بررسی عمکلرد مالی همراه اول در بازار سرمایه

همراه اول با کسب بازدهی بیش از ۲۱ درصد در سه ماهه نخست سال جاری، یکی از پربازده‌ترین شرکت‌های بورسی فعال در صنعت مخابرات کشورمان است. این بازدهی با توجه به عمکلرد و سود رو به رشد همراه اول، باعث شده تا نماد «همراه» یکی از سهم‌های پرطرفدار بازار سرمایه باشد.

موبنا – عملکرد شفاف مالی همراه اول باعث شده تا این شرکت برای دهمین سال متوالی موفق به کسب عنوان گزارش مقبول حسابرسی شود. این شرکت همچنین اولین شرکتی است که با فرمت جدید، گزارش حسابرس و بازرس قانونی را در سامانه کدال ارائه می‌کند.

دستاوردهای مالی شرکت ارتباطات سیار در حوزه سرمایه‌گذاری باعث شده تا این شرکت با نماد «همراه» در بورس، جذابیت‌های زیادی برای اهالی بازار سرمایه‌ داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد بازدهی نماد همراه اول ۲۱.۸ درصد در سه ماه نخست سال جاری ثبت شده است. این در حالی است که با ریزش‌های اخیر شاخص کل، بسیاری از نمادهای بورسی با ریزش‌های سنگینی مواجه شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده در خصوص این شرکت نشان می‌دهد همراه اول در حال حاضر P/B برابر با ۸.۶ دارد، در حالی‌که این عدد در صنعتی که این شرکت فعال است ۱۳.۶ و در کل بازار سهام نیز بیشتر از اعداد مذکور است.

لازم بدانید از لحاظ تحلیلی و ارزنده بودن یک سهم، P/B برابر یا حدود یک، جذاب تلقی می‌گردد و چنانچه مقدار این نسبت کم باشد، می‌توان نتیجه گرفت که سهام شرکت زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته است. از این رو هرچه P/B هر سهمی کمتر باشد، می‌توان نیتجه گرفت با سهم ارزنده‌تری مواجه هستیم.

گزارش‌های کدال همچنین نشان می‌دهد EPS فعلی نماد همراه در بورس ۶۷۱ ریال به ازای هر سهم است. این در حالی‌ است که بسیاری از سهم‌های موجود در بازار با EPS منفی مواجه هستند و از این رو می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را برای سهامدار افزایش دهد؛ در حالی‌که همراه اول با EPS مثبت، جذابیت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد. اصطلاح EPS، کوتاه‌شده عبارت Earnings Per Share و به معنی سود به‌دست آمده از هر سهم است. در واقع EPS، میزان سودی است که به ازای هر سهم شرکت محقق آمده است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری کوتاه مدت شرکت ارتباطات سیار ، با خرید سهام و حق تقدم از ۵۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰۰ میلیارد تومان در پایان ۱۴۰۱ می‌رسد. جالب است بدانید بهای تمام شده ۸ هزار میلیارد تومان مذکور، صرفا ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. به اعتقاد تحلیلگران این شرکت توانسته با مدیریت حرفه‌ای نقدینگی،‌ سودسازی معقولی برای سهامدارانش محقق سازد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد درآمد عملیاتی شرکت اصلی ۳۹ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان بوده که این عدد رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درآمد عملیاتی تلفیقی ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی ثبت شده که آن هم رشد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بد نیست بدانید سود خالص شرکت اصلی نیز پنج هزار و ۴۳ میلیارد تومان ثبت شده و سود خالص تلفیقی آن نیز پنج هزار ۸۵۴ میلیارد تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا