکست داد. با این طلا بود که تایمازوف تاریخ ساز شد.

قبل از او تنها الکساندر مدوید و بوایسار سایتی‌اف روس توانسته بودند ۳ طلای المپیک را در کشتی آزاد کسب کنند.

اما بعد از آزمایش تست‌های سالهای قبل توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ، دو طلای المپیک از او گرفته شد تا تنها کشتی گیر تاریخ باشد که دو طلای المپیک را بخاطر دوپینگ از دست می‌دهد.

دو طلا، دو نقره و یک برنز جهان و سه طلای بازیهای آسیایی از دیگر عناوین تایمازوف بودند.

دکمه بازگشت به بالا