سفری به دنیای طعم و بوی غذاهای محلی صربستان

صربستان با غذاهای سنتی و محلی خود، یکی از کشورهایی است که می‌تواند تجربه‌ی غذایی بی‌نظیری را به مسافران خود ارائه دهد. از گوشت و ماهی تا سبزیجات و تنقلات مختلف، غذاهای صربستان تنوع زیادی دارند.

موبنا-انواع غذاهای صربستان

صربستان، یکی از کشورهای بالکانی با فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم بسیار قدیمی است. غذاهای سنتی صربستان نیز به عنوان یکی از جذابیت‌های این کشور برای گردشگران شناخته شده است. در ادامه به برخی از انواع غذاهای صربستان و توضیحات مربوط به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شنیسل کاراجورج

شنیسل کاراجورج

 “شنیسل کاراجورج” (KARADJORDJE’S SCHNITZEL):

یکی از غذاهای محبوب در صربستان است که از گوشت چرخ کرده، پنیر و سبزیجات تهیه می‌شود. در این غذا، گوشت چرخ کرده با پنیر و سبزیجات مختلف مخلوط شده و سپس به شکل شنیسل درآمده و سرخ شده و سرو می‌شود. شنیسل کاراجورج معمولاً با سالاد و سیب‌زمینی سرخ شده همراهی می‌شود.

سارما

سارما

 “سارما” (SARMA):

این غذا از برگ کلم یا برگ انگور و گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. برگ کلم با مواد مذکور پخته شده و به شکل رول درآمده و سپس با سس خاصی سرو می‌شود.

کاجماک

کاجماک

“کاجماک” (KAJMAK)

از غذاهای محبوب در صربستان  کاجماک است؛این غذا از شیر خام گاو یا بز تهیه می‌شود و معمولاً به عنوان یک نوع پنیر نرم مصرف می‌شود. به طور کلی، کاجماک به صورت پنیر نرم و خام به نظر می‌رسد و برای خوردن با نان، سالاد یا دیگر غذاها مناسب است.

موساکا

موساکا

 “موساکا” (MUSAKA):

یکی از غذاهای محبوب در کشورهای بالکانی مانند صربستان، بلغارستان و یونان است. این غذا از لایه‌های نون، گوشت چرخ کرده، سیب‌زمینی و سس تهیه می‌شود. لایه‌های نون و سیب‌زمینی به ترتیب درون قابلمه قرار داده شده و روی آن‌ها گوشت چرخ کرده سرخ شده قرار می‌گیرد. سپس این مواد با سس پخته شده در فر تهیه شده و سرو می‌شود. موساکا معمولاً با سالاد سرو می‌شود و به عنوان غذای اصلی در جشن‌ها و مراسم مختلف مصرف می‌شود

آیوار

آیوار

 “آیوار” (AJVAR):

این غذا از فلفل دلمه‌ای، بادمجان، سیر، نمک، ادویه‌جات و روغن زیتون تهیه می‌شود. فلفل‌ها و بادمجان‌ها باید پخته شده و پوست آن‌ها برداشته شود. سپس آن‌ها به همراه سیر، نمک و ادویه‌جات در آسیاب یا غذاساز پوره شده و در نهایت با روغن زیتون مخلوط می شود. آیوار معمولاً به عنوان یک سس یا تنقلات سرو می‌شود و می‌تواند با نان لواش، پیتزا، ساندویچ، سالاد و غذاهای دیگر مصرف شود.

همبرگر صربی

همبرگر صربی

“همبرگر صربی” (PLJESKAVICA):

یکی از غذاهای محبوب این کشور است. این غذا از گوشت چرخ کرده، سیر و ادویه‌جات تهیه می‌شود و به صورت دایره بزرگ و سفت سرو می‌شود. همبرگر صربی معمولاً با نان لواش، سالاد، سیر و سس ازگیل صربی سرو می‌شود. گاهی اوقات این غذا با پنیر و سبزیجات هم تزئین می‌شود. همبرگر صربی به عنوان یک غذای سنتی و محبوب در بین مردم صربستان شناخته می‌شود.

چوارتسی

چوارتسی

“چوارتسی” (CVARCI):

یکی از تنقلات محبوب در صربستان و مناطق دیگری از بالکان است. این تنقلات از پوست گوشت خوک تهیه می‌شود که پس از خشک شدن و سرخ شدن، به صورت تکه‌هایی کوچک و خشک سرو می‌شود. چوارتسی معمولاً به عنوان یک نوع خوراکی خشک و تنقلاتی به صورت پیش غذا سرو می‌شود.

چواپی

چواپی

“چواپی” (CEVAPCICI)

یکی از غذاهای محبوب در صربستان که از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. این غذا به صورت استوانه‌ای کوچک و با طول حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر و قطر ۲ تا ۳ سانتیمتر سرو می‌شود و معمولاً با نان لواش، سالاد و سس ازگیل صربی مصرف می‌شود.

کوباسیسا

کوباسیسا

“کوباسیسا” (KOBASICE)

یکی از غذاهای محبوب در صربستان و مناطق دیگری از بالکان است که از گوشت چرخ کرده، سیر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. این غذا به صورت نوارهای استوانه‌ای کوچک و با قطر حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر و طول حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر سرو می‌شود و معمولاً با نان لواش، سالاد و سس ازگیل صربی مصرف می‌شود. کوباسیسا معمولاً در جشن‌ها و مراسم مختلف سرو می‌شود و به عنوان یک غذای پرطرفدار در بین مردم بالکان محسوب می‌شود.

 

پنیر جوان

پنیر جوان

“پنیر جوان” (MLADI SIR)

یکی از انواع پنیرهای سفید و نرم است که در مناطق مختلف جهان تهیه و مصرف می‌شود، اما به خصوص در کشورهای بالکانی مانند صربستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی و سلوونیا محبوب است. این پنیر از شیر گاو یا بز تهیه می‌شود و معمولاً به عنوان یک نوع پنیر تازه و نرم مصرف می‌شود. پنیر جوان معمولاً در صبحانه با نان و کنسرو میوه، در ساندویچ یا در سالاد به عنوان تزئین استفاده می‌شود

سخن پایانی

این غذاها و تنقلات به همراه دیگر غذاهای سنتی صربستان نشان دهنده تنوع و ثروت فرهنگی این کشور است. در کنار غذاهای محلی، صربستان دارای یک تنوع فرهنگی و تاریخی غنی است که باعث شده تا بسیاری از گردشگران به این کشور سفر کنند و با آداب و رسوم مختلف آن آشنا شوند. به عنوان مثال، در جشنواره‌ها و مراسم مختلف در صربستان، غذاهای سنتی و تنقلاتی نظیر “سارما”، “موساکا” و “چوارتسی” به عنوان غذاهای اصلی مصرف می‌شوند.

لازم به ذکر است که غذاهای صربستان بسیاری از ادویه‌های مختلف را شامل می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به فلفل قرمز، سیر، پیاز وجود دارد. همچنین در برخی از غذاهای سنتی صربستان، استفاده از گوشت خوک، گوشت گاو و گوشت گوسفند دیده می‌شود. برای افرادی که از گوشت خوک استفاده نمی‌کنند، در برخی از رستوران‌ها و کافه‌های صربستان، نسخه‌های گوشت گاو و گوسفند از غذاهای سنتی ارائه می‌شود.

بیتوته

دکمه بازگشت به بالا