قطر، ترکیه و عربستان به دنبال تجزیه عراق هستند

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش اهل الحق اعلام کرد: داعش یک ابزار نظامی برای ترسیم نقشه خاورمیانه جدید است. وی افزود: قطر، سعودی ها و ترکیه به دنبال تجزیه عراق هستند و طرح کنگره آمریکا حاکمیت عراق را خدشه دار می‌کند و گام نخست برای تجزیه آن است. دبیر جنبش اهل الحق عراق تاکید …

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش اهل الحق اعلام کرد: داعش یک ابزار نظامی برای ترسیم نقشه خاورمیانه جدید است.

وی افزود: قطر، سعودی ها و ترکیه به دنبال تجزیه عراق هستند و طرح کنگره آمریکا حاکمیت عراق را خدشه دار می‌کند و گام نخست برای تجزیه آن است.

دبیر جنبش اهل الحق عراق تاکید کرد: بیشتر سنی ها مایل به تجزیه عراق نیستند اما وضعیت کردها متفاوت است.

سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا روز دوشنبه (۷ اردیبهشت) با اشاره به نگرانی های روزافزون خود از آن چه به زعم خود، نفوذ ایران بر دولت بغداد خوانده‌اند، در طرحی،‌ خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند.

در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه ۷۱۵ میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. این طرح قرار بود ۹ اردیبهشت ماه ۲۹ آوریل، به رای گذاشته شود. حداقل ۲۵ درصد این بودجه به نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خواهد یافت.

این طرح با مخالفت مرجعیت عالیقدر عراق و دیگر شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی این کشور قرار گرفت و آن را سرآغاز تجزیه این کشور دانستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا